*Kuch, kuch*, al dat stof hier op dat topic...
Inmiddels staat de 205 al twee jaar geïmobiliseerd in de garage
.
Het begon met een lichte tik in de motor. Dat werd niet erger, dus ik dacht dat hij het wel zou houden tot de volgende oliewissel, dan zou ik er wel eens naar kijken. Tot op een gegeven namiddag ik aan de verkeerslichten stond te wachten... Het licht sprong op groen, maar i.p.v. een lekker brom, kwam er nu een afschuwelijk gereutel uit het vooronder. Ik moest nog een vijftal km tot thuis, dus dat maar in een slakkengangetje afgelegd.
Thuisgekomen de motor wat laten afkoelen en dan het carter losgehaald. Echt foute boel: drijfstanglager aan gruzelementen en zelfs een stuk zuigerveer in het carter. Motor gedemonteerd en bleek serieuze schade aan 1 zuiger en bus te hebben, alsook een deftige kras op de krukas. Einde oefening voor dat blok dus. Op dat moment kwam dat erg ongelegen, aangezien ik de volgende maand zelf een TT voor de 205 club had ingericht en dus snel een motor moest zoeken. Nu bleken de MI-tjes niet bepaald dikgezaaid, maar gelukkig werd ik door een clublid toch nog uit de brand geholpen. Snel blok gaan ophalen, alles overgezet en gemonteerd, ... Om een lang verhaal kort te maken: hij liep voor geen meter. Bleek nog slechter te zijn dan het blok wat ik had (er zaten zelf boomzaadjes in alle cylinders! Dat kan volgens mij alleen als dat onderblok open en bloot had gestaan, i.p.v. lopend uit een auto gehaald te zijn, zoals hij beweerde). Nu ja, dure les dat er ook in een liefhebbersclub personen met minder edele bedoelingen rondwaren
.
Inmiddels was de zoon aan de scholing voor zijn rijbewijs begonnen en dus maar besloten om de 205 op rust te stellen tot hij old-timer is (feb. 2017) en een auto bij te kopen voor de zoon, waar ik natuurlijk ook wel wat kilometertjes mee afmaal (Xsara Vts).
Intussen had ik echter wel rustig onderdelen verzameld en was de tijd aangebroken om terug aan de 205 te beginnen.
Alles voorzien om de stuurbekrachtiging om te bouwen naar een electro-hydraulisch systeem van een 106 en ook alle onderdelen binnen om over te stappen op 1.9 fusees.
Belangrijkste is natuurlijk de motor: Na lang zoeken toch nog een mi gevonden. Hij is redelijk "aangepast", zal ik maar zeggen.
(om de een of andere reden verdraait de foto steeds bij het uploaden
)
Deze keer wil ik het echter goed doen, dus gaat er een volledige revisie volgen.
Zelf ga ik hier niet aan beginnen, maar hier op het 205 forum loopt wel iemand rond die af en toe wel eens een motortje durft te bouwen. Alles dus ingeladen en richting Twello gebanjerd.
Joris gaat zich er met liefde over ontfermen en tegelijk ook de bak van een lsd voorzien.
Om eindelijk van de veel te hete slangen boven het spruitstuk en het krokant wordende koelvaatje vanaf te zijn, heb ik heel de servicebox uitgespit om een passend hitteschild te vinden.
Dat van een 4007 leek mij in aanmerking te komen, dus ik maar eentje besteld.
Na wat delen eraf geslepen te hebben, komt dat heel erg in de buurt van wat ik in gedachten had: vaatje goed afgeschermd, genoeg plaats om de slang er veilig laten over te lopen en het uitlaatspruitstuk heeft ook genoeg bewegingsruimte.