
de motoren
1.4 95 pk 136 nm
1.6 120 pk 160 nm
1.6 turbo 150 pk 240 nm
1.6 D 90 pk 215 nm
1.6 D 110 pk 240 nm
2.0 D 136 pk 320 nm
De tiptronic 6 bak zou vanaf september leverbaar worden op verschillende modellen
Moderator: P-unit
Peugeot heeft eindelijk de nodige details vrijgegeven over zijn nieuwe 308.
De 308 sluit uiterlijk perfect aan bij de rest van het Peugeot-gamma en doet nog het meest denken aan een grotere 207. Met zijn lengte van 4.276 millimeter is hij 74 millimeter langer dan de 307, maar de wielbasis van 2,61 meter is identiek aan die van zijn voorganger. De extra lengte schuilt dus volledig in de grotere overhangen. Met een breedte van 1.815 millimeter is de 308 ook 85 millimeter breder dan de 307, maar hij werd wel 12 millimeter lager (1.498 millimeter), waardoor de stroomlijn verbeterde tot een Cx van 0,29.
In het interieur valt het sterk naar achteren hellende dashboard op met daarbovenop een kleurenscherm voor het navigatiesysteem. Daarnaast benadrukt Peugeot dat extra veel aandacht werd besteed aan het voorzien van zoveel mogelijk opbergvakjes. De kofferinhoud varieert van 430 tot 1.398 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank. Die laatste staat nu trouwens iets hoger, zodat de achterste passagiers een goed zicht naar voren hebben. Om het interieur luchtiger te maken, is als optie een panoramisch dak verkrijgbaar (standaard op sommige versies). Andere opvallende opties zijn de rijstrookhulp AFIL, die we al kennen van bij Citro?n, en meedraaiende bixenonkoplampen.
De 308 staat op hetzelfde platform als zijn voorganger 307 en neemt er uiteraard het onderstel van over. Dat betekent dat hij een voortrein heeft met omgekeerde McPherson-veerpoten en een losgekoppelde fuseestang. Achteraan wordt een vervormbare dwarsas met twee armen gebruikt.Ook de elektrohydraulische stuurbekrachtiging is gebleven. Omdat de 308 echter breder en lager is dan zijn voorganger, zou hij een betere wegligging moeten bieden.
Onder de motorkap is keuze uit zes krachtbronnen. Het benzinegamma bestaat volledig uit samen met BMW ontwikkelde viercilinders, namelijk een 1.4 met 95 pk, een 1.6 met 120 pk en een 1.6-turbo met 150 pk. Beide atmosferische motoren hebben een continu variabele sturing van de nokkenassen en een variabele lifthoogte voor de inlaatkleppen. Het dieselaanbod bestaat uit de welbekende HDi's, van de 1.6 HDi met 90 of 110 pk tot de 2.0 HDi met 136 pk. De twee krachtigste diesels krijgen standaard een roetfilter. Om brandstof te besparen, zijn de standaardbanden Michelin Energy Savers.
Op de 2.0 HDi na, die aan een manuele zesversnellingsbak is gekoppeld, worden alle 308's met een vijfbak geleverd. Als optie is op de 1.6 met 120 pk een viertrapsautomaat leverbaar, terwijl voor de 2.0 HDi een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen werd ontwikkeld. Voor de 1.6 HDi 110 is een gerobotiseerde vijfbak verkrijgbaar.
Ten slotte werd aan de structuur van de 308 gewerkt om hem nog veiliger te maken dan de 307, die zelf al uitstekende botsproefresultaten kon voorleggen.