1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: [1991] 405 Mi16
idd, was vanzin te laten honen en dan nog wat prullekes, kop ga k niks meer aan doen
waar waard ge vanzin te gaan? pm anders maar ze
waar waard ge vanzin te gaan? pm anders maar ze
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
afgelopen week nog eens wat tijd gemaakt voor de 405
subframe + schokdempers gedemonteerd
Verder heb ik ook de veerpoten volledig uit elkaar gehaald, maar daar ben ik vergeten een foto van te maken .
Begint er nu wel redelijk kaal en zielig uit te zien ...
subframe + schokdempers gedemonteerd
Verder heb ik ook de veerpoten volledig uit elkaar gehaald, maar daar ben ik vergeten een foto van te maken .
Begint er nu wel redelijk kaal en zielig uit te zien ...
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
Dan ook eens de zuiger onder handen genomen....
voor:
Na:
Nog 2 te gaan en en dan zijn die ook weer klaar voor gebruik.
Ondertussen ook al eens langs geweest bi het revisie bedrijf.
Volgende maand wordt het onderblok binnen gebracht voor te honen,
slijpen en schoon te maken. Alle nodige lagers worden dan ook besteld
en kan de opbouw van de motor stilaan beginnen.
voor:
Na:
Nog 2 te gaan en en dan zijn die ook weer klaar voor gebruik.
Ondertussen ook al eens langs geweest bi het revisie bedrijf.
Volgende maand wordt het onderblok binnen gebracht voor te honen,
slijpen en schoon te maken. Alle nodige lagers worden dan ook besteld
en kan de opbouw van de motor stilaan beginnen.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
gaat allemaal de goei richting uit he
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
het stof hier eens vanafblazen.
door verhuis en enkele andere zaken heel weinig tijd gehad om nog iets aan de 405 te doen.
Enkele weken geleden een grote compressor op de kop kunnen tikken (4kw 550 l/min afgegeven volume) waardoor ik mijn zelfgebouwde straalcabine eindelijk noor volle capaciteit kan gebruiken. Hieronder de eerste resultaten.
de onderdelen zijn eerst onvet, dan gestraald en vervolgens een voorlopig laagje zinkspray
eerste gedeelte achter het uitlaatspruitstuk ( spijtig genoeg geen pre foto ..)
veerschotels gestraald
veerschotels geverfd
door verhuis en enkele andere zaken heel weinig tijd gehad om nog iets aan de 405 te doen.
Enkele weken geleden een grote compressor op de kop kunnen tikken (4kw 550 l/min afgegeven volume) waardoor ik mijn zelfgebouwde straalcabine eindelijk noor volle capaciteit kan gebruiken. Hieronder de eerste resultaten.
de onderdelen zijn eerst onvet, dan gestraald en vervolgens een voorlopig laagje zinkspray
eerste gedeelte achter het uitlaatspruitstuk ( spijtig genoeg geen pre foto ..)
veerschotels gestraald
veerschotels geverfd
Laatst gewijzigd door Sidd op zo 26 feb 2012, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
triangel gestraald
triangel geverfd
Volgende op de planning de paren compleet te maken,
Bouten laten schoonmaken en opnieuw laten coaten,
en subframe stralen en verven.
triangel geverfd
Volgende op de planning de paren compleet te maken,
Bouten laten schoonmaken en opnieuw laten coaten,
en subframe stralen en verven.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
lekker bezig
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
Dat proberen we toch ja .
( zeker nu de volgende al gereed staat )
Maar dat zandstralen motiveert wel. Een stuk makkelijker dan te schuren.
Zeker voor ingewikkelde en kleine onderdelen.
( zeker nu de volgende al gereed staat )
Maar dat zandstralen motiveert wel. Een stuk makkelijker dan te schuren.
Zeker voor ingewikkelde en kleine onderdelen.
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
mooi gedaan, hoewel ik geen voorstander ben van de zinkverf
dan liever expoxy primer erop welk een 10 keer betere weerstand tegen roesten/oxideren geeft
dan liever expoxy primer erop welk een 10 keer betere weerstand tegen roesten/oxideren geeft
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
@jurgen: Dat kunde dan toeschrijven aan onervarenheid
kunde die epoxy primer ook gewoon krijgen in spuitbussen ?
ook eventueel een voorbeeldje?
kunde die epoxy primer ook gewoon krijgen in spuitbussen ?
ook eventueel een voorbeeldje?
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
nope, dat zou ik enkel spuiten als 2 komponenten
heb ik liggen trouwens, dus mocht ge geïnteresseerd zijn wil ik gerust komen helpen.
heb ik liggen trouwens, dus mocht ge geïnteresseerd zijn wil ik gerust komen helpen.
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
En wat houd dat 2k spuiten dan in ?
Mengsel gereedmaken en spuiten met een pistool,
of 2 aparte lagen 2 keer spuiten?
( waarschijnlijk heel erg Noob vraagje, maar over lakken enzo weet ik zo goed als niets )
Mengsel gereedmaken en spuiten met een pistool,
of 2 aparte lagen 2 keer spuiten?
( waarschijnlijk heel erg Noob vraagje, maar over lakken enzo weet ik zo goed als niets )
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
2 componenten is lak die is opgebouwd uit 2 delen: de lak zelf en de verharder. Die worden gemengd in een mengbeker in verhouding 4 delen lak, 1 deel verharder. De verharder geeft een veel duurzamere afwerking dan lak die ge aanbrengt met een spuitbus (die heeft geen verharder).
Feit dat ge dan nog expoxy gebruikt gaat helemaal beter zijn. Epoxy hecht zich al beste op metalen en sluit ze volledig luchtdicht af. Moet er achteraf nog geplamuurd worden, kan je dit gewoon op de expoxy primer zelf doen (iets wat met grondlak niet lukt).
Aanbrengen kan je met een roller ofwel spuitpistool.
Feit dat ge dan nog expoxy gebruikt gaat helemaal beter zijn. Epoxy hecht zich al beste op metalen en sluit ze volledig luchtdicht af. Moet er achteraf nog geplamuurd worden, kan je dit gewoon op de expoxy primer zelf doen (iets wat met grondlak niet lukt).
Aanbrengen kan je met een roller ofwel spuitpistool.
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
Nu snap ik hem.
Plamuren kan dus, maar moet niet. (dus voornamelijk voor plaatwerk indien nodig)
Kan die 2k epoxy primer ook gewoon gespoten worden met een goedkoop pistooltje?
( dat heb ik namelijk liggen) en mijn zinkverf is toch op. Dan kan ik beter direct overschakelen naar die 2k.
Waar kunde dat halen en welk merk?
Plamuren kan dus, maar moet niet. (dus voornamelijk voor plaatwerk indien nodig)
Kan die 2k epoxy primer ook gewoon gespoten worden met een goedkoop pistooltje?
( dat heb ik namelijk liggen) en mijn zinkverf is toch op. Dan kan ik beter direct overschakelen naar die 2k.
Waar kunde dat halen en welk merk?
Re: 1990 - Peugeot 405 1.9 Mi16 - Sidd
pistool voor grondlak nemen (de goedkope werken dus ook). Maw 1.4 doorspuitopening.
Kopen kunt ge in de carrosseriewinkels. Ik weet niet of ge er eentje aan uw kanten hebt. Ik ga mijn gerief tegenwoordig halen in geel (car repairs in diest is helaas al een paar jaar weg). Ik weet niet of zutendaal ver van u afligt, want naar het schijnt moet er daar een hele goede zitten (www.autocomfort.be). Merk is niet zo belangrijk. Vraag de persoon aan de balie wat hij aanraadt. Een product in de middenrange van prijs zal nooit slecht zijn.
Epoxy is trouwens niet goedkoop, zelfs vrij duur eigenlijk. Maar ge zijt wel gerust.
Voor gewoon plaatwerk dat niet verroest is geweest, zou ik gewone 2 componenten grondlak gebruiken. Goedkoper, alsook een zeer goede bescherming. Maar daar is het wel eerst plamuren en dan pas lakken.
En met spuiten is het zeer belangrijk van goed te ontvetten. Ook voor het zandstralen moet ge zien dat werkelijk alle vetresten weg zijn. Anders worden die vetresten mee in de poriën van het metaal gezandstraald (met schuren net hetzelfde). Lak die op een vettige ondergrond wordt aangebracht gaat niet dezelfde hechtingskracht kunnen geven dan lak op een normale ondergrond.
Ge kunt ontvetter meenemen uit die winkel (maar die gaat vrij duur zijn), ofwel een paar andere goedkopere ontvetters combineren. Ik gebruik simpele ontvetter van in de auto5, en werk af met wasbenzine. Nog nooit geen visogen (vet dat samentrekt in uw lak en daar een putteke achterlaat) gehad in de lak trouwens.
Kopen kunt ge in de carrosseriewinkels. Ik weet niet of ge er eentje aan uw kanten hebt. Ik ga mijn gerief tegenwoordig halen in geel (car repairs in diest is helaas al een paar jaar weg). Ik weet niet of zutendaal ver van u afligt, want naar het schijnt moet er daar een hele goede zitten (www.autocomfort.be). Merk is niet zo belangrijk. Vraag de persoon aan de balie wat hij aanraadt. Een product in de middenrange van prijs zal nooit slecht zijn.
Epoxy is trouwens niet goedkoop, zelfs vrij duur eigenlijk. Maar ge zijt wel gerust.
Voor gewoon plaatwerk dat niet verroest is geweest, zou ik gewone 2 componenten grondlak gebruiken. Goedkoper, alsook een zeer goede bescherming. Maar daar is het wel eerst plamuren en dan pas lakken.
En met spuiten is het zeer belangrijk van goed te ontvetten. Ook voor het zandstralen moet ge zien dat werkelijk alle vetresten weg zijn. Anders worden die vetresten mee in de poriën van het metaal gezandstraald (met schuren net hetzelfde). Lak die op een vettige ondergrond wordt aangebracht gaat niet dezelfde hechtingskracht kunnen geven dan lak op een normale ondergrond.
Ge kunt ontvetter meenemen uit die winkel (maar die gaat vrij duur zijn), ofwel een paar andere goedkopere ontvetters combineren. Ik gebruik simpele ontvetter van in de auto5, en werk af met wasbenzine. Nog nooit geen visogen (vet dat samentrekt in uw lak en daar een putteke achterlaat) gehad in de lak trouwens.