advertentie Van Wijk reclame

2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

Wat er dus aan de hand was.

Tijdje terug had ik 's ochtends problemen om te starten. Eens hij draaide was het moeizaam en met enorme witte rook achter de wagen. Ik dacht dus onmiddellijk aan de koppaking. Echter had ik geen koelvloeistof verlies, geen druk op het systeem en geen mayonaise in de olie. Dat probleem bleek na uitlezen van de wagen de bobine te zijn. De problemen waren weg.

Paar dagen later echter had ik plots plas koelvloeistof aan mijn voeten. Bleek de kachelradiateur lek te zijn. Deze proberen vervangen, maar zonder succes. Het bleef maar lekken aan de aansluiting. Dus besloot ik iemand te laten kijken ernaar. In de motorruimte de leidingen overbrugt om de wagen te kunnen rijden naar herstelling. Helaas, ik kreeg het circuit niet ontlucht en iedere keer liep de koelvloeistof langs het expansievat over.

Problemen leken me te groot en besloten de depaneur erbij te halen.

Ondertussen is het probleem gevonden en lag alles simpelweg bij een defecte thermostaat... Die had ik nochtans amper 3 maand geleden vervangen omdat deze lekte langs de dichting. Het probleem zou opgelost moeten zijn en zaterdag kan ik hem gaan halen.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door Steven »

Fingers crossed, als het bij een thermostaat blijft valt het allemaal nogal mee.
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

De kop is ook gecontroleerd en zou in orde zijn. Denk dat ik dat te danken heb aan het feit dat ik niet het risico genomen heb om ermee te rijden.
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

En we zijn terug bij af... Na gisteren 150km gereden te hebben zonder problemen, was het vandaag andere koek. Wou met de 307 weggaan, dikke 10 min rijden, slaagt de temperatuur van de koelvloeistof volledig uit naar uiterste maximum. Na goeie minuut terug naar 90 a 100. Direct naar huis weergekeerd en onderweg nog 2x aan de hand gehad.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door PUG(z)OT »

Maar is hij op dat moment ook effectief te heet ? Kans is ook groot dat gewoon de sensor stuk is, dan start hij soms ook moeizaam...
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

Interessante denkpiste.

Het kwam wel geleidelijk aan. Temperatuur steeg langzaam zoals normaal. Maar plots zag ik hem langzaam aan doorstijgen en zag ik het aankomen. Wijzer ging tot in het rood. En foutmelding "koelvloeistof temperatuur te hoog". Amper minuut later sloeg hij plots snel uit naar minimum, om vervolgens op 90 a 100 te komen. Op de korte weg naar huis is hij nog 2x uitgeweken tot in het rood, klein minuutje zo gestaan om dan terug te zaken naar 90 a 100. Ben wel gewend dat die net boven de 80 staat. Daar stond hij dag voordien (met de nieuwe thermostaat dus) ook heel de tijd.
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door Lander »

ik ken er niet veel van;

maar zou ook eerder denken aan een kaduke sensor...
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

Blijkbaar zou de sensor uit de 306 die ik had (en gestript heb) dezelfde sensor hebben dan de 307. Zowel Peugeot Service Box als de internet bestelsites vertellen dit. Dus ergens in mijn hoop onderdelen steekt deze dus nog. Had ik maar wat meer orde...
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door PUG(z)OT »

Hm de kans is er... Maar hij zou het evengoed ook kunnen doen dan als je smorgens met koude motor je contact opzet. Dat hij onder het rijden naar minimum schiet zou dit kunnen verklaren...

Belangrijk na werken aan je koelcircuit is goed te ontluchten, want met luchtbellen in je systeem kan je ook rare taferelen krijgen.
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

Heb het laten doen de herstelling. Zelf was ik ook aan lucht aan het denken.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door Steven »

Deze blokken zijn toch niet zo moeilijk te ontluchten, wel?
KrisKe
Pug Driver
Berichten: 3149
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
Locatie: The big city of Merksplas

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door KrisKe »

geen lucht in het systeem, heb de thermostaat en de kachelradiator vervangen, en netjes ontlucht gekregen..

bij mij heeft hij 3kwartier staan draaien zonder problemen en netjes 90graden.


wat wesly zegt kan dus ook weer kunne. is er druk op het water moment dat je hij overkookt (volgens de meter)?
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

Na de 307 meer dan een week aan de kant te laten staan heb ik mijn hoofd nog eens onder de motorkap gestoken. Ondertussen had ik al maar een nieuwe sensor besteld en was deze aangekomen, voor amper 20euro waagde ik toch maar de gok. De wagen stond buiten dus eerst de garage in gereden.

Wat me bij het starten onmiddellijk opviel is dat ik vloeistof hoorde lopen in de leidingen naar de kachelradiateur. Iets wat ik eigenlijk enkel maar hoorde toen deze stuk was. Al geen goed teken dacht ik. Vloeistof hoor je namelijk enkel lopen wanneer er lucht bij zit? Nuja, starte ging wel vlotjes en zonder rook in de uitlaat. Dus wagen straat over de garage in.

Bij het openen van de motorkap (motor uit) viel me al direct op dat het koelvloeistofniveau te laag leek te staan. Dop eraf en lucht ontsnapte en koelvloeistof steeg wel wat maar bleef onder de minimum. Bij het afdraaien van de dop hoorde ik ook op allerlei plekken water stromen. Echter zag ik nergens vloeistof lopen, niets onder de wagen. Het geluid stopte toen het niveau in het expansievat stabiel bleef. Leek me toch ook zeer vreemd.

Dan toch maar begonnen aan de sensor te wisselen. Werkje van 2 maal niks zoals ik wel dacht. Echter had ik wel verwacht dat bij het wegnemen van de oude sensor er koelvloeistof uit dat gat zou stromen. Dit was niet het geval. Weer een teken van lucht in het systeem? Nieuwe er dan maar op en aangesloten.

Dan maar kijken wat het gaf bij het verwijderen van de ontluchtingsdop (met expansievat open). Dop eraf, en duidelijk dat er lucht in het systeem zat, veel lucht had ik de indruk. Koelvloeistof dan maar bijgevuld tot de ontluchting overliep, ruim een liter in gegaan...

Dan maar motor starten en kijken wat het gaf. Expansievat liet ik open om te kijken wat er daar gebeurde. Aanvankelijk ging alles goed. Het niveau bleef quasi stabiel, lichtjes op en neer gaand, maar normaal. Tot de temperatuur begon te stijgen tot 60 a 70 graden. Het niveau begon plots alarmerend te stijgen, maar zakte dan net op tijd fors. Ok... Motor draaide nog steeds waarbij ik geregeld wat gas gaf. Maar opnieuw steeg het niveau fors (bij stationair toerental) en zakte pas toen ik gas gaf. Gas los en niveau begon weer te stijgen tot overlopen. Gas geven hielp niet en reservoir liep over... Motor direct uitgezet.

Hele boterham, maar lijkt mij absoluut geen goed nieuws...

Dusja, het systeem was ontlucht en goed verklaard. Gedurende 150km (voornamelijk snelweg) was er geen probleem. Pas daarna zijn de problemen van de temperatuur begonnen. Indien de ontluchting niet goed zou geweest zijn, dan zou ik toch geen 150km kunnen rijden? Dus veronderstel ik dat er van ergens lucht in het systeem komt, maar van waar? Cilinderblok??

Zelf ben ik wat ten einde raad: schrik voor de kosten die het me zou kosten, en een andere wagen is momenteel nog niet mogelijk... :-(
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door silverlion306 »

2e poging lijkt echter pak beter te gaan: expansievat loopt niet meer over, temperatuur gaat niet hoger dan 100 graden waarbij de ventilator netjes aanslaat. Temperatuur zakt dan ook.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2003 - Peugeot 307 break - Silverlion306

Bericht door jurgen_s »

ontluchten moet ge een paar keer doen

de lucht verzameld altijd op het hoogste punt uiteindelijk en daar is normaal die ontluchtingsdop. Dus als het terugkomt, terug ontluchten.
Plaats reactie

Terug naar “30x”