1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Moderator: P-unit
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
en da's allemaal als, want 3 redenen waarom eentje op carbu niet start:
1. geen benzine
2. geen onsteking
3. geen lucht (enfin in dit geval misschien teveel omdat de choke misschien niet werkt)
benzine kan je ook zien door de luchtfilter los te koppelen zodat je recht vanboven in de carburator kan zien. Laat uw vriendin een paar keer op het gaspedaal duwen bij niet draaiende motor. Het acceleratiepompje zou in dat geval toch nog benzine door de carburator moeten jagen. Is dat het geval dan krijgt die nog benzine.
Ontsteking nakijken: draai 1 bougie uit en hou die met de schroefdraad tegen de rand van het bougiegat. Zie dat de kop geen contact maakt met de motor. Laat uw vriendin opnieuw de auto starten. Kijk of ge een vonk hebt. Is dat het geval dan hebt ge ontsteking. Wil op zich niets zeggen want het tijdstip moet ook nog goedstaan natuurlijk. Maar daar vrees ik dat gij dat moeilijk gaat kunnen vaststellen. Ge hebt al geen strobolamp dus kan je die al niet afstellen.
Choke: bij koud starten moet de luchtaanvoer naar de motor bijna dichtzitten (chokeklep doet de venturi van de carburator dicht en die trekt vanop een andere plaats in de carburator het juiste mengsel lucht-benzine binnen). Als die klep blijft openstaan krijgt die veeeeeeeeeeeeel te veel lucht om te kunnen starten. Benzine ontbrandt pas bij de waarde lambda ofwel 1 eenheid benzine per 14.7 eenheden lucht. Zit ge met teveel lucht ontbrandt het mengsel niet. Hoe op te lossen (tijdelijk dan om te zien of je de auto in gang krijgt): een keer of 10 op het gaspedaal drukken voor het starten: zo maak je het mengsel rijker. De auto gaat wel stilvallen ofwel heel vierkant draaien. Blijft die draaien dan moet de motor na verloop van tijd (een minuut of 5 tot 10 afhankelijk van hoe koud het is) mooier beginnen draaien. Blijft die echt heel de tijd bokken: ontsteking nazien. Draait hij mooi maar heb je bij het gasgeven problemen: benzinetoevoer nakijken.
Maar dus eerst nakijken: komt er benzine tot aan de carburator en heb je ontsteking. Anders kan je blijven zoeken en stukken veranderen zonder echt te weten waar het probleem zit.
En koop u een technisch handboek van uw 309 want dat gaat u zeker helpen om beter technisch inzicht te krijgen in de auto.
1. geen benzine
2. geen onsteking
3. geen lucht (enfin in dit geval misschien teveel omdat de choke misschien niet werkt)
benzine kan je ook zien door de luchtfilter los te koppelen zodat je recht vanboven in de carburator kan zien. Laat uw vriendin een paar keer op het gaspedaal duwen bij niet draaiende motor. Het acceleratiepompje zou in dat geval toch nog benzine door de carburator moeten jagen. Is dat het geval dan krijgt die nog benzine.
Ontsteking nakijken: draai 1 bougie uit en hou die met de schroefdraad tegen de rand van het bougiegat. Zie dat de kop geen contact maakt met de motor. Laat uw vriendin opnieuw de auto starten. Kijk of ge een vonk hebt. Is dat het geval dan hebt ge ontsteking. Wil op zich niets zeggen want het tijdstip moet ook nog goedstaan natuurlijk. Maar daar vrees ik dat gij dat moeilijk gaat kunnen vaststellen. Ge hebt al geen strobolamp dus kan je die al niet afstellen.
Choke: bij koud starten moet de luchtaanvoer naar de motor bijna dichtzitten (chokeklep doet de venturi van de carburator dicht en die trekt vanop een andere plaats in de carburator het juiste mengsel lucht-benzine binnen). Als die klep blijft openstaan krijgt die veeeeeeeeeeeeel te veel lucht om te kunnen starten. Benzine ontbrandt pas bij de waarde lambda ofwel 1 eenheid benzine per 14.7 eenheden lucht. Zit ge met teveel lucht ontbrandt het mengsel niet. Hoe op te lossen (tijdelijk dan om te zien of je de auto in gang krijgt): een keer of 10 op het gaspedaal drukken voor het starten: zo maak je het mengsel rijker. De auto gaat wel stilvallen ofwel heel vierkant draaien. Blijft die draaien dan moet de motor na verloop van tijd (een minuut of 5 tot 10 afhankelijk van hoe koud het is) mooier beginnen draaien. Blijft die echt heel de tijd bokken: ontsteking nazien. Draait hij mooi maar heb je bij het gasgeven problemen: benzinetoevoer nakijken.
Maar dus eerst nakijken: komt er benzine tot aan de carburator en heb je ontsteking. Anders kan je blijven zoeken en stukken veranderen zonder echt te weten waar het probleem zit.
En koop u een technisch handboek van uw 309 want dat gaat u zeker helpen om beter technisch inzicht te krijgen in de auto.
-
- Pug Driver
Thanks voor de uitleg, hier ben ik wat mee!
Ja mijn kennis van automechanica is zeer klein, maarja, we willen zo graag sleutelen hé...
Maar al doende leert men!
Heb hier thuis wel een Vraagbaak van de 309 liggen

-
- Pug Driver
- Contacteer:
dan kunt ge misschien eens nadenken om een paar jaar naar de avondschool te gaan en automechanica volgen. Heb ik ook gedaan en dan kent men ietsje meer (maar nog lang niet alles) 

-
- Pug Driver
De 309 start terug!
Althans al ik de leiding naar het pompje in een bakje verse benzine hang. Draait netjes rond, totdat ik hem terug op de tank plaats. Dan begint hij te stoteren en de uitlaat stinkt dan ook fel. De motor valt dan ook stil. Terug in het bakje start hij dan wel weer vlot. Maw, ik denk dat Mr. Jurgen gelijk had en dat de naft gewoon "op" is van zolang in de tank te zitten. Sorry dat ik een ongelovige Thomas was 
Maar hoe moet ik nu die tank leegkrijgen??? Vrijwilligers om een halve tank te komen leegzuigen?

Maar hoe moet ik nu die tank leegkrijgen??? Vrijwilligers om een halve tank te komen leegzuigen?

-
- Pug Driver
- Contacteer:
leuk dat hij terug start
voltanken is de beste optie en de naftbak dan ook gewoon oprijden (dus met uw 309 gaan werken ipv met de 306)
ook toch zien dat uw pomp niet versleten is
hebt ge het benzinebakje hoger dan de pomp gezet? Want dan moet die eigenlijk geen moeite doen om de benzine tot bij de carburator te krijgen. Vanuit de tank is een heel pak langer en zit de zwaartekracht niet mee.
Maar tank dus eerst wat verse benzine en zie dan wat het geeft.
hebt ge het benzinebakje hoger dan de pomp gezet? Want dan moet die eigenlijk geen moeite doen om de benzine tot bij de carburator te krijgen. Vanuit de tank is een heel pak langer en zit de zwaartekracht niet mee.
Maar tank dus eerst wat verse benzine en zie dan wat het geeft.
-
- Pug Driver
Tank leeg gemaakt, kleine 5 liter verse naft in de tank en de 309 starte alsof hij nog dagelijks gebruikt word! Eventjes de 309 van de frisse buitenlucht op de oprit laten genieten en al het vuil er eens afgewassen 
We zijn terug de goeie weg op!

We zijn terug de goeie weg op!

-
- Pug Driver

Had me ook eventjes bij GOCA bevraagd over hoe ik deze wagen nu precies als oldtimer moet ingeschreven krijgen; en dit kreeg ik als opmerkelijke antwoord

Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om zo naar de keuring te gaanGOCA schreef:Geachte,
Om een voertuig als oldtimer te laten keuren kunt u de kentekenplaat van een ander voertuig dat op uw naam is ingeschreven gebruiken. Indien u hier niet over beschikt zult u aanspraak moeten maken op een handelaarsplaat of Z-plaat (garagisten, verdelers …).
Met vriendelijke groeten,

awel ja
ge pakt u platen van u 306 (op uwen naam)
ge belt u verzekering en ge verzekerd 1dag het chasisnr van de 309 op de polis van de 306
ge rijd naar keuring
en ge verwisseld platen
(job done
)
ge pakt u platen van u 306 (op uwen naam)
ge belt u verzekering en ge verzekerd 1dag het chasisnr van de 309 op de polis van de 306
ge rijd naar keuring
en ge verwisseld platen
(job done

-
- Pug Driver
- Contacteer:
is zoals Kriske zegt, zo simpel is dat. Den oco is in de tijd ook gekeurd met de platen van den HAS. Da's heel simpel.
eerst wel lichten laten regelen 

-
- Pug Driver
Lichten laten regelen???
Ja hoogte. Is zowat het belangrijkste aan oldtimerkeuring. Samen met de remmen.
-
- Pug Driver
Wou hem toch nog eens volledig na (laten) kijken alvorens er de baan mee op te gaan 
Hoe slecht kan het trouwens voor autobanden zijn om 2 jaar niet gereden te hebben? Zou het bv kunnen dat er door het stilstaan scheurtjes ofzo in ontstaan zijn?

Hoe slecht kan het trouwens voor autobanden zijn om 2 jaar niet gereden te hebben? Zou het bv kunnen dat er door het stilstaan scheurtjes ofzo in ontstaan zijn?