voor iet anders is die plek achter de voorzetels ommes nie bedoeld

Moderator: P-unit
Op het salon van Gen?ve zal Peugeot een sportieve 207 voorstellen: de RC, met een 1.6-turbo van 175 paarden.
Uiteraard kreeg de 207 RC de specifieke neus van de meer dynamische modellen uit het 207-gamma. Toch is hij meteen herkenbaar, onder meer door zijn Pitlane-zeventienduimvelgen met negen spaken, geschoeid met Bridgestone Potenza's in de maat 205/45R17W. Daarnaast is hij voorzien van een dakspoiler (voor meer downforce bij hoge snelheden), van een verchroomd, trapeziumvormig uitslaatsierstuk en van gefumeerde koplampen. De RC zal trouwens verkrijgbaar zijn in enkele specifieke tinten, waaronder een antracietgrijs dat erg goed samengaat met de verduisterde achterste zijruiten.
Onder de kap zit een opgekietelde versie van de 1.6-turbo die samen met BMW werd ontwikkeld. Die is goed voor 175 pk en 240 Nm koppel vanaf 1.600 o/m, al kan dat oplopen tot 260 Nm dankzij de overboost-functie. Daarmee zou de 207 RC een top moeten halen van 220 km/h, terwijl hij in 7,1 seconden naar 100 km/h sprint en volgens Peugeot slechts 27,8 seconden nodig heeft voor de kilometer vanuit stilstand. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 7,2 l /100 km (wat overeenkomt met 171 gram CO2/km), maar dat cijfer is allicht enkel weggelegd voor de asceten onder ons.
Overigens is deze 1.6-turbo een technisch hoogstandje. Zo wordt de benzine rechtstreeks in de verbrandingskamers ingespoten, onder een druk van 120 bar. Zijn twin scroll-turbo garandeert bovendien een respons zonder de minste reactietijd. Deze viercilinder is daarnaast voorzien van een variabele timing op de inlaatnokkenas en een gestuurde oliepomp. De spreiding van de vijfversnellingsbak werd aangepast aan de motorkenmerken.
Ook het onderstel werd onder handen genomen: de ophanging werd harder en stijver, de elektrische stuurbekrachtiging werd opnieuw afgesteld en vooraan zitten geventileerde remschijven van 302 millimeter breed en 26 millimeter dik. Naast een ESP van de jongste generatie houdt de 207 RC ook het SSP boven de doopvont. Dat Steering Stability Program zorgt voor een link tussen het ESP en de elektrische stuurbekrachtiging: wanneer de bestuurder remt op wegdekken waar het linker- en rechterwiel niet evenveel grip vinden, is het systeem in staat om zelf aan het stuur te draaien, om de bestuurder bij een noodremmanoeuvre te helpen om de optimale stuurhoek te vinden.
Het interieur baadt in een sportieve sfeer, met kuipstoelen, aluminium pedalen en leder. Peugeot liet zich inspireren door de wereld van de motorfietsen, en dat blijkt uit de ronde wijzerplaten met chroombiesje en rode naalden. Kortom, alles lijkt aanwezig om de bestuurder achter het met geperforeerde leder overtrokken stuurwiel het echte racegevoel te geven...