advertentie Automotive Group reclame

1989 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Moderator: P-unit

jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9539
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door jurgen_s »

misschien bijschrijven waarom: bussen en zuigers hebben een bepaalde klasse. Voor Tu blokken hebt ge er 3. Ge moet dus steeds bussen en zuigers steken van dezelfde klasse.
Voor uw blok:
klasse A: diameter van 75mm tot 75.01mm
klasse B: diameter van 75.01mm tot 75.02mm
klasse C: diameter van 75.02mm tot 75.03mm

hoogte bus is 120.9mm
hoogte vanaf de plaats waar de O-ring moet komen tot aan de bovenkant is 85mm (met speling van +0.03mm). Daarin verschillen de bussen trouwens van een TU3 want die heeft 135.4mm als hoogte en 90mm (+0.015mm) voor de O-ring hoogte.

normaal moet dat gemarkeerd staan op de cilinderbus met merktekens: I voor A, II voor B, III voor C ofwel met een drukmerk op de bus
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

dan heb ik dus natte met een o ring, op de cylinderbussen staan 2 inkepingskes (klasse b??)

even vertellen waarom ik dit wou weten, ik had een waterlek en totaal geen compressie, nu wou ik mijn zuigerveren vervangen door nieuwe, tijdens de demontage van de zuigers kwamen mijn bussen mee los en merkte ik dus dat bij cylinder 4 geen dichting meer tussen zat (mogelijke oorzaak waterlek) nu was ik met een oom van mij aan het babbelen (vroegere garagist) en die kwam met dat die mogelijk geperst ware, dus vandaar mijn vraag
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9539
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door jurgen_s »

bij de montage moeten de cilinderbussen echt wel op de juiste hoogte gemonteerd worden zodat ze mooi in het pasvlak van de cilinderkop komen.
Dus ja, waterverlies komt langs daar en waarschijnlijk ook vermogensverlies doordat de bus gezakt is.
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

alle vandaag nog eens alle moed bijeen geraapt en er eens terug aan begonnen, cyllinders zitten terug in de bussen en de bussen terug in het blok (met de O-ringen deze keer) olie pomp eens goed zuiver gemaakt en en terug gemonteerd, verder een hoop zuiver gemaakt amai daar kwam nog al een drek vanaf

nu kwam ik wel met het volgende welke dikte van koppakking moet ik daar tussen steken, zover ik weet zijn er 4 verschillende diktes, 1.27, 1.3, 1.47 en de 1.5 mm
twoofive
Pug Driver
Berichten: 984
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 22:19
Locatie: st lambrechts herk

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door twoofive »

afhankelijk van hoever je kop al gevlakt is de dunst mogelijke;-)
er staan merktekens op je kop, deze geven aan hoever de kop al gevlakt is. als je deze niet ziet, is de kop op zijn max gevlakt en omgekeerd;-)
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

de merk tekens zijn nog zichtbaar (ik zal hem van de week eens meebrengen) maar hoe weet ik dan welke dat ik er tussen moet steken? er stak een 1.3 tussen denk ik
twoofive
Pug Driver
Berichten: 984
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 22:19
Locatie: st lambrechts herk

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door twoofive »

brengt maar eens mee, dan zullen we zien;-)
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

niemand die me kan vertellen hoe ik kan weten welke er tussen moet??
seune
Pug Driver
Berichten: 1181
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 14:53
Locatie: Tremelo - Vl. Br.

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door seune »

ik denk dat dat altijd een beetje gokken is aangezien dat u coulas gevlakt is.. of kleppen eens volledig uit "duwen" en afstand meten en idem met de pistons
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door 205tunerke »

u oude koppaking, had die inkepingen aan de rand?
afhankelijk van aantal inkepingen kunt ge weten hoe dik ze was.
tel daar nog bij hoeveel ge u kop al dan niet laat vlakken, weet ge direct of ge een overmat pakking moet pakken of ni.
elke auto onderdelen boer kan u de diktes geven als ge ziet naar die inkeppingen.

ben blij dat deze toch goe terecht gekomen is.
ik hoop stiekem ooit nog een keer een ritje met de deze kunnen en mogen maken.
da was de bruutste 205 waar ik al mee gerede heb en toen draaide hij ni 100%.
bangelijk machien en CHAPEAU dat ge hem origineel houdt 8)
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

ik doe mijn best om alles zo orgineel mogelijk telaten (wat niet altijd even makkelijk is) maar momenteel staat dit project op een heel laag pitje
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

ik heb mijn oude koppakking nog eens bekeken en die heeft 2 inkepingen, maar nu ben ik al over het www aan het zoeken geweest maar ik kan nergens vinden wat betekend ten opzichte van welke dikte dit is (of ik moet er overheen kijken)
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door 205tunerke »

ga gewoon langs bij plaatselijke onderdelen boer
dien heeft da in zen boeken staan wat dat betekent en kan u zeggen hoe dik die pakking is.
tel daar bij hoeveel u kop gevlakt is en ge hebt de dikte van u nieuw pakken.
als ge zeker zijt dat ge genoeg speling tussen kleppen en zuigers overhoud, kunt ge een dunnere of dezelfde dikte pakking pakken en zo u compressie iets verhogen...

dus met kleppen op max open klep uitsteking meten TOV de kop(pasvlak).is A
als tweede zet ge een voor een de zuigers tot Bovenste Dode Punt en meet ge de diepte dat de zuiger verzonken zit TOV de rand van de bus. dit is B
moet ge zien dat B plus dikte koppaking iets groter is als A zodanig da u kleppen ni kunnen raken.

pak niet gemakkelijkheidshalve de dikste want dat kaan zelfs merkbaar vermogenverlies tot gevolg hebbe...
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door peugeotfreak »

ik ben nog eens bezig geweest aan de achteras (nog wat onderdelen vervangen)
en nu krijg ik deze dingen niet in de as
Afbeelding
het lijkt wel alsof ze te dik zijn, ik krijg ze perfect in de draag arm gestoken zonder de arb, maar als ik de rubbers eerst over de arb doe (met veel moeite) dan krijg ik ze niet meer in de draag armen, bestaan hier misschien verschillende diktes in?
306maxi
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 13:26
Locatie: paal beringen

Re: 1988 - Peugeot 205 rallye - Peugeotfreak

Bericht door 306maxi »

is maar 1 dikte in deze ringen
normaal moet je die er ingeperst krijgen maar wel met speciaal gereedschap toch zeker om hem er op de juist plaats in te krijgen

grtz yves
Plaats reactie

Terug naar “20x”