autoweek.nl
Hoewel zijn looks een sportauto doen vermoeden, is de RCZ toch vooral een comfortabele GT. Helemaal niet erg, maar volgens Peugeot Sport kon de coupé wel een dosis extra gekheid gebruiken. Een flinke injectie vitamine R maakt van de RCZ een heel andere auto.
Halverwege de bocht gaat het gaspedaal met een ferme duw naar beneden. Aangezien er daarmee een slordige 270 pk richting voorwielen gaat, verwachten we hopeloos onderstuurd naar buiten te schaatsen. Zeker omdat de weg nat is. Maar nee, de voorbanden van de Peugeot lijken het asfalt in een wurggreep te nemen en de neus trekt naar de binnenkant van de bocht. Met de turbo op volle druk blazend, schieten we de bocht uit. De viercilinder klinkt steeds fraaier naarmate het einde van de korte tweede versnelling in zicht komt en met een snelle beweging van de pols gaat de pook naar drie. Even is er twijfel, ondanks de toepassing van een twin-scroll turbo lijkt de motor even adem te moeten halen. Dan is er opeens weer die dreun van 330 Nm koppel en schiet de auto ervandoor.
Maak kennis met de Peugeot RCZ R, het maniakale feestbeest uit de verder zo gedistingeerde RCZ- familie. En denk niet dat het hier gaat om een net even wat sterker gemotoriseerd actiemodelletje. Dit is het echte werk. De auto werd door Peugeot Sport, dat sinds het vertrek uit Le Mans blijkbaar tijd overheeft, zeer grondig onderhanden genomen.
Neem de krachtbron, een 1,6-liter viercilinder tubo-motor, die er bijna 170 pk per liter uitperst. In de basis is het een variant op de THP 200 die we al langer kennen, maar hij is zo grondig aangepast dat-ie zijn eigen motorcode kreeg. Een versterkt onderblok, andere zuigers, sterkere drijfstangen, een nieuwe, grotere turbo en intercooler, alles om dit de krachtigste productie-1.6 ter wereld te maken. En passant resulteert het niet alleen in de sterkste straatauto van Peugeot ooit, maar zelfs in de krachtigste Fránse straatauto ter wereld. Bovendien is de RCZ R de eerste Peugeot die op 250 km/h begrensd moest worden. Met een sprinttijd van 0-100 km/h in 5,9 seconden is het weliswaar geen grensverleggende sprinter, maar dat komt mede doordat de versnellingen vrij kort zijn. Daardoor red je 100 km/h pas in drie, maar tussensprints worden in bliksemtempo afgeraffeld. Het is alleen jammer dat de R-versie het wat kunstmatige, rubberachtige gevoel in de pook en de sponzige koppeling heeft geërfd van zijn minder potente broers.
Zo kunstmatig als de versnellingsbak zijn werk verricht, zo puur doet het onderstel aan. Ook daar is niet over één nacht ijs gegaan. Van de vering en schokdempers tot aan de stabilisatorstangen, alles werd aangepast. Peugeot stelde de achterste stabilisatorstang zachter af, terwijl het de veren stijver maakte om de achterkant een wat losser karakter te geven. De grootste ingreep betreft zonder twijfel de montage van een sperdifferentieel op de vooras. Daardoor klauwt die zich ondanks het hoge vermogen vast in het asfalt en zorgt die dat je de auto met het gaspedaal kunt sturen. Hoewel de Fransen de stuurinrichting ongemoeid hebben gelaten, waardoor deze vrij indirect werkt, voelt de auto door bredere banden vinniger en onderstuur blijft uit totdat je gaat hoeken. Wie met beleid met de RCZ R omgaat, heeft er echter een heel scherpe coupé aan, die zelfs niet vies is van een kwispel met zijn achterzijde. Het ESP en met name de tractie-controle geven je daarbij zelfs als ze ingeschakeld zijn een grote mate van vrijheid. Overigens kunnen ze desgewenst ook helemaal uit. Want zoals een technicus het verwoorde: “Wie heeft er nou iets als ESP nodig als de auto zo veel grip ontwikkelt?”
Aan die technische pracht zit natuurlijk wel een prijskaartje, en dat is in het geval van de R stevig. € 47.800 vermeldt het. Dat komt ten dele doordat de RCZ R niet van de reguliere productielijn loopt en er dus meer mensenwerk bij de fabricage komt kijken. Maar de omvangrijke standaarduitrusting, met onder andere navigatie, gescheiden klimaat- regeling, xenonverlichting en 19-inchwielen draagt bij aan de hoge prijs. Een coupé met 270 pk krijg je voor dit geld echter nergens anders, een Audi TTS, bijvoorbeeld, kost je ruim € 15.000 meer.
Slotstuk
Als slotstuk van de huidige RCZ is de R dus absoluut geslaagd, maar het is wel echt de eindsprint. Dat zie je bijvoorbeeld aan het grafisch niet sterke display van de boordcomputer en de satellieten achter het stuur voor audio en cruisecontrol. Aan de andere kant is de algemene indruk van het RCZ-interieur nog altijd prima. Leer op het dashboard, een smaak-vol klokje in het midden en nieuwe stoelen, die veel meer steun bieden dan we normaal gesproken van het zitmeubilair van de coupé gewend zijn. Vreemd, overigens, dat de bestuurder een stukje hoger zit dan de bijrijder. Dat zullen we dan maar onder de kop ‘karakter’ scharen. Dat heeft de RCZ R sowieso in overvloed.