advertentie C&C reclame

Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Moderator: P-unit

peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door peugeotfreak »

als die dat op het oog kan zien dat het een mi16 is dan is het kenner
seune
Pug Driver
Berichten: 1181
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 14:53
Locatie: Tremelo - Vl. Br.

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door seune »

zo'n moesten er meer werken op die keurings centra! 8)
Jones
Pug Driver
Berichten: 2683
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 19:04
Locatie: Verrebroek

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Jones »

afgelopen zondag gezien.
das echt een ferm 205'ke, alleen de spiegels he :lol: ;)
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

*Kuch, kuch*, al dat stof hier op dat topic...
Inmiddels staat de 205 al twee jaar geïmobiliseerd in de garage :cry: .
Het begon met een lichte tik in de motor. Dat werd niet erger, dus ik dacht dat hij het wel zou houden tot de volgende oliewissel, dan zou ik er wel eens naar kijken. Tot op een gegeven namiddag ik aan de verkeerslichten stond te wachten... Het licht sprong op groen, maar i.p.v. een lekker brom, kwam er nu een afschuwelijk gereutel uit het vooronder. Ik moest nog een vijftal km tot thuis, dus dat maar in een slakkengangetje afgelegd.
Thuisgekomen de motor wat laten afkoelen en dan het carter losgehaald. Echt foute boel: drijfstanglager aan gruzelementen en zelfs een stuk zuigerveer in het carter. Motor gedemonteerd en bleek serieuze schade aan 1 zuiger en bus te hebben, alsook een deftige kras op de krukas. Einde oefening voor dat blok dus. Op dat moment kwam dat erg ongelegen, aangezien ik de volgende maand zelf een TT voor de 205 club had ingericht en dus snel een motor moest zoeken. Nu bleken de MI-tjes niet bepaald dikgezaaid, maar gelukkig werd ik door een clublid toch nog uit de brand geholpen. Snel blok gaan ophalen, alles overgezet en gemonteerd, ... Om een lang verhaal kort te maken: hij liep voor geen meter. Bleek nog slechter te zijn dan het blok wat ik had (er zaten zelf boomzaadjes in alle cylinders! Dat kan volgens mij alleen als dat onderblok open en bloot had gestaan, i.p.v. lopend uit een auto gehaald te zijn, zoals hij beweerde). Nu ja, dure les dat er ook in een liefhebbersclub personen met minder edele bedoelingen rondwaren :evil: .
Inmiddels was de zoon aan de scholing voor zijn rijbewijs begonnen en dus maar besloten om de 205 op rust te stellen tot hij old-timer is (feb. 2017) en een auto bij te kopen voor de zoon, waar ik natuurlijk ook wel wat kilometertjes mee afmaal (Xsara Vts).
Intussen had ik echter wel rustig onderdelen verzameld en was de tijd aangebroken om terug aan de 205 te beginnen.
Alles voorzien om de stuurbekrachtiging om te bouwen naar een electro-hydraulisch systeem van een 106 en ook alle onderdelen binnen om over te stappen op 1.9 fusees.
Belangrijkste is natuurlijk de motor: Na lang zoeken toch nog een mi gevonden. Hij is redelijk "aangepast", zal ik maar zeggen. Afbeelding(om de een of andere reden verdraait de foto steeds bij het uploaden :? )
Deze keer wil ik het echter goed doen, dus gaat er een volledige revisie volgen.
Zelf ga ik hier niet aan beginnen, maar hier op het 205 forum loopt wel iemand rond die af en toe wel eens een motortje durft te bouwen. Alles dus ingeladen en richting Twello gebanjerd.
Joris gaat zich er met liefde over ontfermen en tegelijk ook de bak van een lsd voorzien.
Om eindelijk van de veel te hete slangen boven het spruitstuk en het krokant wordende koelvaatje vanaf te zijn, heb ik heel de servicebox uitgespit om een passend hitteschild te vinden.
Dat van een 4007 leek mij in aanmerking te komen, dus ik maar eentje besteld.
Na wat delen eraf geslepen te hebben, komt dat heel erg in de buurt van wat ik in gedachten had: vaatje goed afgeschermd, genoeg plaats om de slang er veilig laten over te lopen en het uitlaatspruitstuk heeft ook genoeg bewegingsruimte.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

Joris was intussen ook al aardig opgeschoten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Krukas is een "beetje" aangepast:
Afbeelding

Vliegwiel wordt nu afgedraaid en samen met de kruk gebalanceerd en dan kan het opbouwen terug beginnen. :D

Intussen had de controle van de bussen en zuigers aangetoond dat ze beiden niet meer bruikbaar waren, aangezien ze buiten tolerantie vielen.
Geen nood, ik had immers nog een set op reserve. Helaas pindakaas, ook deze set bleek bij nameting door Joris niet meer bruikbaar :cry: .
Dan maar op zoek naar een nieuw setje bussen en zuigers.
De bussen konden nog besteld worden (wel 8v exemplaren, maar dat maakt in principe niet veel uit), dus dat viel mee. De zuigers waren een ander paar mouwen: nieuwe zijn niet meer te vinden, ofwel moet je gesmede hoge- of lage-compressiezuigers nemen. Dat wou ik liever niet omdat ik een compressie van 10,8:1 voor ogen heb, wat zou betekenen dat ik een hele dikke koppakking zou moeten nemen of een hele dunne. Bovendien hebben gesmede zuigers ook nog wat andere nadelen in een motor die nog dagelijks bruikbaar moet zijn.
Joris heeft dan uiteindelijk toch nog een setje heel goede, gebruikte zuigers gevonden, waardoor het opbouwen kan beginnen zodra de bussen binnen zijn.
Doel wordt dus een mi16 met standaard zuigers, compressie van 10,8:1, afgedraaid vliegwiel, verlichtte en geslepen krukas (alles gebalanceerd) en 1 andere nokkenas (inlaat catcams 4900526).
Voorlopig gaat dat op de standaard ecu draaien, om later (na de old-timerkeuring) omgebouwd te worden op dbilas gasklephuizen en standalone ecu.
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

Intussen waren er nog wat onderdeeltjes binnengekomen:
Nieuwe busjes
Afbeelding

Afbeelding

En overgestapt op 1.9 fusees, natuurlijk met nieuwe lagers:

Afbeelding

Ik was ook al een tijdje aan het zoeken om 16 inch velgen te vinden die passen achter de rallyeverbreders, omdat ik dat wel een dikke combo vind.
Dat blijkt niet zo simpel, omdat de velgen niet te breed mogen zijn. De verbreders komen namelijk dieper dan bij een gti. Ik wou ook geen groter onafgeveerd gewicht / vliegwieleffect creëren dan met de standaard Speedlines en liefst geen spacers gebruiken. Al die voorwaarden maakten het een zeer lastige zoektocht. Uiteindelijk toch nog iets gevonden en gelukkig het laatste setje bij de leverancier nog kunnen bemachtigen: Fox Racing FX004 16x6,5J, ET 20, 7,45 kg. Zou perfect moeten passen:

Afbeelding

Eind 2016 beslist om even het principe van de processie van Echternach in de praktijk moeten brengen (voor diegenen die het niet kennen: 1 stap achteruit om er daarna twee vooruit te kunnen zetten):
Ik ga voorlopig de originele 8-klepper weer inbouwen, zodat de 205 klaar is voor de keuring begin februari.
Joris gaat het tegen dan waarschijnlijk niet redden met de mi door een lange wachttijd voor het afdraaien en uitbalanceren.
De 8-klepper heeft ook zijn voordelen: is origineel, dus geen gezeik bij de keuring en het geeft mij de kans om de stuurbekrachtiging al te testen en helemaal pas te maken. Dat gaat toch net wat makkelijker met een 8v omdat je dan toch wat meer plaats hebt.
Komt netjes uit v.w.b. de plaatsing. Kan goed vrij bewegen en nog genoeg ruimte rondom.
Afbeelding
Zo, alles zit terug op zijn plaats en het leeuwtje komt weer uit zichzelf van zijn plek.
Tot aan de keuring gaat hij het wel met 8 klepjes minder moeten stellen, maar dat is wel te overzien :) .
Stuurbekrachtiging werkt goed, ook voor de rest geen lekken.
Ik heb nu nog een maand de tijd om de zetels en spiegels weer om te bouwen naar origineel en dan kan hij begin februari naar de keuring.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tom205304 op zo 05 feb 2017, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

Intussen heeft ook Joris niet stil gezeten:
Een zicht op de gepolijste inlaatkanalen (was al door een vorige eigenaar gedaan) en een beetje bling-bling :D
Je kan haast niet geloven dat het dezelfde kleppen zijn als je gezien zou hebben hoe vuil ze waren...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel ik goed gemeten had en ik vrij zeker was, is het toch wat spannend om een +€1000-setje wielen onder een auto te zetten terwijl de meesten zeggen dat het niet kan bij een Rallye door de grotere verbreders...
Phew, het past toch:
16 inch 195/45 Toyo T1R:
Afbeelding

Afbeelding

Niet letten op de zwarte kap, die wordt nog wit gespoten.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door jurgen_s »

heel mooi werk aan het leveren :Y

ik volg deze nauwgezet!!
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Darl'mat »

mooi topic, mooie werken
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door PUG(z)OT »

idd, om zin van te krijgen :9~

Ps zalige xsara op de achtergrond !
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Steven »

Inderdaad een mooi project. Ik volg deze al ffkes op 205gti.nl
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door 205tunerke »

kei goed dat hier terug leven in komt...
hebt ge 106 servo unit gepakt?
steekt blijkbaar wel niet op plek waar ze standaard bij 205 steken(97-98 diesel)...
bij mijne cti had ik hem op orginele plek gestoken: dus verticaal VL, tegen chassisbeen aan. als ge dan 106 unit gebruikt met los vulreservoir kunt ge dat schoon tegen slotplaat hangen.
let wel op: 106 unit moet ge dan wel eerst opgieten voor ge ze vasthangt, anders krijgde de pomp niet compleet ontlucht. bij 205 zit namelijk 1 aansluiting helemaal boven waar bij 106 halfweg op pomphuis zit...
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

Dit is het volledige systeem van een 106 (beugel en pomp) gecombineerd met het stuurhuis van een 205 en custom leidingen. Pomp hangt op de plaats waar ze bij een 106 ook hangt (horizontaal). Plaats genoeg en geen ontluchtingsproblemen.
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door 205tunerke »

Tom205304 schreef:Plaats genoeg en geen ontluchtingsproblemen.
jep zolang ge daar geen oliekoeler hebt hangen of zo...
Tom205304
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 17 feb 2008, 21:39
Locatie: Mol

Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen

Bericht door Tom205304 »

Zonder problemen gekeurd, hoewel er weer eentje bij was die zichzelf erg belangrijk vond :N
Tijdens de ophangingstest (met die verschuivende platen) wel een opmerking gekregen omdat de aandrijfassen in de fusees bewegen.
Heel raar, omdat alles nieuw is en muurvast zat.
Bij nazicht op het engelse forum blijkt er een fout in de (dure) SKF assen te zitten, waardoor die niet ver genoeg tegen het lager komen.
Koop je ook eens een duur merkproduct.
Ga proberen mijn geld terug te krijgen en een ander merk bestellen.
Plaats reactie

Terug naar “20x”