Pagina 42 van 49
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: ma 05 aug 2019, 16:42
door peugeot-gek
Mooie foto's.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: di 06 aug 2019, 11:10
door silverlion306
Nog eentje gevonden van het binnenrijden op FAD
© Bert Wjnand
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 11 aug 2019, 21:18
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 11 aug 2019, 21:19
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: za 17 aug 2019, 00:09
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 18 aug 2019, 21:59
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 18 aug 2019, 22:04
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 18:32
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 18:45
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 11:19
door Darl'mat
leuk
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: vr 20 dec 2019, 19:52
door silverlion306
Na problemen opgemerkt te hebben bij het remmen in combinatie met een slecht werkende handrem de 309 maar eens bij een plaatselijke garage binnen gebracht. Interessant detail, de eigenaar heeft zeer grote kennis van de 309 en andere oudere Peugeot modellen en zelfs met meerdere rally gereden
Begin deze week dus binnen gebracht, daarnet mogen gaan halen. Achteraan bleek de 309 wel wat aandacht nodig te hebben na 31 jaar...
De remcilinders achteraan waren de grote schuldige van de klachten, maar ook de remleidingen bleken aan vervanging toe. Dus nieuwe leidingetjes erop. Verder werden de trommelremmen opnieuw netjes afgesteld. Achteraan zijn de remmen dus opnieuw tiptop in orde.
Ondertussen ook vooraan eens bekeken. Blijken nu de cardanassen die ik paar jaar terug laten steken heb niet correct te zijn
om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze gemonteerd zaten
Dit heeft dus als gevolg dat de lagers stuk gaan, wat dan weer de oorzaak is van het licht getril bij het optrekken. Iets wat dus toch niet door de verlaging komt. Cardanassen zullen binnenkort dus opnieuw vervangen worden.
Als laatste was er nog een probleem met de linker remklauw vooraan. Deze blijft wat hangen en zou ook vervangen moeten worden. Waarschijnlijk zal ik dit samen met de cardanassen laten doen.
Toch al paar dingetjes die de nodige onderhoud gehad hebben. Wintertijd he...
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: vr 20 dec 2019, 20:01
door jurgen_s
tof dat ge nu een garage hebt die er iets van kent... da's nodig bij een oldtimer want anders doen ze maar wat
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: za 21 dec 2019, 23:11
door 205tunerke
silverlion306 schreef:
Ondertussen ook vooraan eens bekeken. Blijken nu de cardanassen die ik paar jaar terug laten steken heb niet correct te zijn
om nog maar te zwijgen over de manier waarop ze gemonteerd zaten
Dit heeft dus als gevolg dat de lagers stuk gaan, wat dan weer de oorzaak is van het licht getril bij het optrekken. Iets wat dus toch niet door de verlaging komt. Cardanassen zullen binnenkort dus opnieuw vervangen worden.
Hoe kan een verkeerde cardan meerdere jaren geen probleem geven...??? En hoe beweert uw beste garagist dat die verkeerd gemonteerd kan zitten?
Lijkt me beide zeer sterk...
Dat een cardan na een paar jaar terug kapot gaat bij verlaagde auto is algemeen geweten. Telt daar nog een niet gti ophanging bij, waardoor alles nog wat meer leeft en dan is een paar jaar met een setje cardans zeker niet verkeerd...
Zeker niet als ge er quasi dagelijks mee rijdt en af en toe op circuit rijdt...
Denk alles in context dat die cardans lang volgehouden hebben...
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 22 dec 2019, 12:44
door Darl'mat
Kniegewrichten van cardans moeten gelijk zitten, anders zou ik ook niet weten hoe verkeerd te steken (zou het wel graag weten).
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 22 dec 2019, 16:14
door Steven
Sterk verhaal van uw garagist. Daar zou ik toch graag het fijne van weten. Wat zat/zit er dan juist fout? Je kan met een aandrijfas toch weinig anders doen dan hem in het differentieel steken en de andere kant in de wielnaaf? Ik zou de slijtage zoals 205tunerke zegt ook eerder toeschrijven aan een verlaging, circuitgebruik (zelfs al is dat niet echt doorrijden) en zelfs nog het meeste aan de matige kwaliteit die revisieassen tegenwoordig nog hebben.