1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 3700
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
- Locatie: Torhout West-Vlaanderen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Mooie foto's.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Nog eentje gevonden van het binnenrijden op FAD
© Bert Wjnand
© Bert Wjnand
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
En we trokken er vandaag weer op uit met de 309 Dit maal "Fast & Vintage" (oldtimer en special car) in de Ambiorix kazerne te Tongeren
Laatst gewijzigd door silverlion306 op zo 11 aug 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Afgelopen donderdag (15 augustus) meegereden met een oldtimertoertocht (Hechtel On Wheels)
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Een jaarljks weerkerend event voor mij op de kalender: de Oldtimer Fly-Drive In in Schaffen Zeer leuk weekend gehad bij de clubtent
Dag 1 (zaterdag)
Dag 1 (zaterdag)
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Dag 2 (zondag)
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Gisteren het autoseizoen '19 van de 309 in schoonheid geeindigd
Na jaren dromen kwam een grote droom uit: rijden op circuit Francorchamps Naar aanleiding van de "Spa 6 Hours" komend weekend organiseerde de BFOV enkele sessies op het circuit; 3 rondjes rijdend achter een safety car aan zo'n 80 a 100 km/h waarbij inhalen niet toegestaan was. Nuja, ik reed relatief achteraan, dus kon op momenten het gaspedaal toch lekker indrukken Een unieke ervaring!
Na jaren dromen kwam een grote droom uit: rijden op circuit Francorchamps Naar aanleiding van de "Spa 6 Hours" komend weekend organiseerde de BFOV enkele sessies op het circuit; 3 rondjes rijdend achter een safety car aan zo'n 80 a 100 km/h waarbij inhalen niet toegestaan was. Nuja, ik reed relatief achteraan, dus kon op momenten het gaspedaal toch lekker indrukken Een unieke ervaring!
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
7
En via Jean-Marie nog "action shots" gevonden
De 309 zal komende maanden dus weer een rustige periode tegemoet gaan Maar in die tijd kunnen we natuurlijk weer wat werken aan updates Uiterlijk denk ik niet dat er iets zal veranderen, ben best tevreden hoe hij erbij staat. In de wagen zelf speel ik wel met enkele ideetjes... en de Hela verstralers eindelijk eens aansluiten...
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Na problemen opgemerkt te hebben bij het remmen in combinatie met een slecht werkende handrem de 309 maar eens bij een plaatselijke garage binnen gebracht. Interessant detail, de eigenaar heeft zeer grote kennis van de 309 en andere oudere Peugeot modellen en zelfs met meerdere rally gereden
Begin deze week dus binnen gebracht, daarnet mogen gaan halen. Achteraan bleek de 309 wel wat aandacht nodig te hebben na 31 jaar...
De remcilinders achteraan waren de grote schuldige van de klachten, maar ook de remleidingen bleken aan vervanging toe. Dus nieuwe leidingetjes erop. Verder werden de trommelremmen opnieuw netjes afgesteld. Achteraan zijn de remmen dus opnieuw tiptop in orde.
Ondertussen ook vooraan eens bekeken. Blijken nu de cardanassen die ik paar jaar terug laten steken heb niet correct te zijn om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze gemonteerd zaten Dit heeft dus als gevolg dat de lagers stuk gaan, wat dan weer de oorzaak is van het licht getril bij het optrekken. Iets wat dus toch niet door de verlaging komt. Cardanassen zullen binnenkort dus opnieuw vervangen worden.
Als laatste was er nog een probleem met de linker remklauw vooraan. Deze blijft wat hangen en zou ook vervangen moeten worden. Waarschijnlijk zal ik dit samen met de cardanassen laten doen.
Toch al paar dingetjes die de nodige onderhoud gehad hebben. Wintertijd he...
Begin deze week dus binnen gebracht, daarnet mogen gaan halen. Achteraan bleek de 309 wel wat aandacht nodig te hebben na 31 jaar...
De remcilinders achteraan waren de grote schuldige van de klachten, maar ook de remleidingen bleken aan vervanging toe. Dus nieuwe leidingetjes erop. Verder werden de trommelremmen opnieuw netjes afgesteld. Achteraan zijn de remmen dus opnieuw tiptop in orde.
Ondertussen ook vooraan eens bekeken. Blijken nu de cardanassen die ik paar jaar terug laten steken heb niet correct te zijn om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze gemonteerd zaten Dit heeft dus als gevolg dat de lagers stuk gaan, wat dan weer de oorzaak is van het licht getril bij het optrekken. Iets wat dus toch niet door de verlaging komt. Cardanassen zullen binnenkort dus opnieuw vervangen worden.
Als laatste was er nog een probleem met de linker remklauw vooraan. Deze blijft wat hangen en zou ook vervangen moeten worden. Waarschijnlijk zal ik dit samen met de cardanassen laten doen.
Toch al paar dingetjes die de nodige onderhoud gehad hebben. Wintertijd he...
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
tof dat ge nu een garage hebt die er iets van kent... da's nodig bij een oldtimer want anders doen ze maar wat
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Hoe kan een verkeerde cardan meerdere jaren geen probleem geven...??? En hoe beweert uw beste garagist dat die verkeerd gemonteerd kan zitten?silverlion306 schreef: Ondertussen ook vooraan eens bekeken. Blijken nu de cardanassen die ik paar jaar terug laten steken heb niet correct te zijn om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze gemonteerd zaten Dit heeft dus als gevolg dat de lagers stuk gaan, wat dan weer de oorzaak is van het licht getril bij het optrekken. Iets wat dus toch niet door de verlaging komt. Cardanassen zullen binnenkort dus opnieuw vervangen worden.
Lijkt me beide zeer sterk...
Dat een cardan na een paar jaar terug kapot gaat bij verlaagde auto is algemeen geweten. Telt daar nog een niet gti ophanging bij, waardoor alles nog wat meer leeft en dan is een paar jaar met een setje cardans zeker niet verkeerd...
Zeker niet als ge er quasi dagelijks mee rijdt en af en toe op circuit rijdt...
Denk alles in context dat die cardans lang volgehouden hebben...
-
- Pug Driver
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Kniegewrichten van cardans moeten gelijk zitten, anders zou ik ook niet weten hoe verkeerd te steken (zou het wel graag weten).
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Sterk verhaal van uw garagist. Daar zou ik toch graag het fijne van weten. Wat zat/zit er dan juist fout? Je kan met een aandrijfas toch weinig anders doen dan hem in het differentieel steken en de andere kant in de wielnaaf? Ik zou de slijtage zoals 205tunerke zegt ook eerder toeschrijven aan een verlaging, circuitgebruik (zelfs al is dat niet echt doorrijden) en zelfs nog het meeste aan de matige kwaliteit die revisieassen tegenwoordig nog hebben.