2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Moderator: P-unit
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Vandaag nog eens een paar uur uitgetrokken voor de 407...
Eerst en vooral 4 gloeibougies: De gloeibougies vervangen viel wonderbaarlijk goed mee! Eigenlijk vrij goed toegankelijk en allemaal goed los te krijgen! 3 stuks bleken kapot te zijn dus het was de moeite.
Daarna het hele systeem geflushed met een "oil system cleaner". Dan de olie eraf gelaten en voor de zekerheid de carterpan er eens af gehad... Ofwel heeft dieje cleaner zijn werk goed gedaan, ofwel was het gewoon verloren moeite! Er was dus niks, maar dan ook helemaal niks abnormaal te zien... geen afzettingen in het carter en een brandschone zeef op de oliepomp... Maar nu weet ik tenminste hoe de motor eraan toe is en heb ik een gerust gemoed. Carter loshalen was trouwens wel een hele kutkarwei... de helft van de bouten is niet toegankelijk dus moet je de uitlaat nog laten zakken en de pakking die ze origineel gebruiken is van superieure kwaliteit! Abnormaal om de carter los te krijgen van het onderblok Maar de aanhouder wint zeggen ze altijd! En gewonnen hebben we...
Daarna nog een nieuw filtertje en nieuwe olie, op aanraden bij de 5W30 gebleven. Ook in een keer de aangepaste oliepeilstok geplaatst met het oranje handvat, dan zit er toch bijna een halve liter meer olie in, kan nooit kwaad.
Nadien eens deftig de ringweg afgeblazen en een generatieproces later nog eens uitgelezen, alle foutcodes zijn er nu uit en het drukverschil voor en na de FAP zat nu op ongeveer 200Mbar. De gekke stationairloop is nu ook helemaal voorbij, of het iets te maken heeft met de uitgevoerde werken durf ik niet te zeggen, maar het is weg en dat is het belangrijkste...
Een lang verhaal kort: De 407 is weer klaar voor een hoop prettige kilometers!
Eerst en vooral 4 gloeibougies: De gloeibougies vervangen viel wonderbaarlijk goed mee! Eigenlijk vrij goed toegankelijk en allemaal goed los te krijgen! 3 stuks bleken kapot te zijn dus het was de moeite.
Daarna het hele systeem geflushed met een "oil system cleaner". Dan de olie eraf gelaten en voor de zekerheid de carterpan er eens af gehad... Ofwel heeft dieje cleaner zijn werk goed gedaan, ofwel was het gewoon verloren moeite! Er was dus niks, maar dan ook helemaal niks abnormaal te zien... geen afzettingen in het carter en een brandschone zeef op de oliepomp... Maar nu weet ik tenminste hoe de motor eraan toe is en heb ik een gerust gemoed. Carter loshalen was trouwens wel een hele kutkarwei... de helft van de bouten is niet toegankelijk dus moet je de uitlaat nog laten zakken en de pakking die ze origineel gebruiken is van superieure kwaliteit! Abnormaal om de carter los te krijgen van het onderblok Maar de aanhouder wint zeggen ze altijd! En gewonnen hebben we...
Daarna nog een nieuw filtertje en nieuwe olie, op aanraden bij de 5W30 gebleven. Ook in een keer de aangepaste oliepeilstok geplaatst met het oranje handvat, dan zit er toch bijna een halve liter meer olie in, kan nooit kwaad.
Nadien eens deftig de ringweg afgeblazen en een generatieproces later nog eens uitgelezen, alle foutcodes zijn er nu uit en het drukverschil voor en na de FAP zat nu op ongeveer 200Mbar. De gekke stationairloop is nu ook helemaal voorbij, of het iets te maken heeft met de uitgevoerde werken durf ik niet te zeggen, maar het is weg en dat is het belangrijkste...
Een lang verhaal kort: De 407 is weer klaar voor een hoop prettige kilometers!
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
hout vasthouden!!
goed gewerkt trouwens
goed gewerkt trouwens
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
plezante werkjes idd, veel plezier ermee nog
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Nog iets interesant om te doen is die bult naar binnen in uwe carter naar buiten draaien, dan komt tenminste alle vuile olie eruit i.p.v. dat de rommel op de bodem blijft liggen. Gewoon een langere bout pakken een grote dop of stuk buis en een grote rondel.
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Er blijft idd ongeveer een kwart liter in het carter staan door deze instulping... gaat het echt zo eenvoudig als je voorstelt? Want dan doe ik dit bij de volgende oliewissel... Daar had ik nog niet over nagedacht! bedankt voor de tip!
Enige voordeel van het huidige systeem is dat je de carterstop er niet kan afrijden...
Ik heb trouwens ook een how-to geplaatst over het vervangen van de gloeibougies!
Enige voordeel van het huidige systeem is dat je de carterstop er niet kan afrijden...
Ik heb trouwens ook een how-to geplaatst over het vervangen van de gloeibougies!
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Ja dit gaat echt zo eenvoudig het is maar een dunne plaatstalen carter. Moest ik zo een hebben dan was dit men 1ste werk.
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
hehe, leuke werkjes, deze aan de 1.6 HDi!
Maar bij goed onderhoud zijn het al sterke motoren gebleken! En dat zal zeker het geval zijn hier!
Veel succes met de 4'n7!
grtz. Gertjan
Maar bij goed onderhoud zijn het al sterke motoren gebleken! En dat zal zeker het geval zijn hier!
Veel succes met de 4'n7!
grtz. Gertjan
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Ondertussen weer het een en ander verandert aan de 407. Aangezien we twee honden hebben die graag zwemmen hebben we daar ook een aanhanger voor, alleen ontbrak er nog een trekhaak. De bumper moest er toch af voor het plaatsen van de trekhaak dus in een keer ook maar een setje parkeersensoren erin geduwd!
Ik ben echter geen fan van het uitzicht van een trekhaak dus moest het een volledig afneembare zijn. Uiteindelijk eentje geworden van Bosal met het Oris-systeem, dus volledig ontzichtbare bevestiging en de stekkerdoos klapt naar boven achter de bumper.
'S morgens om iets na 9 begonnen, om 14h zat het er allemaal netjes in. Eigenlijk het langste bezig geweest met het demonteren van de achterbumper en het uittekenen van de gaten voor de parkeersensoren. Als je het al eens gedaan hebt is het eigenlijk kinderspel maar je moet even zoeken achter de twee boutjes die binnenin de achterschermen zitten om de bumper te demonteren...
De kabelset die bij de trekhaak zit is eigenlijk supercompleet, enkel de constante plus aftakken en het canbus high en low signaal... Maar daar is mijn vader gelukkig goed in thuis!
Genoeg tekst, foto's!
tijdens de werkzaamheden!
de hele elektriciteitshandel!
Zonder trekhaak
En met
Ik ben echter geen fan van het uitzicht van een trekhaak dus moest het een volledig afneembare zijn. Uiteindelijk eentje geworden van Bosal met het Oris-systeem, dus volledig ontzichtbare bevestiging en de stekkerdoos klapt naar boven achter de bumper.
'S morgens om iets na 9 begonnen, om 14h zat het er allemaal netjes in. Eigenlijk het langste bezig geweest met het demonteren van de achterbumper en het uittekenen van de gaten voor de parkeersensoren. Als je het al eens gedaan hebt is het eigenlijk kinderspel maar je moet even zoeken achter de twee boutjes die binnenin de achterschermen zitten om de bumper te demonteren...
De kabelset die bij de trekhaak zit is eigenlijk supercompleet, enkel de constante plus aftakken en het canbus high en low signaal... Maar daar is mijn vader gelukkig goed in thuis!
Genoeg tekst, foto's!
tijdens de werkzaamheden!
de hele elektriciteitshandel!
Zonder trekhaak
En met
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
heel proper gedaan!!!
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Dankudanku!
Nog een foto waarop de parkeersensoren iets beter te zien zijn. Het is een Beep&Park kit NR.1 van valeo. Gewoon 4 sensoren achteraan en een bieper. Sensoren zijn gewoon zwart maar vallen niet op in de zwarte bumper...
De luidspreker zit in de koffer verborgen onder een vals luidsprekerrooster, misschien dat de JBL edities hier wel een luidspreker hebben...
Inbouw is supersimpel, enkel een massapunt zoeken (hoeft zelfs niet gezocht te worden, er zitten er twee kant en klaar links in de kofferruimte!) en een plus invoer via het signaal van het achteruitrijlicht. Voor de rest alles plug en play!
Werk verbazend goed, tot op 20cm van een muur precies en ook zijdelingse hindernissen worden goed gedetecteerd.
Nog een foto waarop de parkeersensoren iets beter te zien zijn. Het is een Beep&Park kit NR.1 van valeo. Gewoon 4 sensoren achteraan en een bieper. Sensoren zijn gewoon zwart maar vallen niet op in de zwarte bumper...
De luidspreker zit in de koffer verborgen onder een vals luidsprekerrooster, misschien dat de JBL edities hier wel een luidspreker hebben...
Inbouw is supersimpel, enkel een massapunt zoeken (hoeft zelfs niet gezocht te worden, er zitten er twee kant en klaar links in de kofferruimte!) en een plus invoer via het signaal van het achteruitrijlicht. Voor de rest alles plug en play!
Werk verbazend goed, tot op 20cm van een muur precies en ook zijdelingse hindernissen worden goed gedetecteerd.
-
- Pug Driver
- Berichten: 3700
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
- Locatie: Torhout West-Vlaanderen
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
dat is proper en goed gedaan.En als het dan nog eens goed werkt is het helemaal te top.
Greetz
Greetz
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Als alles volgens plan verloopt gaan we volgende week een setje velgen halen...
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
staan altijd zeer knap onder een sw
-
- Pug Driver
- Berichten: 932
- Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 16:23
- Locatie: Heusden-zolder
- Contacteer:
Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven
Vet, dit gaat zeer geslaagd zijn.