Het prototype van de 309 was nog ontwikkeld onder de merknaam Talbot, en had Talbot Arizona moeten gaan heten. Dit moest de opvolger worden van de Talbot Horizon die het in 1979 nog schopte tot Auto van het Jaar. Het moederbedrijf PSA besloot echter de naam Talbot niet langer te voeren, en bracht de auto als Peugeot uit. Deze kwam daardoor als een buitenbeentje in het gamma terecht tussen de 205 en 305. Het afwijkende typenummer laat dat nog eens zien. De auto werd geproduceerd in de fabrieken van het voormalige Chrysler Europe in Poissy (Frankrijk) en Ryton-on-Dunsmore (Verenigd Koninkrijk).
Hoewel voorzien van diverse Peugeot-kenmerken, had de 309 nog steeds kenmerken van de autofabrikanten waaruit het vroegere Chrysler Europe bestond, zoals Simca (voor de overname door PSA, waarna de merknaam Talbot werd gevoerd). Het uiterlijke ontwerp is bijvoorbeeld afkomstig van het ontwerpteam van het voormalige Chrysler U.K. in het Britse Whitley (de overige Peugeot-modellen uit die tijd zijn door het Italiaanse Pininfarina getekend), de hendel om de motorklep te openen was in de eerste serie identiek aan de deurgreep van de Simca 1000 en de instapmodellen werden tot 1991 nog met dezelfde motoren geleverd als destijds de Simca 1100 en Simca 1307. De andere motoren kwamen, afhankelijk van het type, uit de Peugeot 205, Peugeot 305, en Citroën BX. Op een carrosserie-lasnaad in het motorcompartiment stonden – althans in een exemplaar van juni 1989, dus vóór de facelift – afwisselend droogstempels met het logo van Peugeot en dat van Talbot.
De voordeuren waren identiek aan die van de Peugeot 205.
In 1989 onderging de 309 een facelift, waarbij de auto aan voor- en achterzijde wat duidelijker lid van de Peugeot-familie werd. In 1990 kwam er zelfs een 160 pk sterke en 220 km/h snelle 309 GTI16 op de markt, maar echt goed kwam het niet meer met de 309. De auto werd door het als oubollig beschouwde ontwerp nooit echt populair. Daarmee werd de 309 ruim tekort gedaan, want gebruiksgemak, betrouwbaarheid en prestaties waren zeker niet slecht.
Peugeot 309 G-reeks:
Peugeot 309 X-reeks:
Peugeot 309 GTi:
- Forumoverzicht Peugeot's van vroeger (> 15 jaar) - Peugeot du passé (> 15 ans) 30x Geschiedenis - l'Histoire
De 309: het buitenbeentje
Moderator: Axel
Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”
Ga naar
- Peugeotforum
- ↳ Forumregels - Régles du forum
- Sponsors & Partners
- ↳ Peugeot Club Belgium partners
- ↳ Uw bedrijf hier? - Vortre affaire ici?
- Peugeot Club Belgium
- ↳ Club
- Evenementen - Evenements
- ↳ Meetings & Beurzen - Rencontres et d'Expositions
- ↳ Fotos & reacties - Photos et Commentaires
- ↳ PDB Kartingday's
- ↳ PDB Museumbezoek
- ↳ PDB PSA-Meetings
- ↳ PCB Pugday
- ↳ PCB Toertochten
- ↳ PCB Trackday's
- ↳ PDB Varia
- Peugeot's van nu (< 15 jaar) - Peugeot d'aujourd'hui (< 15 ans)
- ↳ Peugeot nieuws - Actualités Peugeot
- ↳ Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport
- ↳ iOn
- ↳ 10x
- ↳ 20x
- ↳ Projecten
- ↳ 30x
- ↳ Projecten
- ↳ RCZ
- ↳ 40x
- ↳ 50x
- ↳ 60x
- ↳ 80x en Tepee gamma
- ↳ Bedrijfsvoertuigen - Cammionettes
- ↳ Projecten
- ↳ Tuning Car Projects Archief
- Peugeot's van vroeger (> 15 jaar) - Peugeot du passé (> 15 ans)
- ↳ Pré x0x
- ↳ 10x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 20x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ Projecten
- ↳ 30x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 40x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 50x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 60x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 80x en Bedrijfsvoertuigen - 80x et Cammionettes
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- Peugeot's in t klein - Petit Peugeot
- ↳ Miniatuur nieuwigheden - nouveautés miniatures
- ↳ Showroom
- Peugeot Marktplaats - Peugeot Marché
- ↳ Peugeot: onderdelen te koop - à vendre, pièces
- ↳ Peugeot: auto’s te koop - voitures à vendre
- ↳ Peugeot schaalmodellen te koop - Petits modèles Peugeot à vendre
- ↳ Gezocht - Rechercée