Een 205 GTi strippen en from scratch weer opbouwen en weer in 99% originele glorie herstellen. M?n plan is de GTi origineel te maken op een lichte verlaging, uitlaat en motorblok na. Verder eventueel nog wat kleine aanpassingen om het weggedrag te verbeteren.
?k Ben aan ?t zoeken geweest naar een rijdende GTi, om die op te knappen, maar die bleken meestal toch te duur te zijn of te ver van huis te staan. In Nederland is redelijk wat te vinden, maar da?s een heel eind om met een half wrak te overbruggen. Uiteindelijk ben ik dan gaan kijken naar een kas van een witte GTi (oorspronkelijk bedoeld voor iemand anders) en toch maar besloten hem te kopen. Nu ja, ?kopen?? Eigenlijk ruilen voor m?n Griffe velgen.
Het is dus een witte 1.9 geworden van ?92, die eigenlijk diende als sloopauto. Ideaal, want ik wil er toch bijna alles aan vervangen. En hij is wit, veruit de mooiste kleur voor een GTi in mijn ogen. Het is een NL?er, dus moet nog ingevoerd worden.

Wat gaat ermee gebeuren. Vijf zaken worden aangepakt.
- motor(ruimte); opknappen + gereviseerde Mi16 erin.
- interieur; strippen, spuiten en een mooi rood/zwart geblokt interieur erin
- buitenkant; spuiten
- onderstel; gereviseerde achteras + voortrein
- bodem; kaalschuren en volledig behandelen
De binnenkant en de motorruimte zijn de enige dingen die ik zelf ga spuiten. De buitenkant laat ik aan een professional over. Die moet namelijk kraaknet worden.
De motorruimte heeft z?n beurt al gehad. Het is niet perfect, maar dat was ook niet m?n ambitie. Ik wilde deze al gedaan hebben om er zo snel mogelijk een blokje in te kunnen hangen. Al bij al vind ik het nog wel OK. Er zit wel nog een gat aan de binnenkant van het spatbord dat nog dichtgelast moet worden.
Voor:

En na:

Het is een project voor de lange termijn, dus verwacht geen dagelijkse updates. Ik doe m?n best, maar supersnel zal het niet gaan. Als de Gentry verkocht is, zal ik waarschijnlijk als eerste het blokje ineen gaan knutselen. Ofwel ga ik eerst met iets anders van start, moet het nog effe bekijken.
Ik sta uiteraard open voor suggesties/tips. Maar de hoofdlijn blijft ?origineel?. Dus niet teveel optische aanpassingen (geen skirts, booskijkers, extreme verlaging, spoilers, getinte ruiten,...).
Volgende update hopelijk komend weekend