Pagina 1 van 2

508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: zo 01 mei 2022, 11:16
door PetDig2
Na een paar jaar ben ik hier terug :)

Na m'n blauwe 508 SW 1.6 e-HDi ETG firmawagen nog de facelift versie gehad (was de laatste bij m'n Peugeot garage in het Gentse in 2018) 1.6 BlueHDi EAT8 Allure met quasi alle opties incl. LED, leder. Daar echter slechts 2j mee gereden wegens werkverandering.
Ik vond deze motor vrij brommig bij lage toeren... - de 1.5 HDi in een 308 SW is stiller.

(807 2.0 HDi 136 Euro4 rijdt ook nog steeds alweer ruim 3 jaar nu bij vrienden in NL (Euro4 in LEZs nog toegelaten) nu 14 jaar en 207.000 km. Wel zijn laatst de veren voor vervangen, en vorig jaar de ophang-driehoeken voor. Alles voor de eerste keer. Ik reed er onlangs nog eens mee, ik denk wel dat nu ook de kabels tussen pook en versnellingsbak 'ns aan vervanging toe zijn: het schakelen verliep duidelijk moeizamer.)

Heb paar weken terug privé nu een nieuwe 508 SW Active Pack Business 2.0 BlueHDi 160 EAT8 aangeschaft.

Gezien de motorisch gezonde toestand van de 807 (draait nog steeds mooi en rustig, verbruikt geen druppel olie) wilde ik voor mogelijk onze laatste wagen terug een 2.0 HDi - hopelijk kan deze ook minstens 15 jaar mee.

Groet, PetDig2

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: zo 01 mei 2022, 11:46
door jurgen_s
nou...ik vind dit leuk!!

welkom terug zou ik zeggen en proficiat met de nieuwe aankoop!!

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: zo 01 mei 2022, 13:03
door PetDig2
dank u en dank u Jurgen :D

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: ma 02 mei 2022, 19:24
door PetDig2
Afbeelding

op de parking van Weba / Decathlon Gent

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: di 03 mei 2022, 17:54
door jurgen_s
ze zijn mooi de nieuwe 508'en

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: di 03 mei 2022, 22:26
door PetDig2
op het D Peug forum gist men al allerhande over een facelift, 't model is alweer zowat 4 jaar oud

ik koos m'n eerste 508 SW in 2014, nét voordat de facelift versie uitkwam (die ik toen niet mooi vond)

de tweede in 2018, toen dit model al in de showroom stond (dat ik toen zo agressief vond ogen met de LED 'slagtanden')

en nu onze eigen, maar zonder de lange LED dagrijverlichting

(met die uit 2018 met LED kreeg ik in de file staande bij de Liefkenshoektunnel een achteruitrijdende camion vol op de neus, voila oa beide LED koplampen naar de kl*ten, heeft de verzekering van de tegenpartij centen gekost - de chauffeur ontkende aanvankelijk maar toen hij m'n dashcam zag, werd ie ineens zeer meewerkend.....)

't is prachtig die LED verlichting, maar privé hoeft 't voor mij niet zo

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 15:03
door Darl'mat
mooi, proficiat met de aankoop

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: wo 04 mei 2022, 22:36
door PetDig2
dank u

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: do 05 mei 2022, 06:51
door peugeot-gek
Inderdaad, de 508 is een mooie wagen, mijn broer rijd ook met ene en is er super tevreden van.

Grt Wim

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: do 05 mei 2022, 09:35
door Joske
Nice, dikke bak. Heb ook al even gekeken voor zo eentje, maar veel te duur voor mij. :oops:

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: do 05 mei 2022, 13:24
door PetDig2
voor mij in principe ook ze, maar voor ong 3/4 van de nieuwprijs (en nog ongereden) was het nog eens te doen

ja ik betaal nu wat meer BIV, en ge weet niet wat de dieselprijs gaat doen nu door alle onrust, dan evt maar wat minder rijden totdat dat weer zou beteren

PetDig2

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: ma 06 jun 2022, 05:28
door PetDig2
't is toch (met afstand) de stilste wagen waarmee ik in m'n leven reed, en zo moeiteloos deze 2.0

je ziet ze af en toe rijden, de 508, van de week nog 'n donkerblauwe SW Active maar moet de 1.5 HDi zijn geweest (gezien de uitlaat) - echt 'n chique bak om te zien (chrome omlijsting vd vensters stak mooi af tegen de donkere kleur)

't is wederom spijtig dat Peugeot er weer niet mee tegen de concurrentie op kan, qua imago

geef mij maar een 508 SW ipv een 320d of een A4 Avant (die ziet ge overal...)

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: di 07 jun 2022, 10:51
door jurgen_s
en de motor is comfortabel maar verassend krachtig. Vorige zaterdag met de schoonzus een rol linoleum gaan halen. die zat op het dak vast. Komy er xc60 t8 langd mij staan. 't was al verloren op voorhand dat wist ik al, maar toch het knopke sportstand aangetikt en het sprintje getrokken. En moest op zich niet veel toegeven. Goed, wist dat ik al niet ging winnen, maar een 'sleeper' is het wel... zeker met de linoleum op het dak :mrgreen:

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: zo 12 jun 2022, 07:45
door PetDig2
met uw RXH neem ik aan, zie dat die ook 400 Nm heeft (maar dan wel 180 pk ipv 160 :) )

ja tegen een elektrische kunt ge natuurlijk niet tegenop

maar merk ook dat ik moeiteloos accelereer, sportstand niet echt nodig (ik trek nog niet te hoog in toeren, heb nog geen 2.000 km gereden)

kan trouwens zonder dat het lampje aanging al goed 55 L tanken, vind soms ook terug dat de 2.0 HDi een tank van 62 L zou hebben

op autostrade over 150 km al 'ns 4,4 L/100 km gehaald

Re: 508 SW BlueHDi 160

Geplaatst: zo 12 jun 2022, 12:03
door jurgen_s
yep 180 pk en 440 nm

de sportstand hoeft op zich niet, want als ge het gadpedaal helemaal indrukt wordt die automatisch geactiveerd. Maar het helpt wel bij het eigenlijke vertrek vanuit stilstand omdat de motor in de juiste setting staat.

Tank vd nieuwe is dan blijkbaar gevoelig kleiner. Ik heb ongeveer 74 liter en daarmee geraak je autostradegewijs toch een heel eind. Vakantie vorig jaar naar oostenrijk moeiteloos 1250 km's gereden. In het dagdagelijkse verkeer is het wel iets anders. De automaat gaat met veel lopen en het verbruik gaat snel de hoogte in hoe goed ge ook uw best doet. Moet nog altijd de vergelijking maken met de 607: 5.6 woon-werk was in de zomer te halen met de 2 vingers in de neus. Nu met veel moeite haal ik 6,1. Nog.niet slecht natuurlijk, maar gezien de officiële cijfers wel tegenvallend. Die zou zuiniger moetren zijn dan de 607. Daarom staat de mijne vaak in manueel en gebruik ik de flippers enorm veel. Dan kan ik het ideale schakelmoment kiezen en niet de automaat zelf. Motorrem kent die niet. En met de M stand gaat de automaat sneller locken en veel minder doorslippen.