
Vorige week zaterdag ben ik de auto maar eens gaan bekijken en na lang wikken en wegen heb ik gisteravond de knoop doorgehakt en besloten de gok te wagen. In de loop van deze week ga ik de auto ophalen en dan kunnen we aan de slag

Er zit een aardige puist werk aan, maar dat was gezien de prijs te verwachten. De to-do lijst voor de korte termijn is in ieder geval als volgt:
- Nieuwe APK
- Laswerk in de kuipen onder de achterbank
- In zijn geheel even nazien
- Uitzoeken waar het water onder het vloerkleed voorin vandaan komt
- Flinke poetsbeurt
- Raammechanisme rechts fixen.
Op de iets minder korte termijn gaan we dan de volgende zaken (preventief) aanpakken:
- Blok uit elkaar en dan:
* Koppakking vervangen
* Klepseals vervangen
* Nokkenas- en krukaskeerringen vervangen
* Caterpanpakking vervangen
* Distributieset + waterpomp vervangen
- Olie en vloeistoffen vervangen
- Bougies en -kabels vervangen
- Origineel luchtfilterhuis en inlaattraject plaatsen. Er zit nu een waardeloos open filter op wat de warmte van het blok weer opzuigt

- Verhogen(!): Het ding staat nu behoorlijk laag en hoewel dat er goed uitziet, vind ik het iets teveel van het goede tijdens het rijden: het klappert wel erg veel op slecht wegdek. We gaan dus weer 2 Ã 3 centimeter omhoog. Dan komt-ie ongeveer op dezelfde hoogte te liggen als mijn vorige CTI en die bood voor mij een prima balans tussen comfort en sportiviteit.
Op de lange termijn gaan we dan verder met het volgende:
- Interieur vervangen (309GTI 8v stoelen + bank + deurkaarten)
- Automaat motorkap
- Gutmann-verbreders opknappen indien mogelijk, anders gewone verbreders monteren
- Elektrische bediening maken voor de ramen achter
- 309GTI achteras monteren + 1.9 GTI HRC + koperen remleidingen leggen
- 15" wielen van een 206GTI Phase I laten coaten in black chrome/gun metal en monteren.
- Antenne vervangen

- Raamrubbers vervangen
- Overspuiten
- Alle verlichting vernieuwen (koplampen, mistlampen/verstralers, achterlichten)
... en vast nog wel zaken die ik vergeten ben

Een behoorlijke lijst dus, maar dat schrikt me niet af. De punten die voor mij de doorslag gaven voor de aanschaf waren het volgende:
- Nagenoeg puntgave Sonnenland kap (één miniscuul plekje rechts boven de rolbeugel, maar dat mag geen naam hebben) met nog goed werkende sluitingen EN de bekende strips zijn nog goed! Ik kon in ieder geval geen 'krokantheid' ontdekken.
- Lekker lopend blokje (m.u.v. stationair)
- GTI-voortrein
- Voorfront roestvrij! (daar ben ik met de vorige CTI nat op gegaan)
Can't wait...
