1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J
Geplaatst: za 25 dec 2021, 06:56
Ik heb de 309 GTI16 van Gertjan overgekocht. Was een buitenkans, zeker omdat ik wist hoeveel werk er aan gedaan is geweest en de prijs zeer eerlijk was.
Veel zal er niet aan veranderen, ik heb op bestelling een Supersprint uitlaat besteld omdat de uitlaat die er nu onder zit nogal ratelt (mogelijk intern schot gelost). Plus de supersprint heeft papieren, dus wat minder miserie bij de keuring binnen 2 jaar.
Verder de intake ietsje aangepast, een green filter kit aangeschaft (vooral voor de filter) en vanuit engeland een silicone inlaatrubber besteld (gebaseerd op de MI16 inlaatrubber), degene die er nu op zat had een fijn scheurtje en zoog valse lucht...
Verder gaat er wss niet te veel aan veranderen, mss binnenkort andere velgen, ofwel gewoon de banden vernieuwen, hangt er een beetje vanaf of ik iets interessants vind qua velg (een lichte OZ velg ofzo).
Er zijn 2 kleine problemen die ik nog moet in orde brengen.
Hij draait stationair niet 100% (beetje alsof er scherpere nokkenassen in zitten), ben het nog wat aan het uitzoeken wat dit kan zijn, heb al enkele dingen veranderd maar het heeft niet geholpen. Ik lees her en der temperatuursensor, of de inlaatklep intern afstellen dus we gaan dat volgende keer eens bekijken.
Heb online wat liggen zoeken en blijkbaar zijn ze wel bekend om wat ruw te lopen stationair, dus mogelijk is het de "ouderdom". Bij het rijden is er geen probleem, gaat als een speer, word niet heet, oliedruk is perfect.
Het andere probleempje is dat ik naar de uitlaatgassen stink als ik met de wagen heb gereden. Ik hoop dat de collecteur niet gebarsten is en zo gas binnen laat. Het is erger als ik de ruiten open zet dus ik begin eerder te denken aan koffer die ergens niet goed afsluit en de uitlaatgassen die naar binnen worden gezogen door het vacuum-effect bij open ruiten. Ik ga de koffer-rubber eens behandelen.
Hieronder een snelle foto, voor meer fotos kan je in Gertjan zijn topic kijken.
Veel zal er niet aan veranderen, ik heb op bestelling een Supersprint uitlaat besteld omdat de uitlaat die er nu onder zit nogal ratelt (mogelijk intern schot gelost). Plus de supersprint heeft papieren, dus wat minder miserie bij de keuring binnen 2 jaar.
Verder de intake ietsje aangepast, een green filter kit aangeschaft (vooral voor de filter) en vanuit engeland een silicone inlaatrubber besteld (gebaseerd op de MI16 inlaatrubber), degene die er nu op zat had een fijn scheurtje en zoog valse lucht...
Verder gaat er wss niet te veel aan veranderen, mss binnenkort andere velgen, ofwel gewoon de banden vernieuwen, hangt er een beetje vanaf of ik iets interessants vind qua velg (een lichte OZ velg ofzo).
Er zijn 2 kleine problemen die ik nog moet in orde brengen.
Hij draait stationair niet 100% (beetje alsof er scherpere nokkenassen in zitten), ben het nog wat aan het uitzoeken wat dit kan zijn, heb al enkele dingen veranderd maar het heeft niet geholpen. Ik lees her en der temperatuursensor, of de inlaatklep intern afstellen dus we gaan dat volgende keer eens bekijken.
Heb online wat liggen zoeken en blijkbaar zijn ze wel bekend om wat ruw te lopen stationair, dus mogelijk is het de "ouderdom". Bij het rijden is er geen probleem, gaat als een speer, word niet heet, oliedruk is perfect.
Het andere probleempje is dat ik naar de uitlaatgassen stink als ik met de wagen heb gereden. Ik hoop dat de collecteur niet gebarsten is en zo gas binnen laat. Het is erger als ik de ruiten open zet dus ik begin eerder te denken aan koffer die ergens niet goed afsluit en de uitlaatgassen die naar binnen worden gezogen door het vacuum-effect bij open ruiten. Ik ga de koffer-rubber eens behandelen.
Hieronder een snelle foto, voor meer fotos kan je in Gertjan zijn topic kijken.