2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Mooi klusje.
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
3 uur aan het kloten geweest eer het zo ver was. toen ik het probleem gevonden had, was het op 5 minuten opgelost. blij dat het opgelost is.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Ze zeggen altijd, als iets goed voorbereid is dan is het werk zo gefikst. Gij had u dus super voorbereid
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
daarnet op de autosnelweg... ambetanterik in mijn gat en even doorgeduwen. bij 150 kort schokje en wist meteen hoe laat het was: turbodarm kapot en geen vermogen meer. Naar huis gesukkeld en gekeken welke het was: die net aan de inlaatcollector had de geest gegeven. Moest gerepareerd worden en dus tijdelijk turbodarm gepakt vd 607. past niet 100%, maar doet wel zijn job. Ga nu zelf darm met onderdelen opbouwen want de originele kost meer dan 300€'s. Eens wat onderdelen bestellen optinternet en dan kunnen we er weer tegen.
ongeveer op dezelfde moment als bij de 607, bijna 200k op dit moment
ongeveer op dezelfde moment als bij de 607, bijna 200k op dit moment
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
de 200k gepasseerd. momenteel zit ik rond de 5.6 qua verbruik. Da's gedeeltelijk te danken aan het feit dat ik geen kinderen naar school moet brengen op deze moment. Dus geen fileverkeer en dat helpt heel wat qua verbruik. Moet nu nog andere remschijven en blokken steken en dan kan dat stuk er ook weer voor lange tijd tegen.
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Net terug van 2 weken Duitsland in het Harz gebergte. Veeeeeeeel file gehad in het oprijden en nog meer in het terugkomen. Neen, germany is niet meer wat het geweest is... qua autosnelwegen toch. Eens ter plekke was het dikke fun: buiten bebouwde kom 100km/h op relatief goed onderhouden wegen met dikwijls stevig bochtenwerk.
Auto heeft zich daar goed gedragen met toch een maar. In het op- en terugrijden toch wel zwaar geladen... misschien zelfs beetje te zwaar. Verschillende malen gehad dat de achtervering tot tegen de stoppen is gegaan en dat zijn niet zo'n fijne klappen. Bandenspanning had ik verhoogt voor vertrek naar 3 bar net omdat de koffer tot boven vol zat en 2 volwassenen op de achterbank en een puber van 15. Ik ga toch eens de veren checken. De dempers zijn vorig jaar al vervangen. Misschien dat ze na 200k hun beste tijd wel gehad hebben.
Valt me toch altijd wel op na vakantie wat voor zuur kloten wij toch wel niet zijn. Duitsers zijn niet vriendelijk, maar wel correct. Dat zie je in hun manier van doen en rijden. Hier... tja. Doet me nog meer nadenken over migratie... vooral naar verweggistan.
Had een paar foto's vd auto. Eens zien of ik die de komende dagen gepost krijg.
Auto heeft zich daar goed gedragen met toch een maar. In het op- en terugrijden toch wel zwaar geladen... misschien zelfs beetje te zwaar. Verschillende malen gehad dat de achtervering tot tegen de stoppen is gegaan en dat zijn niet zo'n fijne klappen. Bandenspanning had ik verhoogt voor vertrek naar 3 bar net omdat de koffer tot boven vol zat en 2 volwassenen op de achterbank en een puber van 15. Ik ga toch eens de veren checken. De dempers zijn vorig jaar al vervangen. Misschien dat ze na 200k hun beste tijd wel gehad hebben.
Valt me toch altijd wel op na vakantie wat voor zuur kloten wij toch wel niet zijn. Duitsers zijn niet vriendelijk, maar wel correct. Dat zie je in hun manier van doen en rijden. Hier... tja. Doet me nog meer nadenken over migratie... vooral naar verweggistan.
Had een paar foto's vd auto. Eens zien of ik die de komende dagen gepost krijg.
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
95% van de Belgen kan niet rijden met de auto, ik zeg dat al heel lang. Een Belg is koppig en denkt dat men alleen op de weg aan het rijden is, zonder besef wat er rondom hun aan het gebeuren is. "Als ik er geraak dan ben ik content!" en dat is het...
Het probleem is ook dat politie weinig doet hieraan en zga enkel beboet bij te snel rijden, maar alle andere ergernissen laat men meestal maar begaan.
Hoeveel jaren zijn ze hier bvb. al aan het proberen om het concept "ritsen" in de mensen hun kop te rammen, en dat lukt nog steeds niet
Het probleem is ook dat politie weinig doet hieraan en zga enkel beboet bij te snel rijden, maar alle andere ergernissen laat men meestal maar begaan.
Hoeveel jaren zijn ze hier bvb. al aan het proberen om het concept "ritsen" in de mensen hun kop te rammen, en dat lukt nog steeds niet
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
hier is het altijd duwen... precies of als er nog auto's voor mij rijden ik spontaan opzij ga gaan om mijnheer of madam door te laten. In duitsland 1 keer gehad... toen een hollander 3 auto's voor ons echt te traag reed. De duitser gaat beetje opzij, knippert met zijn pharen... en dat was het dan
Valt me toch keer op keer op in het buitenland hoe anders men rijdt dan hier.
Valt me toch keer op keer op in het buitenland hoe anders men rijdt dan hier.
-
- Pug Driver
- Berichten: 3714
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
- Locatie: Torhout West-Vlaanderen
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Mooie foto.
Grt Wim
Grt Wim
-
- Pug Driver
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Die staat daar proper. ( pas gewassen of felle regen?)
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
dat was het begin vd vakantie en toen stond ze nog relatief proper. Veel regenbuien gehad de eerste week, ook doorgereden en dan was het al heel wat minder.
Nu, die staat goed in de wax... enfin sealant in dit geval en dat scheelt al heel wat in proper houden.
Nu, die staat goed in de wax... enfin sealant in dit geval en dat scheelt al heel wat in proper houden.
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
rechtercardanas voor de vakantie zelf vervangen, niet zo moeilijk eigenlijk. De automatische versnellingsbak is dicht, dus als ge de as eruit trekt komt er geen olie uit. 2 uurkes werk aan heel rustig tempo.
Op congé is de watertemperatuur vrij hoog opgelopen in de bergen. Ging richting 115 graden. Gemerkt dat de radiator lekte en de thermostaat zijn werk niet geheel correct meer deed. Onderste waterdarm gewoon koud staan alsook de radiator zelf. Dat was iets wat ik zelf niet kon maken omdat het ontluchten vh koelwater via de diagnosecomputer moet verlopen. Dus afspraak gemaakt bij mijn garagist...maar... Net voor die binnen moest, begon de roetfilter raar te doen. Die werd op een gegeven moment toch vrij heet. Dag daarop de fameuze foutcode gekregen voor adblue en meer specifiek die voor de injector. Dag erop dikke witte rook uit de uitlaat. Iets daarna melding vd roetdfilter: risico op verstopping. Noodloop tot gevolg.
Garagist heeft radiator en thermostaathuis vervangen... en alle problemen waren opgelost. Heb er maar voor de zekerheid adblue injector bij gepakt. We gaan zien wat het geeft de komende weken...
Toch nog een opmerking over de thermostaat. Slecht gemaakt eerlijk gezegd. In het huis zit een electromotor die via een schroefdraad een soort van klep bedient. De klep is van plastiek. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er na verloop van tijd gebeurt met plastiek die constant in een hete omgeving moet zitten, en wat het doet met een metalen schroef in de plastiek. Deze motor staat dan ook bekent voor zijn vele problemen met het koelsysteem: problemen met de thermostaat, problemen met de waterpomp, enz.
Op zich is dat het probleem niet. Probleem is dat je er op het dashboard totaal niet van bewust bent. De watertemperatuurmeter op het dadhboard heeft niets te maken met de eigenlijke temperatuursensor. Als die laatste een te hoge temperatuur registreert dan weet je daar als bestuurder niets van. Het is maar dat ik het te weten ben gekomen via een appje dat via een obd2 bluetooth dongle het zelf heb kunnen zien. Had ik dit niet opgemerkt had ik er waarschijnlijk weer aan gezeten voor een nieuwe motor. Vroeger kon je ook aan de verwarming voelen of de thermostaat niet openging. Bij deze blok zit de verwarming voor de thermostaat. Als de waterpomp met zijn plastieken schoepen het laat afweten, dan merk je daar ook niets van. Als je zonder water valt (wat ik heb voorgehad de eerste keer), dan krijg je daar geen enkele melding van. Eigenlijk wel, maar dan staat de temperatuurmeter in het rood en staat het alu onderblok al krom.
In mijn ogen toch serieuze conceptuele fouten die er vaak toe leiden dat deze blokken in de soep draaien. Op het 508 facebookgedeelte dan ook 1 vd meest besproken en beruchte blokken. De 163 pk variant vd dw10 is dan een heeeeeeeeeeel pak betrouwbaarder. da's die ook in de rcz zit. Als iemand vraagt of ik de 180 pk variant aanraadt is het antwoord heel simpel: neen! Zit nu aan 225.000 km's. Vergelijk ik dat met de vorige auto, dan was die laatste nog maar pas ingereden zonder issues.
Op congé is de watertemperatuur vrij hoog opgelopen in de bergen. Ging richting 115 graden. Gemerkt dat de radiator lekte en de thermostaat zijn werk niet geheel correct meer deed. Onderste waterdarm gewoon koud staan alsook de radiator zelf. Dat was iets wat ik zelf niet kon maken omdat het ontluchten vh koelwater via de diagnosecomputer moet verlopen. Dus afspraak gemaakt bij mijn garagist...maar... Net voor die binnen moest, begon de roetfilter raar te doen. Die werd op een gegeven moment toch vrij heet. Dag daarop de fameuze foutcode gekregen voor adblue en meer specifiek die voor de injector. Dag erop dikke witte rook uit de uitlaat. Iets daarna melding vd roetdfilter: risico op verstopping. Noodloop tot gevolg.
Garagist heeft radiator en thermostaathuis vervangen... en alle problemen waren opgelost. Heb er maar voor de zekerheid adblue injector bij gepakt. We gaan zien wat het geeft de komende weken...
Toch nog een opmerking over de thermostaat. Slecht gemaakt eerlijk gezegd. In het huis zit een electromotor die via een schroefdraad een soort van klep bedient. De klep is van plastiek. Ik moet er geen tekeningske bijmaken wat er na verloop van tijd gebeurt met plastiek die constant in een hete omgeving moet zitten, en wat het doet met een metalen schroef in de plastiek. Deze motor staat dan ook bekent voor zijn vele problemen met het koelsysteem: problemen met de thermostaat, problemen met de waterpomp, enz.
Op zich is dat het probleem niet. Probleem is dat je er op het dashboard totaal niet van bewust bent. De watertemperatuurmeter op het dadhboard heeft niets te maken met de eigenlijke temperatuursensor. Als die laatste een te hoge temperatuur registreert dan weet je daar als bestuurder niets van. Het is maar dat ik het te weten ben gekomen via een appje dat via een obd2 bluetooth dongle het zelf heb kunnen zien. Had ik dit niet opgemerkt had ik er waarschijnlijk weer aan gezeten voor een nieuwe motor. Vroeger kon je ook aan de verwarming voelen of de thermostaat niet openging. Bij deze blok zit de verwarming voor de thermostaat. Als de waterpomp met zijn plastieken schoepen het laat afweten, dan merk je daar ook niets van. Als je zonder water valt (wat ik heb voorgehad de eerste keer), dan krijg je daar geen enkele melding van. Eigenlijk wel, maar dan staat de temperatuurmeter in het rood en staat het alu onderblok al krom.
In mijn ogen toch serieuze conceptuele fouten die er vaak toe leiden dat deze blokken in de soep draaien. Op het 508 facebookgedeelte dan ook 1 vd meest besproken en beruchte blokken. De 163 pk variant vd dw10 is dan een heeeeeeeeeeel pak betrouwbaarder. da's die ook in de rcz zit. Als iemand vraagt of ik de 180 pk variant aanraadt is het antwoord heel simpel: neen! Zit nu aan 225.000 km's. Vergelijk ik dat met de vorige auto, dan was die laatste nog maar pas ingereden zonder issues.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
Algemeen probleem dat stilletjes gekomen is vanaf 2000 ongeveer, laatst nog een programma op duitse tv gezien, blijkbaar zijn er veel merken die door streven naar minder gewicht en minder kosten de bal al eens mis slaan.
Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk
eindelijk eens de remschijven en remblokken van voor vervangen
links ging alles goed, rechts kwam de onderste vijs van beugel niet los. dan maar 'creatief' geweest, hamerkeuh gepakt en beugel opzij geklopt omdat de bovenste vijs wel losging. Hitteschild daardoor wel wat opzij moeten plooien, maar dat was het minste. Alles van merk Ate gestoken. Vrij kostelijk qua stukken, ongeveer 250€. Had ik het in de garage moeten laten doen dan had het waarschijnlijk niet ver vd 1000 euro gezeten. Zijn trouwens dezelfde schijven en blokken als voor de rcz. Zijnde 340 mm. Behoorlijk zwaar van gewicht. Beide goed versleten want heb de zuiger goed terug mogen duwen. Gelukkig terugduw setje voor. Klauwen en beugels volledig vrijgemaakt van stof waardoor de remblokken ook weer vrijer kunnen bewegen. Ga het nu met de remmenreiniger terug beter kunnen bijhouden, want daarvoor was het een hopeloze zaak. Volgende werken: verversen, geheel of gedeeltelijk, vd olie vd automaat. Na 235.000 km's is het beste er wel af. Dan ook eens kijken naar de injectoren want het stationair toerental begint lichtjes te variëren. Egr zou ik ook graag willen nazien. Maar omdat die op het koelcircuit zit en je moet dan een specifieke ontluchtingsprocedure moet doorlopen, is dat iets dat ik aan derden moet overlaten.
links ging alles goed, rechts kwam de onderste vijs van beugel niet los. dan maar 'creatief' geweest, hamerkeuh gepakt en beugel opzij geklopt omdat de bovenste vijs wel losging. Hitteschild daardoor wel wat opzij moeten plooien, maar dat was het minste. Alles van merk Ate gestoken. Vrij kostelijk qua stukken, ongeveer 250€. Had ik het in de garage moeten laten doen dan had het waarschijnlijk niet ver vd 1000 euro gezeten. Zijn trouwens dezelfde schijven en blokken als voor de rcz. Zijnde 340 mm. Behoorlijk zwaar van gewicht. Beide goed versleten want heb de zuiger goed terug mogen duwen. Gelukkig terugduw setje voor. Klauwen en beugels volledig vrijgemaakt van stof waardoor de remblokken ook weer vrijer kunnen bewegen. Ga het nu met de remmenreiniger terug beter kunnen bijhouden, want daarvoor was het een hopeloze zaak. Volgende werken: verversen, geheel of gedeeltelijk, vd olie vd automaat. Na 235.000 km's is het beste er wel af. Dan ook eens kijken naar de injectoren want het stationair toerental begint lichtjes te variëren. Egr zou ik ook graag willen nazien. Maar omdat die op het koelcircuit zit en je moet dan een specifieke ontluchtingsprocedure moet doorlopen, is dat iets dat ik aan derden moet overlaten.