1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
Moderator: P-unit
vanmiddag nog wat vrije tijd gehad.
ondertussen de rest van de aansluitingen verwijderd.
- kmteller kabel,
- koppelingskabel,
- resterende waterslangen.
- en nog wat elektrisch spul
Dan het inlaat spruitstuk verwijderd zodat ik makkelijk de
startmotor kon verwijderen... ( volgens haynes moest dat)
Nu dus op zoek naar een giraf om het blok eruit te halen.
*kijkt richting Dennis en Jurgen*
foto's volgens nog...
ondertussen de rest van de aansluitingen verwijderd.
- kmteller kabel,
- koppelingskabel,
- resterende waterslangen.
- en nog wat elektrisch spul
Dan het inlaat spruitstuk verwijderd zodat ik makkelijk de
startmotor kon verwijderen... ( volgens haynes moest dat)
Nu dus op zoek naar een giraf om het blok eruit te halen.
*kijkt richting Dennis en Jurgen*
foto's volgens nog...
-
- Pug Driver
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:52
- Locatie: riemst-millen (B)
- Contacteer:
Gisteren een exotisch dier gaan ophalen bij Dennis (Peugeotlover)
En begonnen aan het verwijderen van het motorblok.
Ik had blijkbaar vergeten een stuk uitlaat achter het uitlaatspruitstuk te verwijderen waardoor ik niet eenvoudig het blok omhoog kon tillen. Eens dat ik dit merkte een poging ondernomen deze te verwijderen, maar om eens of andere reden gingen die bouten niet echt akkoord met me.
Uiteindelijk er niets anders op gevonden om de krik onder het subframe te zetten, het stuurhuis los te maken en het hele frame te laten zakken.
Koste uiteindelijk niet veel moeite en had ik bij nader inzien beter direct gedaan.
Na weer (heel ) wat gevloek en getier eindelijk dan het blok eruit gekregen...
Vervolgens de 4 bouten van de boite los gedraaid en deze eraf gehaald.
De bedoeling was het blok nog in de bok te hangen maar omdat ik niet voldoende draadeinden had.
Volgend werkje op de lijst:
- motor op de bok
- chassis voorlopig terug rollend maken en motor ruimte kuisen en afstomen.
En begonnen aan het verwijderen van het motorblok.
Ik had blijkbaar vergeten een stuk uitlaat achter het uitlaatspruitstuk te verwijderen waardoor ik niet eenvoudig het blok omhoog kon tillen. Eens dat ik dit merkte een poging ondernomen deze te verwijderen, maar om eens of andere reden gingen die bouten niet echt akkoord met me.
Uiteindelijk er niets anders op gevonden om de krik onder het subframe te zetten, het stuurhuis los te maken en het hele frame te laten zakken.
Koste uiteindelijk niet veel moeite en had ik bij nader inzien beter direct gedaan.
Na weer (heel ) wat gevloek en getier eindelijk dan het blok eruit gekregen...
Vervolgens de 4 bouten van de boite los gedraaid en deze eraf gehaald.
De bedoeling was het blok nog in de bok te hangen maar omdat ik niet voldoende draadeinden had.
Volgend werkje op de lijst:
- motor op de bok
- chassis voorlopig terug rollend maken en motor ruimte kuisen en afstomen.
The whole Family
- 307 2.0 HDI 110PK (Daily)
- 405 1.9 MI16 160PK (Project Restoration)
- 307 2.0 HDI 110PK (Daily)
- 405 1.9 MI16 160PK (Project Restoration)
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: [1991] 405 Mi16
Hier ook nog eens wat nieuws brengen,
Het blok is ondertussen op een motor bok gemonteerd en ontdaan van alle slangen.
Ook de koppeling is der afgehaald, koppeling zelf zag er nog eigenlijk heel goed uit,
echter waren het druklager en het verennest behoorlijk uitgesleten.
Dan maar direct de cilinderkop eraf gehaald, en die kleppen zagen er proper uit :S
( trouwens ellendige job het loskrijgen van die kopbouten..)
Zo te zien was het ook hoog tijd om de koppakking te vervangen ..
De cilinderbussen zagen er precies nog redelijk uit..
( kruisgroeven van het honen zijn nog goed zichtbaar, en op het eerste zicht geen verticale krassen aanwezig.)
Het blok is ondertussen op een motor bok gemonteerd en ontdaan van alle slangen.
Ook de koppeling is der afgehaald, koppeling zelf zag er nog eigenlijk heel goed uit,
echter waren het druklager en het verennest behoorlijk uitgesleten.
Dan maar direct de cilinderkop eraf gehaald, en die kleppen zagen er proper uit :S
( trouwens ellendige job het loskrijgen van die kopbouten..)
Zo te zien was het ook hoog tijd om de koppakking te vervangen ..
De cilinderbussen zagen er precies nog redelijk uit..
( kruisgroeven van het honen zijn nog goed zichtbaar, en op het eerste zicht geen verticale krassen aanwezig.)
Re: [1991] 405 Mi16
vervolgens het carter, spacer en oliepomp verwijderd
Daaropvolgend de drijfstangen losgemaakt van de krukas en de cilinder verwijderd.
Bij inspectie van de lagerschalen waren deze ook dringend aan vervanging toe,
De glijlagers van de krukas zullen er dus niet beter uitzien.
Indien de zuigerveren nog goed genoeg zijn ( moet nog even een second opinion hebben),
gaan de zuigers met veren en alles in een ultrasoon reiniger zodat ze terug mooi proper zijn.
In het onderblok steekt nu nog enkel de krukas en de cilinder bussen.
Deze gaan ( misschien volgende week) langs het limburgs revisie bedrijf waar die vriendelijke mensen
samen met mij gaan kijken wat er aan nog het onderblok gedaan moet worden.
wat er zeker al gaat gebeuren:
- vervangen van alle lagerschalen,
- vlakken onderblok.
Verder staat de 405 nu terug op een setje stalen velgen en is verplaats naar een geschiktere ( verlaagde) plek
Waar het goede subframe vervangen gaat worden door die uit de sloper. Zo blijft het chassis rollend en kan ik
de ( goede??) voorbrug uit elkaar halen.
Daaropvolgend de drijfstangen losgemaakt van de krukas en de cilinder verwijderd.
Bij inspectie van de lagerschalen waren deze ook dringend aan vervanging toe,
De glijlagers van de krukas zullen er dus niet beter uitzien.
Indien de zuigerveren nog goed genoeg zijn ( moet nog even een second opinion hebben),
gaan de zuigers met veren en alles in een ultrasoon reiniger zodat ze terug mooi proper zijn.
In het onderblok steekt nu nog enkel de krukas en de cilinder bussen.
Deze gaan ( misschien volgende week) langs het limburgs revisie bedrijf waar die vriendelijke mensen
samen met mij gaan kijken wat er aan nog het onderblok gedaan moet worden.
wat er zeker al gaat gebeuren:
- vervangen van alle lagerschalen,
- vlakken onderblok.
Verder staat de 405 nu terug op een setje stalen velgen en is verplaats naar een geschiktere ( verlaagde) plek
Waar het goede subframe vervangen gaat worden door die uit de sloper. Zo blijft het chassis rollend en kan ik
de ( goede??) voorbrug uit elkaar halen.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4720
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: [1991] 405 Mi16
Nice
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: [1991] 405 Mi16
fijne werken
Re: [1991] 405 Mi16
Inderdaad, Dat ding moet toch ooit nog eens terug On The Road komen.
Maar dees werken moet gij binnenkort ook nog eens doen,
Moet ik uw onderblok ook meenemen naart revisie bedrijf misschien ?
Maar dees werken moet gij binnenkort ook nog eens doen,
Moet ik uw onderblok ook meenemen naart revisie bedrijf misschien ?
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: [1991] 405 Mi16
kunnen mss is vragen voor groepskorting ja
Re: [1991] 405 Mi16
Ik zal eens vragen, wie weet.
hebde gij dat blok al open liggen ?
ik laat wel alleen het onderblok doen, maar een gereviseerde kop heb jij ook liggen niet?
hebde gij dat blok al open liggen ?
ik laat wel alleen het onderblok doen, maar een gereviseerde kop heb jij ook liggen niet?
Laatst gewijzigd door Sidd op ma 23 mei 2011, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.