2006 - Peugeot 607 2.0HDI - jurgen_s
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 832
- Lid geworden op: do 20 apr 2006, 22:22
- Locatie: Aant kanaal van Opitter
vandaag eerste keer mee gereden en niet onverdeeld positief:
Eerste km's wist de lmm precies niet goed wat hij met die filter moest aanvangen en dat bracht nogal een gefaseerde afgifte van het vermogen teweeg. Na een paar km's was dit fenomeen wel verdwenen en kwam er wel een positief iets naar voor: directere gasrespons. Vroeger had ge altijd een zekere inertie (ilgrandeleone weet waarover ik het heb) wat nu verdwenen is. Gas geven is directe respons krijgen, op het brute af (wat te bruut naar mijn goesting).
We zullen zien, staat het mij niet aan dan vliegt die lelijke luchtfilterkast er terug in.
Eerste km's wist de lmm precies niet goed wat hij met die filter moest aanvangen en dat bracht nogal een gefaseerde afgifte van het vermogen teweeg. Na een paar km's was dit fenomeen wel verdwenen en kwam er wel een positief iets naar voor: directere gasrespons. Vroeger had ge altijd een zekere inertie (ilgrandeleone weet waarover ik het heb) wat nu verdwenen is. Gas geven is directe respons krijgen, op het brute af (wat te bruut naar mijn goesting).
We zullen zien, staat het mij niet aan dan vliegt die lelijke luchtfilterkast er terug in.
algemeen overzichtje, vooral het blauw maakt het 'af':

lmm staat nu wat gedraaider gemonteer omdat die vroeger wat verder weg zat en er daar meer plaats was voor de kabel van de meter
de eerste alu buis is de helft ingekort om de kelk net op de originele aanzuigbuis te laten uitkomen
aansluiting kelk met originele aanzuigbuis (die beter geïsoleerd is dan de bijgeleverde aanzuigbuis):

verloop originele aanzuigbuis: die gaat dus helemaal onder de chassisbalk door om terug om te buigen en te eindigen achter de koplamp (het witte kapje rechts):

hele hoop shit daar ook weggehaald: ijzeren frame waar de originele aanzuigbuis in gespannen zat (maar die spant nu met een klemring rond de kelk), filterbak, een soort van mousse, een afschermkapje, een paar plastieken buizen, enz...
bij stationair toerental een klein ronkje te horen

lmm staat nu wat gedraaider gemonteer omdat die vroeger wat verder weg zat en er daar meer plaats was voor de kabel van de meter
de eerste alu buis is de helft ingekort om de kelk net op de originele aanzuigbuis te laten uitkomen
aansluiting kelk met originele aanzuigbuis (die beter geïsoleerd is dan de bijgeleverde aanzuigbuis):

verloop originele aanzuigbuis: die gaat dus helemaal onder de chassisbalk door om terug om te buigen en te eindigen achter de koplamp (het witte kapje rechts):

hele hoop shit daar ook weggehaald: ijzeren frame waar de originele aanzuigbuis in gespannen zat (maar die spant nu met een klemring rond de kelk), filterbak, een soort van mousse, een afschermkapje, een paar plastieken buizen, enz...
bij stationair toerental een klein ronkje te horen
Die filterbak wou ik er dus echt wel uit omdat die zo groot is als een visbak en het gewicht dan ook navanant is.
En wat peugeot in godsnaam heeft gezien in de originele filter weet ik niet, maar die houdt dus echt de luchtstroom tegen. Als ze dan toch schrik hebben dat er vuil binnenkomt, dat ze dan een korter onderhoudsinterval voorzien voor die filter. Maar niet zoals nu er een dikke matras in steken.
Daarom dus gekozen voor deze oplossing, ook al is die visueel een beetje te 'flashy' naar mijn goesting.
Nu ook opgemerkt: kelk op zich blijft goed koel, die zit achter de intercooler, maar de buizen daarboven niet. Dat moet dus ook zo geweest zijn met de originele behuizing omdat ik qua hoek van de buis niets gewijzigd heb. Eens gaan zien voor warmtewerende tape, al weet ik niet echt waar ge die kunt vinden.
En wat peugeot in godsnaam heeft gezien in de originele filter weet ik niet, maar die houdt dus echt de luchtstroom tegen. Als ze dan toch schrik hebben dat er vuil binnenkomt, dat ze dan een korter onderhoudsinterval voorzien voor die filter. Maar niet zoals nu er een dikke matras in steken.
Daarom dus gekozen voor deze oplossing, ook al is die visueel een beetje te 'flashy' naar mijn goesting.
Nu ook opgemerkt: kelk op zich blijft goed koel, die zit achter de intercooler, maar de buizen daarboven niet. Dat moet dus ook zo geweest zijn met de originele behuizing omdat ik qua hoek van de buis niets gewijzigd heb. Eens gaan zien voor warmtewerende tape, al weet ik niet echt waar ge die kunt vinden.