De Peugeot 406 is een auto van het Franse merk Peugeot. In 1995 introduceerde Peugeot de 406 als nieuw model in het D-segment, waar auto's als de Ford Mondeo, Opel Vectra, Renault Laguna en Volkswagen Passat meedoen.
De Peugeot 406 is de opvolger van de verouderde Peugeot 405 en werd zelf opgevolgd door de Peugeot 407 in 2004.
Motorisch[bewerken]
Toen de 406 voor het eerst op de markt kwam, waren er vier motorvarianten. Allereerst de 1.8-16v benzinemotor, die 112 PK leverde. Met deze motor waren twee types beschikbaar, de 406 SL, dat het instapmodel was, en de 406 ST, die wat meer extra luxe had, en dus ook meer kostte. Dan was er nog een model met de 2.0-16v benzinemotor die 136 PK leverde. Daarnaast waren er nog de uitvoeringen met de 1.9-8v Turbo Diesel, die 90 PK leverde en die ook in twee varianten kwam, namelijk de SLdt en de STdt, en tot slot de 2.1-12v Turbo Diesel, die 110 PK leverde.
Later kwamen er meerdere types uit met deze eerder genoemde motoren, waarin extra opties zaten, en er werden ook automaten geïntroduceerd. Ook besloot Peugeot nog vijf motortypes toe te voegen, namelijk een 3.0-24v V6 benzinemotor, een herziene versie van de 2.0 benzinemotor met turbo, die 150 PK leverde, een 1.6-8v benzinemotor met 90 PK, een 1.8-8v benzinemotor, ook met 90 PK, en een 2.0-8v HDi turbo diesel die ook 110 PK leverde en in 1998 de 2.1-12v zou vervangen.
Toen was het in 1999, na ruim drie en half jaar, tijd voor een facelift voor de 406. Zo werd de complete motorkap vernieuwd; de koplampen werden helderder en smaller. Aan de achterkant van de auto werden de reflectorbanden in de achterlichten meegespoten in de carrosseriekleur en er kwamen dunne reflecterende horizontale streepjes in de achterlichten. Verder werd de achterklep ontdaan van een horizontale rimpel en de bumper werd gewijzigd, waardoor een mooie, vloeiende lijn ontstond tot aan de stootstrip.
Deze vernieuwde 406 was in 1999 leverbaar met de oude 1.8-8v benzinemotor, de oude 1.8-16v, met nog altijd 112 PK wederom in twee verschillende types ST en SR, beide leverbaar met een automaat, deze XU motor is end 1999-begin 2000 vervangen door de EW motor welke 117pk leverde. ook een vernieuwde versie van de 2.0-16v, die van lichtmetaal was gemaakt waardoor de auto een stuk lichter werd, en dus ook sneller. Deze 2.0-16v leverde 138PK, wat 3PK meer was dan de vorige versie. Ook van deze motorvariant waren zowel een handbak met vijf versnellingen als een 4-traps automaat te krijgen. Ook de oude 3.0-24v V6 benzine motor was beschikbaar, en ook deze kon worden geleverd een automaat. De dieseluitvoering werd geleverd met de nieuwe 2.0-8v HDi motor, met 90 of 110 PK. Later zou een 2.2-16v benzinemotor volgen die 160 PK leverde, en een 2.2-16v HDi dieselmotor die 136 PK leverde, welke beide overgenomen waren uit de Peugeot 607.
Deze motortypes bleven tot het eind van de productie in 2004.
Model Engine- type Cylinders /valve cilinderinhoud Power / rpm Torque / rpm Years
Benzine
1.6 XU5 JP (BFZ) 4 / 8 1580 cc 88 PS (65 kW; 87 hp) / 6000 130 N⋅m (96 lb⋅ft) / 2600 1996–1997
1.8 XU7 JB 4 / 8 1761 cc 90 PS (66 kW; 89 hp) / 5000 147 N⋅m (108 lb⋅ft) / 2600 1997–1999
1.8 XU7 JP4 4 / 16 1761 cc 112 PS (82 kW; 110 hp) / 5500 155 N⋅m (114 lb⋅ft) / 4250 1996–2000
1.8 EW7 J4 4 / 16 1749 cc 117 PS (86 kW; 115 hp) / 5500 160 N⋅m (118 lb⋅ft) / 4000 1999–2004
2.0 XU10 J4R (RFV) 4 / 16 1998 cc 132 PS (97 kW; 130 hp) / 5500 180 N⋅m (133 lb⋅ft) / 4200 1996–2000
2.0 EW10 J4 (RFN) 4 / 16 1997 cc 136 PS (100 kW; 134 hp) / 6000 190 N⋅m (140 lb⋅ft) / 4100 1999–2003
2.0 EW10 J4 (RFR) 4 / 16 1997 cc 139 PS (102 kW; 137 hp) / 6000 197 N⋅m (145 lb⋅ft) / 4100 1999–2000
2.0 HPI EW10 D (RLZ) 4 / 16 1997 cc 140 PS (100 kW; 140 hp) / 6000 192 N⋅m (142 lb⋅ft) / 4000 2001–2004
2.0 Turbo XU10 J2TE 4 / 8 1998 cc 147 PS (108 kW; 145 hp) / 5300 235 N⋅m (173 lb⋅ft) / 2500 1997–1999
2.2 EW12 J4 (3FZ) 4 / 16 2231 cc 158 PS (116 kW; 156 hp) / 5650 217 N⋅m (160 lb⋅ft) / 3900 1999–2003
2.9 V6 ES9 J4 (XFZ) 6 / 24 2946 cc 190 PS (140 kW; 190 hp) / 5500 267 N⋅m (197 lb⋅ft) / 4000 1997–2000
2.9 V6 ES9 J4S (XFX) 6 / 24 2946 cc 207 PS (152 kW; 204 hp) / 6000 280 N⋅m (210 lb⋅ft) / 3750 1999–2003
Diesel
1.9 TD XUD9 TE/Y 4 / 8 1905 cc 90 PS(66 kW; 89 hp) / 4000 196 N⋅m (145 lb⋅ft) / 2250 1995–1999
2.0 HDi DW10 TD (RHY) 4 / 8 1997 cc 90 PS (66 kW; 89 hp) / 4000 205 N⋅m (151 lb⋅ft) / 1900 1999–2003
2.0 HDi DW10 ATED (RHZ) 4 /8 1997 cc 109 PS (80 kW; 108 hp) / 4000 250 N⋅m (184 lb⋅ft) / 1750 1999–2004
2.0 HDi DW10 ATED (RHS) 4 /8 1997cc 107 PS (79 kW; 106 hp) 250 N·m (184 lb·ft) / 1750
2.1 TD XUD11 BTE 4 /12 2088 cc 109 PS (80 kW; 108 hp) / 4300 250 N⋅m (184 lb⋅ft) / 2000 1995–1999
2.2 HDi DW12 TED4 (4HX) 4 /16 2179 cc 133 PS (98 kW; 131 hp) / 4000 314 N⋅m (232 lb⋅ft) / 2000 2001–2003
Meerdere varianten[bewerken]
Er kwamen nog twee varianten van de Peugeot 406 uit. De Peugeot 406 Break sinds 1997, voor het gezin dat meer ruimte nodig had, en de Peugeot Coupé 406, voor de sportieve rijder.
De break werd geleverd met dezelfde motorvarianten als de sedan; de coupé alleen met de zwaardere motoren; de 2.0-16v, 2.2-16v en de 3.0-24v V6 als benzinemotoren, en na 2001 was ook de 2.2-16v-HDi dieselmotor beschikbaar.
De Coupé 406 is ontworpen en geproduceerd door Pininfarina, en heeft vele designprijzen gewonnen. Deze in 1993 ontworpen coupé was oorspronkelijk van Ferrari, dat plannen had voor een kleinere, goedkopere variant. Toen het ontwerp gereed was zag Ferrari er vanaf. Peugeot kon en mocht de auto produceren met kleine aanpassingen, en deed dat ook. Ferrari spande een rechtszaak aan, maar verloor die. In 1997 werd de eerste Coupé 406 geproduceerd; in 2004 de laatste. De auto is relatief goedkoop.
de 406
Moderator: Axel