advertentie Van Wijk reclame

Peugeot 206 gti turbo -> Circuit klaar met meer dan 300pk

Oudere topics

Moderator: P-unit

white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Bericht door white Noise »

De kogel is door de kerk, ik heb de setup iets gewijzigd, vooral mbt tot het spruitstuk. Het was eerst de bedoeling om een kant en klaar spruitstuk te kopen bij DP-engineering waarbij de accu zou verhuizen naar de kofferbak en de turbo naast het blok zou komen.

Echter betaal ik voor dit spruitstuk inclusief downpipe ruim 1800 euro ( en dat vind ik toch wel erg veel). En ik heb geen ruimte achterin voor de accu vanwege de audio. Het probleem is dat er gewoon wereldwijd maar 1 bedrijf is dat zich serieus bezig houdt met het ontwikkelen van turbokits voor psa motoren en voor de ew10j4 motoren en dat is ook te merken aan de prijzen.

Daarbij is het traject van dit spruitstuk verre van optimaal en omdat het spruitsuk zo lang is komt er erg veel spanning op de lasnaden te staan, dus ga ik voor een setup waarbij de turbo achter het blok komt.
Het voordeel hiervan is dat ik me accu niet hoeft te verhuizen, ik een spruitstuk kan laten maken voor nog geen 200 euro en dat de turbo iets beter oppakt omdat het traject korter is.

Voorbeeld setup ( geen peugeot blok )

Afbeelding

Afbeelding

In mijn geval zal de turbo iets hoger/schuin op het spruitstuk komen te zitten, omdat de ruimte achter het blok erg beperkt is. Maar ik weet dat het mogelijk is, want ik ken iemand die ook met een dergelijke setup heeft gereden op zijn gti. Vanwege het ruimtegebrek zal ik dus ook voor een kleinere turbo moeten gaan kijken. Mijn oog is gevallen op de onderstaande turbo, die ik tevens eventueel via me werk voor een leuk prijsje kan kopen. Als ik de specs zo zie op de site van garrett is dit een zeer geschikte turbo voor een 2.0L. Mochten jullie betere suggesties hebben dan hoor ik dat graag!

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 6541_4.htm

Ik ga volgende week een gti blok ophalen, waarvan er een drijfstang door de carter is geslagen, deze mocht ik voor 50 euro overnemen. Hier ga ik in de eerste instantie alles opbouwen, zodat ik alles pasklaar kan maken. De kop die erop zit is nog wel heel en die laat ik dan ook t.z.t. gepoortmatchen met het nieuwe inlaatspruitstuk voor een betere airflow.

Dit zijn de wijzigingen die ik voorlopig ga doorvoeren. Zodra heel de setup op het montage blok zit (en ik weer geld heb) ga ik kijken wat ik ga doen met de decompressie, ecu en injectoren.
Bakske
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 20:52

Bericht door Bakske »

Ik ken hier de ballen van (= ik ken hier niets van), maar het klinkt allemaal wel heel leuk! :D
MichelGTI
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 00:24

Bericht door MichelGTI »

ben benieuwd jeff, hoop dat het gaat passen ;)
Kuuner
Berichten: 132
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:19
Locatie: Tilburg NL
Contacteer:

Bericht door Kuuner »

Dat van die prijzen van DP zou ik zo niet vergelijken met hetgeen wat je laat zien. beetje appels en peren verhaal :wink: materiaal en uurloon worden idd doorberekend in het product, dat is logisch. En ze zullen 'm niet voor niets "welders nightmare' hebben genoemd :lol: Zo'n log-mounted manifold, waar je nu voor kiest, is ook wel ietsjes makkelijker te maken...

Kom jij niet in de problemen met kvs slangen/benzine leidingen/remleidingen als je voor zo'n log-mounted gaat? wel iets om rekening mee te houden. Wordt erg warm daar 8) Maar hoe het precies zit bij een 206 weet ik niet.

Die gt25 is wel even heel iets anders dan de xs turbo :shock: Oordeel/suggesties zijn geheel van je doel afhankelijk. Daar kan je niet meteen iets over zeggen. Zeker niet, omdat je er zelf ook nog niet helemaal over uit bent wat je gaat doen. De uiteindelijke goal om 350 pk te halen, laat je dus varen?! wat is nu je streven?
Den Hans
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 22:17
Locatie: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Contacteer:

Bericht door Den Hans »

white Noise schreef: Daarbij is het traject van dit spruitstuk verre van optimaal en omdat het spruitsuk zo lang is
En ik die dacht dat een equal lenght spruistuk beter was... :lol:

Mah goed, benieuwd wat je'r van gaat maken. :wink:
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Bericht door peugeotfreak »

dat was dus ook mijn gedacht hans
peugeotfreak is the name so peugeot is the game
white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Bericht door white Noise »

1 bnEen equal lenght is sowieso ten alle tijden beter, maar gezien de totale lengte van het spruitstuk (zie foto hieronder) wordt dat effect een beetje te niet gedaan als je het mij vraagt. Het spruitstuk is in het geval van de 206 gti meer ontworpen om in de bestaande ruimte te passen, dan optimale prestaties te geven.

Afbeelding

Daarbij had ik gewoon voor mezelf een bepaald bedrag gereserveerd voor deze verbouwing en daar zou ik ruim boven komen als ik voor het DP spruitstuk + downpipe zou gaan. Ik ga dus nu voor een goedkopere oplossing kwa opbouw, maar ga ik met iets kwalitatiever materiaal werken, waaronder de garrett turbo, tial wastegate en hks ssq blowoff valve.

Wat de internals betreft: Die ga ik pas aanpassen als ze kapot gaan (hopelijk dus nooit), ik denk dat ik met de geplande aanpassingen al een grote lach op me gezicht krijg als ik het pedaal intrap! :lol: En je moet ook uiteindelijk realitsisch zijn, want het geld wat je erin steekt krijg je er nooit meer voor terug! maar wie weet wat er nog komen gaat!
jorre
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 10:32
Locatie: Berlaar

Bericht door jorre »

dat spruitstuk bouw je toch gewoon zelf. Dp heeft de flenzen, je moet alleen de bochten en buis kopen. Heb dat voor mijn MI16 blok ook zelf ineen gelast. Dan kost dat stuk nog geen 150 euro. Je moet er alleen veel tijd insteken.
clio v6 sport
peugeot 205 xad multi
peugeot 205 T16 in opbouw
sparco
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 23:42
Locatie: Tienen-Peer

Bericht door sparco »

heftige setup... :lol:
ben benieuwd naar het resultaat hoor.
ikzelf ben aan het sparen voor een GT2554R 8)
voor op mn diesel :D
keep up the good work :twisted:

Grtz
Kuuner
Berichten: 132
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:19
Locatie: Tilburg NL
Contacteer:

Bericht door Kuuner »

white Noise schreef:Een equal lenght is sowieso ten alle tijden beter, maar gezien de totale lengte van het spruitstuk wordt dat effect een beetje te niet gedaan als je het mij vraagt. Het spruitstuk is in het geval van de 206 gti meer ontworpen om in de bestaande ruimte te passen, dan optimale prestaties te geven.
maar je verlengt met een log mounted wel je i.c. traject. En wat is dan inefficiënter? :wink:

maar wat is nu je streven qua vermogen?
Eric Yellow
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25

Bericht door Eric Yellow »

Het spruitstuk is in het geval van de 206 gti meer ontworpen om in de bestaande ruimte te passen, dan optimale prestaties te geven.
Ik zie dat je nog aardig wat te leren hebt.... :wink:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Bericht door jurgen_s »

Als er opmerkingen worden gemaakt op een bepaalde set up is het wel leuk dat andere lezers van dit forum kunnen meegenieten van de reden waarom.
Dus

Ik zie dat je nog aardig wat te leren hebt....
past niet echt in de filosofie die wij hier nastreven.

Best dus even bij vermelden waarom jij zeker weet dat het spruitstuk van gelijke lengte moet zijn :wink:

De P-Unit

Eric Yellow
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25

Bericht door Eric Yellow »

Ook al is het equal length manifold totaal wat langer dan een "log" manifold, de flow is 10x beter dan zo'n compacte waar je nu voor gaat.
Bij dat spruitstuk worden de gassen met een noodgang in een hele krappe bocht en kleine ruimte gedwongen wat veel tegendruk in het spruitstuk geeft, bij een equal length manifold zijn de bochten ruimer, de trajecten even lang en is de tegendruk dus VEEL minder = betere flow = sneller opspoelen van de turbo = meer vermogen enz...
Het enigste 'nadeel' van een gelast equal length manifold is de levensduur, die gaat misschien geen 15 jaar mee, maar "slechts" 10 of zo.
Als je niet het maximale vermogen eruit wilt halen dan is een 'log' manifold een aardige oplossing.
Het is alleen wel krap, ook al gebruik je zo'n compact manifold.
Ik heb een 206 GTI met turbo gemaakt waarbij ik toen ook zelf zo'n spruitstuk in elkaar gelast heb, maar je zit hoe dan ook op een hele kleine ruimte te werken.
De 206 waar ik het over heb had een T3 turbo van een Ford Sierra Cosworth, hij draaide op ongeveer 1 bar druk en had ongeveer 255 pk.
Het ding ging ondanks zijn 19 inch wielen toch heel aardig van zijn plek. :wink:
Een kleine vergelijking tijdens een rot naar Magny Cours in Frankrijk is gedaan:
De 206 reed in zijn 5 en een MR2 turbo (200 pk) in zijn 4, allebei ineens plankgas en de MR2 kwam er niet voorbij.
Volgens mij staat er ergens nog een filmpje van die 206 op internet, zal eens gaan zoeken.

Zo beter Flappy ? :wink:
Eric Yellow
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25

Bericht door Eric Yellow »

Gevonden :D

FILMPJE
tunerke007
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 15:50
Locatie: Borgloon

Bericht door tunerke007 »

dit filmke heb ik ook gevonden deze week :D damn wat lijkt die toch fel op de 206 waar ik van droom, en er misschien wel zal komen :D

echt BANGELIJKE SOUND
www.nikki-vanherck.be Studio/Rallyfotografie!
Gesloten

Terug naar “Tuning Car Projects Archief”