advertentie Van Wijk reclame

Nieuwe PSA-Turbo

Alle nieuwigheden en actualiteit rond het merk zelf

Moderator: P-unit

Joske
Pug Driver
Berichten: 5320
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Nieuwe PSA-Turbo

Bericht door Joske »

Peugeot heeft in de vorm van de geblazen 1,6-liter al een prima turbomotor in huis, maar het merk wil meer. Met de onthulling van een geheel nieuw blok wil het merk op de Autosalon van Genève de concurrentie op een achterstand zetten.

De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.
Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.

Afbeelding

Bron: Autoweek.nl


Dat zijn cijfers waar ze weer mee tussen de mensen kunnen komen.

En nu in België terug benzinemotoren. :twisted:
twoofive
Pug Driver
Berichten: 984
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 22:19
Locatie: st lambrechts herk

Bericht door twoofive »

aangename motor is dat!
past die in de sw?
pug 205 1.3 rallye
pug 207 sw 1.6 vti
rebelish
Berichten: 1669
Lid geworden op: vr 08 jun 2007, 23:28
Locatie: Staden (W-Vl)

Bericht door rebelish »

wow ne 1.5 met 220 pk 8)
das pas ne vette motor
Erwin
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 06 jan 2008, 14:49
Locatie: Ham (Limburg)

Bericht door Erwin »

:shock: ferm

groeten Erwin
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Bericht door jurgen_s »

er is trouwens ook een hele reeks van 3 cilinder motoren op komst ook met turbo, dit om de cilinderinhouden van 1.6 tot 2.2 te vervangen
Den Hans
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 22:17
Locatie: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Contacteer:

Bericht door Den Hans »

Ben niet zo echt voor kleine opgefokte motoren maar ja, dat is nu eenmaal de toekomst hé.

Wel leuk voor in een 207 ofzo.
Barry
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 19:11
Locatie: Weerde
Contacteer:

Bericht door Barry »

Dat klinkt idem niet slecht.

Daar zou ik wel eens willen mee testrijden :)
Pauwels 206
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 16:25
Locatie: Hingene - Antwerpen

Bericht door Pauwels 206 »

Ik vind het mooi en goed voor het milieu dat ze zoveel vermogen uit die kleinere blokjes kunnen halen, maar gaat dit dan niet ten koste van de stevigheid?

Grtz Pauwels
pug306hdi
Berichten: 414
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 20:16

Bericht door pug306hdi »

Onnodige qoute verwijderd door P-Unit. :twisted:

een dorpsgenoot zie ik :wink:
2007 - 207 CC THP
2008 - Yamaha R1

www.elektromeersman.be
Flitz
Berichten: 206
Lid geworden op: di 26 sep 2006, 22:58
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Bericht door Flitz »

flappy schreef:er is trouwens ook een hele reeks van 3 cilinder motoren op komst ook met turbo, dit om de cilinderinhouden van 1.6 tot 2.2 te vervangen
Jeuj 3 cilinders :twisted:
Sax* 1.5 HDI +Sold+
307 2.0 HDI +Sold+
Cli* sport 1.5 DCI +companycar+
Sl*pel 1.3 4stra company
306xtreme
Berichten: 1680
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 22:18
Locatie: dorne (limburg)
Contacteer:

Bericht door 306xtreme »

damn :shock:
come & join us - http://stylerzz.forumotion.net/forum.htm
Dragoon
Berichten: 2361
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 20:10
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Dragoon »

Den Hans schreef:Ben niet zo echt voor kleine opgefokte motoren maar ja, dat is nu eenmaal de toekomst hé.
daar volg ik in...


@flappy: die 3cilinders, van psa zelf? of samen met den 1 of andere... (toyota ofzo)?
Life's a bitch, but one day I'm gonna fuck her! :twisted: 8)

~ 306 1.8 16v
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Bericht door jurgen_s »

hier nog wat meer informatie over die 1.5 motor:

bron: www.autogids.be
In de groene hall van het salon van Genève stelde het onderzoeksbedrijf MCE-5 een Peugeot 407 voor met een motor met variabele compressieverhouding, de VCRi.

Al sinds 1997 werkt MCE-5 aan een motor met variabele compressieverhouding, en het principe gaat zelfs terug tot het onderzoek van Vianney Rabhi,de oprichter van MCE-5, dat van voor 1991 dateert. Deze motor kan worden omschreven als het huwelijk tussen de klassieke zuiger enerzijds en tandwielen zoals in een versnellingsbak anderzijds. Centraal bij de MCE-5 VCRi (Variable Compression Ration Intelligent) staat een systeem dat de compressieverhouding in de verbrandingskamer kan aanpassen en dat gestuurd wordt door het motormanagement. Het geheim van deze technologie zit hem in het tandwiel tussen een bedienende tandheugel en een tandheugel met daarop de zuiger (respectievelijk "roue de transmission", "crémaillère de commande" en "crémaillère de piston" in de illustratie). Dankzij dit elektronisch geregelde, maar mechanische systeem kan het rendement van de motor worden verbeterd: koppel en vermogen nemen toe, terwijl het verbruik afneemt.

De MCE-5 VCRi werkt met een compressieverhouding die continu varieert tussen 6:1 en 15:1 en geregeld wordt door de positie van een regelvijzel ("vérin suiveur" in de illustratie). Die is tot op 0,05 millimeter nauwkeurig en regelt de compressieverhouding in enkele honderdsten van een seconde. Bovendien is ook in elke cilinder afzonderlijk de compressieverhouding verschillend, zodat de motor nooit met een stabiele compressieverhouding werkt. De technologie is al levensvatbaar sinds 2008, maar wordt nog altijd bijgeschaafd en draait onder meer proef in een Peugeot 407.

Concreet past deze technologie perfect bij een direct ingespoten benzinemotor, of die nu atmosferisch of drukgevoed is. Hij kan ook werken met een variabele distributie. In de 407 ligt een 1,5 liter grote viercilinder op benzine, die de steun krijgt van een meerfasige turbo. Daarmee ontwikkelt hij 217 pk tussen 4.000 en 5.000 toeren, het equivalent van een veel grotere klassieke motor. Het koppel is dat van een diesel waardig: 420 Nm bij 1500 o/m. Volgens de bedenkers van deze motor heeft deze 1.5 VCRi genoeg aan 6,7 l/100 km benzine (bio-ethanol is ook mogelijk), maar de ingenieurs zijn aan het werken om het verbruik omlaag te krijgen tot 6 l/100 km (wat overeenkomt met 140 g/km).

Hoewel deze manier van werken volgens MCE-5 efficiënter en minder duur is dan hybride of dieseltechnologie, is de VCRi nog niet te vinden in de showrooms. Daarvoor is nog ontwikkelingswerk nodig, vooraleer ze tegen 2016 of 2017 klaar zou zijn voor industrialisering. Bovendien moeten ook nog constructeurs bereid worden gevonden om dit type motor in hun auto's aan te bieden. MCE-5 Development is echter optimistisch en claimt dat de VCRi-technologie klaar is voor productie op grote schaal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Bericht door Axel »

Man, man, man, waar gaan we naartoe? Ne 1500 naft met 217 pk's en 420 Nm in een auto van 1.6 ton. :?
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Bericht door PUG(z)OT »

prachtig staalke techniek 8)
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot nieuws - Actualités Peugeot”