Lang gepost dat ik hier nog iets geleden heb...dus na de koppeling tijdje probleemloos gereden, kleine mankementjes aangepakt zoals de km teller die uitviel. Er was ook al een tijdje een olielek ter hoogte van de oliepomp en de oliefilter steun. Dus alles los, carter db riem, inlaatcollector...
Nu toen ik 3 jaar geleden de klepstoters van de motor die ik toen geplaatst heb, heb zuiver gemaakt zach ik al ddat die motor redelijk veel aangekoekte olieresten had in de cilinderkop, deze is dan ook zuiver gemaakt tijdens het vlakken...maar nu ik een tijdje terug de carter demonteerde stond ik voor een nog huiveringwekkende verassing, dat was net een braadpan waar een stuk vlees in weggebakken was, een laag zwarte koek van een halve cm dik...
Alles zo goed mogelijk zuiver gemaakt, nieuwe dichtingen aan de oliepomp en filtersteun, starten...tikkend geluid, de klepstoters kregen geen olie. Olie druk gemeten, maar 3 bar...dus ik iets misgedaan, brute pech,...??? Dan maar een.oliepomp bestellen, terug alles los
Pomp geplaatst, warmdraaien, olie pomp lekt...klacht bij leverancier, krijg een nieuwe pomp, terug alles los...
Alles in elkaar, lekken gedaan, maar tikken blijft, klepstoters worden niet hard, dus wss verstopping in de aanvoerkanalen naar de stoters, want de oliedruk was ondertussen ok...
Terug db riem los, cilinderkop eraf, al de stoters eruit kanalen uit geblazen, terugslagklepje gecontrolleerd en vervangen, nergens iets abnormaals te zien, alles nog extra gespoeld met kruipolie en doorgeblazen...terug alles in elkaar...probleem idem...
Dus 2 weken terug andere motor geplaatst, eentje met maar 127 000 km, voorzien van wat verse pakkingen, en vzndaag naar de keuring geweest, alles weer ok voor een jaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk
|