Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
Geplaatst: zo 13 mei 2012, 00:16
Hallo,
Wederom een 205 CTI project in dit forum deel.
Mijn project loopt al een tijdje, maar ik zal hier even starten vanaf het begin van dit project.
De auto in basis heb ik al weer een jaar of 6 terug gekocht.
Enkele jaren geleden heb ik daar een MI16 met compressor ingebouwd.
Resultaat was 210pk, maar met name de manier waarop die ter beschikking waren was bijzonder.
Anders dan bij de turbo lijkt het vermogen gewoon uit het blok te komen en niet uit een externe compressor. En dan bedoel ik de response.
Op zijn eigen manier heel veel charme en het geluid van de twin screw compressor vond ik geweldig. You hate it or you love it. De meeste kennen het geluid wel van het eerste type MINI met compressor.
Maar dan nu:
Een nieuw hartje, in principe als een T16 opgebouwd, maar dan beter
- Gereviseerde S16 kop (Originele kleppen en originele nokkenassen)
- Cometic koppakking
- Gereviseerd S16 onderblok
- Wiseco T16 gesmede zuigers
- Wiseco piston pen
- K1 T16 gesmede drijfstangen (tot 500pk)
- T16 krukas (bredere taps dan de overige XU10J4 krukassen)
- Groot aluminium carter (met extra capaciteit)
Vervolgens alles opgemeten:
Zuiger diameter allemaal netjes op 86,42mm
Boring gemiddeld netjes op de 0,09mm speling
Dus een boring van gemiddels 86,51
Speling is vrij hoog, maar dat is omdat de gesmede zuigers nu eenmaal veel uitzetten.
Hoofdlagers op 60,00 met een gem. Speling van 0,07mm op 70Nm.
Big ends zijn netjes op 50mm
Verder de gewichten.
Alles is redelijk aan de zware kant, maar dat is nou eenmaal het nadeel van het type motor. Voor de meer gangbare fabrikanten zijn leukere speeltjes te krijgen. Maarja overdreven veel toeren maken gaan we toch niet doen.
Gewicht zuigers: 422gr
Drijfstangen: 636gr
Piston pen: 145gr
Alleen de drijfstanglagers werdt even een ander verhaal.
Omdat de lagers van alle overige modellen iets smaller zijn moest ik T16 lagers bestellen.
Maar helaas, de dealer kon mij niet helpen en zelfs de importeur niet.
Uit eindelijk via Pug1off ACL race lagers ontvangen:
Onderstaand de situatie zoals deze was met de S16 drijfstanglagers in een aftermarket gesmede T16 drijfstang.
Drijfstanglagers zijn dus duidelijk te smal, waardoor ze niet netjes tegen over elkaar liggen.
Gemeten ziet het verschil er als volgt uit:
+/- 20mm voor de S16 en +/- 21,9mm voor de T16
Verder zie je aan de achterkant de verkleuring door het verhardings proces van de race lagers.
Resultaat:
Eerst alle zuigerveertje op maat gemaakt.
Was helaas vergeten er foto's van te maken.
De slotspeling van de zuigerveren is te bereken, afhankelijk van de toepassing.
Ik heb gekozen voor de Street-moderate Turbo/Nitro.
Top ring 0,43mm
Second ring 0,475mm
En dat is dan heel vaak je ringetje in de cilinder doen, voelermaatje ertusen en weer slijpen. Pffff
Daarna is Eugene komen meten wat de lager speling is van de drijfstangen.
Vervolgens even serieus staan stoeien met de clips...
Maar jongens wat gaan die er moeilijk in.
Gelukkig geen V12
Zo ziet het uit als het allemaal gelukt is:
Daarna de positie van de slots in de 5 zuigerveren allemaal op de juiste plek gepositioneerd.
En toen kon het mooie werk beginnen...
2 zuigertjes op hun plek
+2 en dat maakt 4.
Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm
slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc
CR van 1:9,05
Verder nog gestart met het maken van de sleuven in het bobine kapje.
De bobines worden sowieso vervangen door Audi coilplugs in het S16 kleppendekseltje
Echter passen ze net niet lekker onder het dekseltje
Met de hoekjes iets uitgeslepen gaat het passen
Paar mm dieper in het dekseltje.
Zodra het kleppendeksel definitief op de kop gemonteerd zit ga ik het nogmaals checken en evt. de hoogte bijstellen met een ringetje onder het kapje als ik net wat ruimte te kort kom.
Zo kastje gezien kastje dicht
Cilinder kopje uitgeliterd: 370ml
Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm
slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc
CR van 1:9,05
Het kopje:
Ingekort RFS inlaat spruitstukje, met dicht gelaste aansluitingen van onder andere resonantie potje.
Verder alle vacuum aansluitingen aan de onderzijde geplaatst zodat de bovenkant clean blijft.
De paspennen, zoals bekend zitten ze bij de S16 kop weer net anders
Keramiek gecoat uitlaat spruitstukje van DP engineering met EGT aansluiting.
Meer leesvoer volgt....
Gr,
Stefan
Wederom een 205 CTI project in dit forum deel.
Mijn project loopt al een tijdje, maar ik zal hier even starten vanaf het begin van dit project.
De auto in basis heb ik al weer een jaar of 6 terug gekocht.
Enkele jaren geleden heb ik daar een MI16 met compressor ingebouwd.
Resultaat was 210pk, maar met name de manier waarop die ter beschikking waren was bijzonder.
Anders dan bij de turbo lijkt het vermogen gewoon uit het blok te komen en niet uit een externe compressor. En dan bedoel ik de response.
Op zijn eigen manier heel veel charme en het geluid van de twin screw compressor vond ik geweldig. You hate it or you love it. De meeste kennen het geluid wel van het eerste type MINI met compressor.
Maar dan nu:
Een nieuw hartje, in principe als een T16 opgebouwd, maar dan beter
- Gereviseerde S16 kop (Originele kleppen en originele nokkenassen)
- Cometic koppakking
- Gereviseerd S16 onderblok
- Wiseco T16 gesmede zuigers
- Wiseco piston pen
- K1 T16 gesmede drijfstangen (tot 500pk)
- T16 krukas (bredere taps dan de overige XU10J4 krukassen)
- Groot aluminium carter (met extra capaciteit)
Vervolgens alles opgemeten:
Zuiger diameter allemaal netjes op 86,42mm
Boring gemiddeld netjes op de 0,09mm speling
Dus een boring van gemiddels 86,51
Speling is vrij hoog, maar dat is omdat de gesmede zuigers nu eenmaal veel uitzetten.
Hoofdlagers op 60,00 met een gem. Speling van 0,07mm op 70Nm.
Big ends zijn netjes op 50mm
Verder de gewichten.
Alles is redelijk aan de zware kant, maar dat is nou eenmaal het nadeel van het type motor. Voor de meer gangbare fabrikanten zijn leukere speeltjes te krijgen. Maarja overdreven veel toeren maken gaan we toch niet doen.
Gewicht zuigers: 422gr
Drijfstangen: 636gr
Piston pen: 145gr
Alleen de drijfstanglagers werdt even een ander verhaal.
Omdat de lagers van alle overige modellen iets smaller zijn moest ik T16 lagers bestellen.
Maar helaas, de dealer kon mij niet helpen en zelfs de importeur niet.
Uit eindelijk via Pug1off ACL race lagers ontvangen:
Onderstaand de situatie zoals deze was met de S16 drijfstanglagers in een aftermarket gesmede T16 drijfstang.
Drijfstanglagers zijn dus duidelijk te smal, waardoor ze niet netjes tegen over elkaar liggen.
Gemeten ziet het verschil er als volgt uit:
+/- 20mm voor de S16 en +/- 21,9mm voor de T16
Verder zie je aan de achterkant de verkleuring door het verhardings proces van de race lagers.
Resultaat:
Eerst alle zuigerveertje op maat gemaakt.
Was helaas vergeten er foto's van te maken.
De slotspeling van de zuigerveren is te bereken, afhankelijk van de toepassing.
Ik heb gekozen voor de Street-moderate Turbo/Nitro.
Top ring 0,43mm
Second ring 0,475mm
En dat is dan heel vaak je ringetje in de cilinder doen, voelermaatje ertusen en weer slijpen. Pffff
Daarna is Eugene komen meten wat de lager speling is van de drijfstangen.
Vervolgens even serieus staan stoeien met de clips...
Maar jongens wat gaan die er moeilijk in.
Gelukkig geen V12
Zo ziet het uit als het allemaal gelukt is:
Daarna de positie van de slots in de 5 zuigerveren allemaal op de juiste plek gepositioneerd.
En toen kon het mooie werk beginnen...
2 zuigertjes op hun plek
+2 en dat maakt 4.
Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm
slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc
CR van 1:9,05
Verder nog gestart met het maken van de sleuven in het bobine kapje.
De bobines worden sowieso vervangen door Audi coilplugs in het S16 kleppendekseltje
Echter passen ze net niet lekker onder het dekseltje
Met de hoekjes iets uitgeslepen gaat het passen
Paar mm dieper in het dekseltje.
Zodra het kleppendeksel definitief op de kop gemonteerd zit ga ik het nogmaals checken en evt. de hoogte bijstellen met een ringetje onder het kapje als ik net wat ruimte te kort kom.
Zo kastje gezien kastje dicht
Cilinder kopje uitgeliterd: 370ml
Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm
slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc
CR van 1:9,05
Het kopje:
Ingekort RFS inlaat spruitstukje, met dicht gelaste aansluitingen van onder andere resonantie potje.
Verder alle vacuum aansluitingen aan de onderzijde geplaatst zodat de bovenkant clean blijft.
De paspennen, zoals bekend zitten ze bij de S16 kop weer net anders
Keramiek gecoat uitlaat spruitstukje van DP engineering met EGT aansluiting.
Meer leesvoer volgt....
Gr,
Stefan