advertentie Le Vin du Bâché reclame

1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Moderator: P-unit

Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

Allee we zijn er eindelijk uit. De nieuwe sloefen worden Hankook v12 evo2 (K120). Ik las hier toch goeie reviews over (volk met BMW M3 en Porsches, dus voor ne ouwe fransoos zeker voldoende :lol: ), plus voor de prijs dat ze kosten, 275 euro voor 4 stuks.... Op mijn daily liggen Hankook K125 ventus prime 3 en ik ben daar zeer content van, dus ik neem aan dat de k120's zeker goeie banden zullen zijn.

Das alweer een zorg minder, eindelijk :lol:
Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

Bon, de leverancier van de Superspring uitlaat nog maar eens gemaild om te vragen hoe het zit aangezien we al 4 maanden aan het wachten zijn (levertijd was normaal rond de 2 maanden).
Hopelijk komt er vooruitgang.

De 309 heeft helaas een tijdje stil gestaan, ben eind januari in het ziekenhuis beland met een bloeding in mijn oog en ze hebben me hiervoor vol gepompt met bloeddruk-verlagende medicijnen waarvan ik nogal duizelig was, dus autorijden was geen optie...

Aangezien ik nu wel beter ben en het weer ook begint te beteren gaat dit wel veranderen en zal de 309 wat meer buiten komen.

Zit ook weer met een ideetje in mijn hoofd, ik wil de "sierlijst-lijn" in de zwarte zijlijsten (die normaal rood is bij een GTI) een kleurtje geven. Ik heb gezocht achter de originele rode lijstjes maar die zijn nergens te vinden.
Ik was aan het denken om ze dan in een donker oranje te kleuren aangezien blauw en oranje goed samen gaan en omdat oranje ook mijn lievelingskleur is (ja ik ben ne speciale :lol: ). ga dat eens photoshoppen ofzo om te zien of dat wel past.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Darl'mat »

Sierlijstjes mss wrappen.
Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

Allee vooruit, we zijn 5 maanden verder maar ik heb nieuws gehad dat einde deze maand normaalgezien mijn Supersprint uitlaat klaar zou zijn (hopelijk is't geen 1 april grap) :lol:
Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

Na lang wachten...

Afbeelding
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Darl'mat »

Die blinkt nog mooi.
Tip, waar de inox flens de ijzeren uitlaat raakt, smeer daar wat pasta, ijzer dat in contact komt met inox heeft de neiging van iets sneller te roesten.
Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

Ik dacht hem te behandelen op de lasnaden met (hoge temperatuur) zinkspray, zou dat genoeg zijn?
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Darl'mat »

Zinkspray gaat niet helpen, hoog temp verf is beter en mss tussen de 2 flensen een pakking steken (klingersil bv, even googelen, gebruikt men ook bij stoomleidingen).


In stalen constructies kiezen constructeurs altijd voor stalen verzinkte schroeven en bouten en niet voor RVS. Dit heeft een goede reden. Als RVS en staal met elkaar worden gecombineerd, kan er galvanische corrosie ontstaan. Als de RVS delen nat worden door regen of alleen al door condens, zal er een reactie plaatsvinden tussen het onedele staal en het meer edele RVS. Het meest onedele metaal, in dit geval staal, zal hierdoor in een sneltempo gaan roesten.
Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Big-J »

We gaan hier nog maar is een update posten.

De uitlaat zit eronder, na een beetje "geklungel".
De uitlaat-makers hebben allemaal verkeerde plannen van de OEM uitlaten want degene die er al onder zat, daar had men een steun opnieuw gelast omdat die verkeerd zat.
En ja, je raad het al, op de SuperSprint zat deze ook verkeerd... Ik heb het wel kunnen oplossen door 2 rubbers aan elkaar te hangen met een ijzeren strip, maar ik denk niet dat de keuring dat graag gaat zien dus hier moet ik iets op vinden, ik was aan het kijken naar een langere universele rubber zodat ik er maar 1 meer moet gebruiken en geen 2 aan elkaar binden...
Ook was de conische verbinding aan de uitlaat enorm dik gemaakt, waardoor de klem die er op moet vastgezet worden bijna niet erover ging... Na veel gevloek was het uiteindelijk wel gelukt.

Momenteel is ze nog aan het overwinteren, maar tegen dat het weer terug betert gaan we wat werkjes uitvoeren, met name:
-Jaarlijks onderhoud (olie + filters, enz)
-Nieuwe banden die hier al een hele tijd klaarliggen er eindelijk onder laten steken
-Billstein B6 vering voor en achter monteren, momenteel vind ik de huidige Koni's te hard vooraan en ik krijg ze niet naar mijn goesting geregeld qua hardheid, en achteraan is ze te zacht want daar steken (naar wat ik kon zien) nog OEM veerpompjes onder.
-Nieuwe benzinepomp, want de huidige sputtert een beetje
-De moelijke zoektocht nog maar eens beginnen voor rode sierstrips in de bumpers/deuren
-Een keer kijken of ik de servopomp en dergelijke terug kan aansluiten, beetje een "luxeprobleem" maar dat gesleur aan mijn stuur wanneer ik ergens snel moet draaien of inparkeren is soms vree ambetant :lol:

Ik ga ook eens proberen een degelijk uitlaat filmpje te posten, ik had vorige keer al een filmpje gemaakt met mijn action cam maar helaas was daar meer het gekraak op te horen van de plastieken behuizing van de camera dan van de uitlaat :roll:
De uitlaat zelf was ook niet bepaald luid, de motor zelf geeft meer lawaai door de typische inlaat van een XU9J4 motor, misschien kan ik daar beter een filmpje van maken... :lol:

Tot binnen een maandje ofzo ;)
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Big-J

Bericht door Darl'mat »

Als hem klaar is, eens komen laten zien he op een of andere club bijeenkomst.
Plaats reactie

Terug naar “30x”