1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Moderator: P-unit
1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Ik heb de 309 GTI16 van Gertjan overgekocht. Was een buitenkans, zeker omdat ik wist hoeveel werk er aan gedaan is geweest en de prijs zeer eerlijk was.
Veel zal er niet aan veranderen, ik heb op bestelling een Supersprint uitlaat besteld omdat de uitlaat die er nu onder zit nogal ratelt (mogelijk intern schot gelost). Plus de supersprint heeft papieren, dus wat minder miserie bij de keuring binnen 2 jaar.
Verder de intake ietsje aangepast, een green filter kit aangeschaft (vooral voor de filter) en vanuit engeland een silicone inlaatrubber besteld (gebaseerd op de MI16 inlaatrubber), degene die er nu op zat had een fijn scheurtje en zoog valse lucht...
Verder gaat er wss niet te veel aan veranderen, mss binnenkort andere velgen, ofwel gewoon de banden vernieuwen, hangt er een beetje vanaf of ik iets interessants vind qua velg (een lichte OZ velg ofzo).
Er zijn 2 kleine problemen die ik nog moet in orde brengen.
Hij draait stationair niet 100% (beetje alsof er scherpere nokkenassen in zitten), ben het nog wat aan het uitzoeken wat dit kan zijn, heb al enkele dingen veranderd maar het heeft niet geholpen. Ik lees her en der temperatuursensor, of de inlaatklep intern afstellen dus we gaan dat volgende keer eens bekijken.
Heb online wat liggen zoeken en blijkbaar zijn ze wel bekend om wat ruw te lopen stationair, dus mogelijk is het de "ouderdom". Bij het rijden is er geen probleem, gaat als een speer, word niet heet, oliedruk is perfect.
Het andere probleempje is dat ik naar de uitlaatgassen stink als ik met de wagen heb gereden. Ik hoop dat de collecteur niet gebarsten is en zo gas binnen laat. Het is erger als ik de ruiten open zet dus ik begin eerder te denken aan koffer die ergens niet goed afsluit en de uitlaatgassen die naar binnen worden gezogen door het vacuum-effect bij open ruiten. Ik ga de koffer-rubber eens behandelen.
Hieronder een snelle foto, voor meer fotos kan je in Gertjan zijn topic kijken.
Veel zal er niet aan veranderen, ik heb op bestelling een Supersprint uitlaat besteld omdat de uitlaat die er nu onder zit nogal ratelt (mogelijk intern schot gelost). Plus de supersprint heeft papieren, dus wat minder miserie bij de keuring binnen 2 jaar.
Verder de intake ietsje aangepast, een green filter kit aangeschaft (vooral voor de filter) en vanuit engeland een silicone inlaatrubber besteld (gebaseerd op de MI16 inlaatrubber), degene die er nu op zat had een fijn scheurtje en zoog valse lucht...
Verder gaat er wss niet te veel aan veranderen, mss binnenkort andere velgen, ofwel gewoon de banden vernieuwen, hangt er een beetje vanaf of ik iets interessants vind qua velg (een lichte OZ velg ofzo).
Er zijn 2 kleine problemen die ik nog moet in orde brengen.
Hij draait stationair niet 100% (beetje alsof er scherpere nokkenassen in zitten), ben het nog wat aan het uitzoeken wat dit kan zijn, heb al enkele dingen veranderd maar het heeft niet geholpen. Ik lees her en der temperatuursensor, of de inlaatklep intern afstellen dus we gaan dat volgende keer eens bekijken.
Heb online wat liggen zoeken en blijkbaar zijn ze wel bekend om wat ruw te lopen stationair, dus mogelijk is het de "ouderdom". Bij het rijden is er geen probleem, gaat als een speer, word niet heet, oliedruk is perfect.
Het andere probleempje is dat ik naar de uitlaatgassen stink als ik met de wagen heb gereden. Ik hoop dat de collecteur niet gebarsten is en zo gas binnen laat. Het is erger als ik de ruiten open zet dus ik begin eerder te denken aan koffer die ergens niet goed afsluit en de uitlaatgassen die naar binnen worden gezogen door het vacuum-effect bij open ruiten. Ik ga de koffer-rubber eens behandelen.
Hieronder een snelle foto, voor meer fotos kan je in Gertjan zijn topic kijken.
Laatst gewijzigd door Big-J op do 06 jan 2022, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Mooie investering. Propere 309 ook.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Ferme aankoop, hou ons op de hoogte van het verdere verloop
Is er nergens anders geen darm lek waardoor hij zo wat ruw draait? Want het zijn ingewikkelde motoren met hun wirwar aan darmen...
Ivm uitlaatgas...die collectors staan erom bekend dat ze scheuren...
Is er nergens anders geen darm lek waardoor hij zo wat ruw draait? Want het zijn ingewikkelde motoren met hun wirwar aan darmen...
Ivm uitlaatgas...die collectors staan erom bekend dat ze scheuren...
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Normaal komt binnenkort de Supersprint uitlaat eraan dus daar zal ik fotos van posten en uiteindelijk een filmpje met geluid. Daarna gaan er nieuwe sloefen onder, gekozen voor Michelin Pilot Super Sports (omdat de Pilot Sport 4S niet hebben in 15 inch )PUG(z)OT schreef:Ferme aankoop, hou ons op de hoogte van het verdere verloop
Ik heb alle darmen nagekeken die met lucht te maken hebben, zijn allemaal nog goed.PUG(z)OT schreef:Is er nergens anders geen darm lek waardoor hij zo wat ruw draait? Want het zijn ingewikkelde motoren met hun wirwar aan darmen...
Ik heb de nieuwe temp sensor en ontstekingsmodule aangehad, volgend weekend eens werk van maken. Als dat het niet is dan steek ik het op de LMM module, maar dat is niet bepaald met hopen te vinden tegen een fatsoenlijke prijs (en niet versleten/kapot).
Klopt, maar dat is het blijkbaar niet, als ik de ruiten dicht houd ruik ik niks dus volgens mij komt het degelijk langs achter of via de ruiten binnen.PUG(z)OT schreef:Ivm uitlaatgas...die collectors staan erom bekend dat ze scheuren...
Moest die toch kapot wezen, ik heb er nog eentje in Inox liggen dus dat is nu het probleem niet, het probleem is eerder dat heel de blok moet kantelen om aan die collecteur te kunnen werken...
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Die luchtmssameters zijn nog nieuw te krijgen trouwens, unknown heeft er ooit ene nieuw besteld voor zijne 309
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Je vind ze wel met hopen op Ebay (allemaal van Opel, maar hetzelfde onderdeel)PUG(z)OT schreef:Die luchtmssameters zijn nog nieuw te krijgen trouwens, unknown heeft er ooit ene nieuw besteld voor zijne 309
Redelijk mooie prijzen maar dan ga je ze wss moeten afstellen en daar wil ik me niet aan wagen. Ik heb het onderdeelnummer dus ik kan wel eens zoeken naar de "juiste" voor een XU9J4.
En de Super Sports hebben ze blijkbaar ook niet in 15 inch dus de zoektocht gaat verderBig-J schreef: Daarna gaan er nieuwe sloefen onder, gekozen voor Michelin Pilot Super Sports (omdat de Pilot Sport 4S niet hebben in 15 inch )
Degelijke 15 inch performance banden zijn "onbestaand", alles begint vanaf 16 inch of hoger...
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Als je zoekt naar straat legale semi slicks vond je toch wel wat, nankang, federal, Yokohama...
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Liefst geen chinees
Semi slicks vind ik idd wel maar daar ben ik geen fan van op openbare weg, in het nat is dat een beetje onbetrouwbaar. Maar ik heb al andere banden in gedachten, bridgestone.
Semi slicks vind ik idd wel maar daar ben ik geen fan van op openbare weg, in het nat is dat een beetje onbetrouwbaar. Maar ik heb al andere banden in gedachten, bridgestone.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4720
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
of michelin Pilot Exalto 185/55/15 of Hankook Prime 3 K125 ( 185/55/15, is er ook in 205/50/15, deze komt in omtrek overeen met de 185).
-
- Pug Driver
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
- Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Ik dacht dat een GTi16 een 195/55R15 als bandenmaat had
-
- Pug Driver
- Berichten: 4720
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
my mistake
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
De leverancier van de Supersprint uitlaat eens gemaild voor een update, we zijn al 10 weken verder (levering had normaal rond de 8 weken moeten zitten)...
Alsook enkele kleinigheidjes besteld, geeft toch een kleine "meerwaarde" vind ik.
In verband met banden, wat een miserie
Had eens gekeken wat er nu onder zat en dit waren Potenza Adrenalin RE002. Ik zocht dan even op en de nieuwste versie is Potenza RE004 welke zeer goede reviews krijgen. Natuurlijk NERGENS te vinden/leveren, het is verschrikkelijk
Heb Bridgestone zelf eens gemaild hoe het zit en of die te krijgen zijn in Europa. Als ze niet te krijgen zijn heb ik wel ondertussen ook wel andere banden gevonden, maar die staan voor mij momenteel niet op nr 1 vanwege hun prijs. We zien wel...
Alsook enkele kleinigheidjes besteld, geeft toch een kleine "meerwaarde" vind ik.
In verband met banden, wat een miserie
Had eens gekeken wat er nu onder zat en dit waren Potenza Adrenalin RE002. Ik zocht dan even op en de nieuwste versie is Potenza RE004 welke zeer goede reviews krijgen. Natuurlijk NERGENS te vinden/leveren, het is verschrikkelijk
Heb Bridgestone zelf eens gemaild hoe het zit en of die te krijgen zijn in Europa. Als ze niet te krijgen zijn heb ik wel ondertussen ook wel andere banden gevonden, maar die staan voor mij momenteel niet op nr 1 vanwege hun prijs. We zien wel...
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Nee Turanza zijn "all-rounder" banden, geen performance. Beetje als de Hankook K125.