advertentie Van Wijk reclame

gino 205 rallye en 106 gti

Trackcars, rallywagens, maar ook de rallyes op de weg

Moderator: P-unit

gino

Bericht door gino »

we zijn gisterenavond den 106 kunnen gaan terughalen van de testbank met toch wel een teleurstellend resultaat ; 123pk en 160nm.
ik heb de curve zelf nog niet meegekregen (had geen usb-stick mee), maar ge kunt goed zien dat de motor vanaf 7000tr/min al 'dood' is. koppelkurve is alles behalve mooi , hij stijgt vrij traag naar 160nm, begint dan hard te golven en daalt al vanaf 6500tr/min.
m.a.w. niet echt een goede motor.( gelukkig hebben we hem deze keer door een "tuner" laten maken :x )
om een idee te geven van de concurrentie , er stond een saxo 1600 16V (die in mijn klasse rijd) met 184pk :shock: .
Den Hans
Contacteer:

Bericht door Den Hans »

Dat is dus de 1.6 8 klepper motor op DTA ? (kan op den duur nie meer volgen)
gino

Bericht door gino »

het is op injectie.
diegene van de testbank zei ons ook dat de kleppen mss niet meer zouden kunne volgen. normaal gezien zou dit niet kunnen aangezien er een andere nokkenas met sterkere klepveren insteken ( volgens onze "tuner) maar ik ben niet zeker of dit er ook wel allemaal inzit.
krukas zou nieuw zijn en afgedraaid , vliegwiel afgedraaid, nokkenas , verstelbare poulie, ...
ik heb de motor open gedaan voor de eerste cross ; krukas was wel afgedraaid , maar niet nieuw , nokkenas was niet nieuw , net zoals de poulie , vliegwiel was zelfs helemaal niet afgedraaid :x
dusja , voor hoever moeten we dan nog geloven dat er sterkere klepveren insteken...
Den Hans
Contacteer:

Bericht door Den Hans »

Dus het is een 'standaard' 1.6 injectie 8 klepper. Op zich is 123pk en 160Nm niet slecht dan, maar als de curve niet mooi is, dan zou het best kunnen dat de nokkenas niet goed overweg komt met de standaard injectie.
gino

Bericht door gino »

het is met dta ecu , hiermee kunt ge ontsteking en injectie perfect afstellen op de motor. en dat heeft die van de testbank ook gedaan , dus injectie en ontsteking zou goed moeten zijn.
hij zegt zelf ook wel dat zijn testbank vaak lagere waarden aangeeft dan andere testbanken, dus mss dat hij wel iets meer vermogen en koppel heeft, maar dat verklaard nog niet waarom bij 7000 tr al vermogen verliest :? .
Den Hans
Contacteer:

Bericht door Den Hans »

Ah... Maar 7000rpm is nie toch niet overdreven hoog hé. Laat nu nog die kleppen gaan zweven, dat heeft niets te maken met die schommelende curve hé.
gino

Bericht door gino »

das idd wel waar
het schommelen van de koppelcurve heeft dan meer te maken met de afstelling van de dta op de motor.
en voor het zweven van de kleppen (als dat het geval zou zijn) kan ik nog wel de mijn erin steken als dat nodig is.
gino

Bericht door gino »

we zijn vant weekend weer gaan crossen
de peugeot heeft het spijtig genoeg weer niet overleefd.
hij reed in het begin altijd goed , maar na 2 toeren draaide hij op '3 poten'. bougies eruit gedraaid en er waren er 3 volledig weggebrandt :shock:
andere bougies ingedraaid en nog is gestart, maar hij draaide niet meer zoals het moest en knalde in zijn uitlaat , dus de motor gaat deze week is open.

onze andere auto heeft het daarentegen vant weekend wel goed gedaan.
1e piloot van de auto ; jurgen heeft 2e , 4e en 5e gereden
2e piloot ; jill (bij de damesreeks) heeft 2 X 2e gereden en 5e
toch wel een mooi resultaat voor een volledig originele auto :D

de volgende keer dat de peugeot nog is moet rijden, mag ik er eindelijk zelf is mee rijden :twisted:
eerst een testwedstrijdje rijden bij een andere bond (om te zien dat hij deftig wil werken ondertussen) , en dan 22 en 23 mei is het zover ; de eerste euopokal
gino

Bericht door gino »

daarjuist de motor opengevezen en direct gezien hoe het komt dat hij knalde in zijn uitlaat
Afbeelding
ziet er niet zo gezond uit :P

verder was ook de koppakking doorgebrand tussen cilinder 1 en 2 en was de distributieriem een tand versprongen , waardoor de kleppen tegen de piston zijn gekomen.

Afbeelding

morgen een nieuwe klep erin , en is zien of de andere kleppen nog goed afsluiten.
Donny
Pug Driver
Contacteer:

Bericht door Donny »

Vermoeden van te hoge compressie met pingelen als gevolg.
( ik ben er bijna zeker van).
gino

Bericht door gino »

compressie was zo'n 12 bar
dus dat is normaal gezien nog niet teveel he , kdenk dat ge tot 12,5 of max 13 moogt gaan.
maar het kan natuurlijk wel
dat zou ook verklaren waarom hij al vanaf 7000 toeren vermogen verliest , als hij begint te kloppen , verliest hij vermogen.

is er eigenlijk iets voorzien op de ondeblok van een 1600 om een klopsensor te plaatsen ? op een 1300 onderblok is dit voorzien , maar van een 1600 weet ik het niet zeker eigenlijk
Donny
Pug Driver
Contacteer:

Bericht door Donny »

Probleem gevolg van het pingelen gaat zijn , niet dat uw bougies weg gesmolten zijn, maar dat de pinnetjes over gesmolten zijn.
Deze zijn vervolgens tussen uw uitlaatkleppen terecht gekomen en hierdoor zijn deze dan weer stuk gegaan.

Te hoge verbrandingstemperatuur dus als gevolg van hoge compressie.

Als ge boven 7500rpm komt steekt ge normaal ook best andere klepveren.
gino

Bericht door gino »

mja , ik weet niet goed wat het exact is , pingelen of te arm gedraaid.
het was echt heel de kop van de bougie dat weg was (zowel de elektrode als de kern). ge zag ook goed dat hij te warm werd aan de kleur van de kleppen en de zuigers.

ik heb vandaag is gezien welke nokkenas erin steekt : catcams 279°
en er staat bij dat ge klepveren en dergelijke origineel kunt houden.
nu ben ik niet zeker of er zwaardere veren insteken of niet.
ik heb ze naast de originele gelegd en ze waren kleiner, maar voelde even zwaar aan (voor zover als dat ge zoiets kunt voelen toch). ik zou denken het het de originele niet meer zijn , de schotels zijn alleszins niet meer origineel.

voor de rest heb ik de gebroken klep vervangen en terwijl de culasse er toch af was is gezien of de andere nog goed afdichten , hetgeen bij de meeste niet echt het geval was.
dus alle kleppen maar is gerodeert.

morgen de nokkenas regelen en met wat geluk kan hij voor dit weekend nog is op de testbank zodat hij vant weekend zijn eerste testwedstrijdje kan rijden.
gino

Bericht door gino »

ik heb dus gisteren geprobeerd om de nokkenas goed te zetten, wat uiteindelijk niet gelukt is :?
ik heb volgens mij alles goed gedaan zoals het op de site van catcams staat.
ik heb eerst de poelie goed gezet op de uitlaatklep.
er staat bij speling van 1mm + 0,25mm , opent de uitlaat op 46° voor odp en sluit 17° na bdp. ik zet de nokkenas goed , en zet mijn meetklok op de inlaatklep. deze moet openen op 17° voor bdp en sluiten op 46° na odp, maar hij opent op 0° (bdp) en sluit op 62° :?

totaal geen idee hoe dit kan , en of ik iets verkeerd heb gedaan. ik heb het nog zo'n 10 keer opnieuw gedaan , en kom altijd hetzelfde uit.

en ondertussen ook wat probleempjes gehad met de 205 rallye.
ik was op een stukje aan het rijden dat ge is 'gaas' kunt geven , en ineens deed hem nix meer => tanden van de distributieriem waren van de riem gescheurd :?
de nokkenaspoelie was vrij hard weg gesleten , ik denk misschien omdat de riem te hard gespannen stond ofzo.
en dus steekt er nu weer een originele motor in :(
205tunerke

Bericht door 205tunerke »

manman zwaar klote
ligt de distributie geen tand verkeerd op u catcams?
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport”