advertentie Automotive Group reclame

van 1889 tot 1900

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

van 1889 tot 1900

Bericht door Axel »

Serpollet - 1889

Dit voertuig op drie wielen werkte op stoom. Het werd gebouwd in 1889 door Serpollet, met de steun van Armand Peugeot. Het werd tentoongesteld op de beurs te Parijs waar tevens de Eiffeltoren werd ingehuldigd. Het voertuig had niet veel belangstelling, hetgeen Armand Peugeot ontgoochelde. Dit voertuig was het eerste dat toestemming kreeg om in Parijs rond te rijden. Zijn eigenaar, Léon Serpollet, kreeg dus ook meteen het eerste rijbewijs van de stad toegereikt.

Afbeelding
Afbeelding



Type 2 (1890-1891)

Deze vierwieler voorzien van twee plaatsen is uitgerust met een Daimler motor met twee cylinders in V.

Peugeot vangt dus de bouw aan van voertuigen voorzien van Daimler motoren geleverd door Panhard en Levassor. In maart 1890 worden de twee eerste voertuigen te Valentigney geleverd. Ze komen uit de Panhard fabriek aan de Porte d' Ivry te Parijs.
Cylinderinhoud: 565 cm³
Vermogen: 2 pk
Aandrijving: door kettingen
Lengte: 230 cm.
Breedte: 135 cm.
Snelheid: 20 km/uur

Afbeelding
Afbeelding

Type 3

Afbeelding
Afbeelding


Type 4, de Vis-à-vis (1892)
"Zicht-aan-zicht"
Er werd van dit rijtuig slechts één exemplaar gebouwd.
Dit exemplaar was bestemd voor de Bey van Tunis.
Deze Peugeot type 4 getuigt van een zeer hoge kwaliteit, voorbehouden aan de voorname persoon voor wie hij bestemd was.
Deze wagen is een uitermate belangrijke referentie voor Armand Peugeot, die persoonlijk de bouw van het rijtuig gadeslaat. Deze wagen is gebouwd op het raam van een type 3, doch zijn motor is zwaarder en zijn wielbasis is verbreed. Het rijtuig is overladen met versieringen, zelfs tot op de lichten. Het is in een perfecte staat bewaard gebleven en kan nog bezichtigd worden in het Peugeot-museum te Sochaux.

Daimler motor 2 cylinders in V.
Cilinderinhoud: 1.026 cm³
Vermogen: 3,5 pk.
Aandrijving door kettingen
Lengte: 262 cm.
Breedte: 140cm.
Snelheid: 25 km/uur.

Afbeelding


Voiturette type 5 (1894)

Het Peugeot-gamma breidt zich gevoelig uit. De laatste exemplaren van het type 3 worden geleverd. Hier zien we het model type 5. Dit is een relatief licht model, leeg gewicht 400 Kg., tegenover 500 Kg. voor het type 3, 520 Kg. voor het type 4 en 600 tot 790 Kg. voor de andere modellen uit 1894.

Motor: Daimler motor 2 cylinders in V
Vermogen: 1,5 tot 2,5 pk volgens het model
Aandrijving: door kettingen
Lengte 215 cm.
Breedte 132 cm.
Snelheid: 15 tot 18 km/uur volgens het model

22 juli 1894, de eerste auto race met meer dan 1 deelnemer, van Parijs naar Rouen. 69 deelnemers reden de kwalificatie race van 50km, de 21 beste zouden starten aan de race over 127km. In feite reed Jules-Albert de Dion het eerste over de meet na 6 uur en 48 minuten, doch, hij had een extra stoker aan boord in zijn stoomauto en er volgde een diskwalificatie, inderdaad, in werelds eerste race, eigenlijk nogal rommelig en met vele meningen. De overwinning ging naar Albert Lemaître die in zijn Peugeot type 5 3hp met petrol motor volgde op 3min 30, als tweede volgde Auguste Doriot, eveneens met Peugeot.

Afbeelding

Afbeelding



1894 - Type 10
Dit noemt men een break 5 plaatsen. Er zouden slechts 3 exemplaren van gebouwd zijn. Twee in 1894 en één in 1896. Deze break is veel zwaarder dan de vorige types want hij bereikt leeg 790 kg. De belangrijkste reden tot de bouw van dit Type 10 was, dat Peugeot zijn nieuwe Daimler motor van 1.282 tot 1.645 cm³ wilde inhuldigen. Zoals vele andere modellen uit 1894, liet het type 10 zich vooral opmerken tijdens de wedstrijd Paris-Rouen.
Hiernaast een model "met optie" een luifel.
Daimler motor: 2 cylinders in V.
1.645 cm³
Vermogen: 4 pk.
Aandrijving door kettingen
Lengte: 285 cm
Breedte: 153 cm
Snelheid: 18 km/uur

Afbeelding


1896 - Type 18
Nieuw model van break voorzien van 8 plaatsen. Dit model duikt op ter gelegenheid van de wedstrijd Paris-Marseille-Paris. Dit is een bijzonder model (prototype), want dit voertuig is het eerste voorzien van een in eigen huis gebouwde Peugeot-motor, gebreveteerd Michaux.

Motor: Peugeot 2 cylinders (horizontaal)
Vermogen: 6 pk.
Aandrijving: door kettingen
Lengte: 275 cm.
Breedte: 160 cm.
Snelheid: 25 km/uur.

Afbeelding



Type 15 - 1897
Een Phaéton 4 plaatsen, bestaande uit het chassis van het type 14. Zoals ook in dat type is de motor dwars en achteraan geplaatst. Deze Phaéton zal zeer populair worden bij de bevolking. Voor de eerste maal zullen er meer dan 100 exemplaren van deze serie gemaakt worden.
In totaal 276 tussen 1897 en 1902.
Dit type wordt beroemd tot over de landsgrenzen. Rolls (de latere Engelse constructeur), koopt een van de eerste types 15 dewelke werden uitgevoerd naar Engeland.

Motor: Peugeot 2 cylinders
Vermogen: 5 tot 8 Pk.
Overbrenging: door kettingen
Lengte: 250 cm.
Breedte: 150 cm.
Snelheid: 25 tot 35 km/uur.

Afbeelding


Type 28 - Phaéton 4 places - 1899
Nieuwe phaeton 4 plaatsen.

Motor: Peugeot 2 cyl. horizontaal
Vermogen: 12 pk
Aandrijving: door kettingen
Lengte: 2,70 m.
Breedte: 1,55 m.
Snelheid: 38 km/uur.

Uiterst links ziet u Armand Peugeot.

Afbeelding
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: van 1889 tot 1900

Bericht door Darl'mat »

Nog een foto van Type 4

Afbeelding

Type 10

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Pré x0x”