Evenementen/Evenements 2020

29.03 Peugeot Club Belgium "PUGDAY" CANCELLED
Vorst/Laakdal
05.04 Openingsrondrit / Randonee d'Ouverture CANCELLED
West Vlaanderen / Flandre Occidentale
17.05 Rondrit / Randonee CANCELLED
Druivenstreek
advertentie Automotive Group reclame

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 00:16 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
Hallo,

Wederom een 205 CTI project in dit forum deel.

Mijn project loopt al een tijdje, maar ik zal hier even starten vanaf het begin van dit project.

De auto in basis heb ik al weer een jaar of 6 terug gekocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik daar een MI16 met compressor ingebouwd.
Resultaat was 210pk, maar met name de manier waarop die ter beschikking waren was bijzonder.
Anders dan bij de turbo lijkt het vermogen gewoon uit het blok te komen en niet uit een externe compressor. En dan bedoel ik de response.

Op zijn eigen manier heel veel charme en het geluid van de twin screw compressor vond ik geweldig. You hate it or you love it. De meeste kennen het geluid wel van het eerste type MINI met compressor.

Afbeelding

Maar dan nu:
Een nieuw hartje, in principe als een T16 opgebouwd, maar dan beter :mrgreen:
Afbeelding
- Gereviseerde S16 kop (Originele kleppen en originele nokkenassen)
- Cometic koppakking
- Gereviseerd S16 onderblok
- Wiseco T16 gesmede zuigers
- Wiseco piston pen
- K1 T16 gesmede drijfstangen (tot 500pk)
- T16 krukas (bredere taps dan de overige XU10J4 krukassen)
- Groot aluminium carter (met extra capaciteit)

Vervolgens alles opgemeten:

Zuiger diameter allemaal netjes op 86,42mm
Boring gemiddeld netjes op de 0,09mm speling
Dus een boring van gemiddels 86,51

Speling is vrij hoog, maar dat is omdat de gesmede zuigers nu eenmaal veel uitzetten.

Hoofdlagers op 60,00 met een gem. Speling van 0,07mm op 70Nm.
Big ends zijn netjes op 50mm

Afbeelding

Verder de gewichten.
Alles is redelijk aan de zware kant, maar dat is nou eenmaal het nadeel van het type motor. Voor de meer gangbare fabrikanten zijn leukere speeltjes te krijgen. Maarja overdreven veel toeren maken gaan we toch niet doen.

Gewicht zuigers: 422gr
Drijfstangen: 636gr
Piston pen: 145gr

Alleen de drijfstanglagers werdt even een ander verhaal.
Omdat de lagers van alle overige modellen iets smaller zijn moest ik T16 lagers bestellen.
Maar helaas, de dealer kon mij niet helpen en zelfs de importeur niet.
Uit eindelijk via Pug1off ACL race lagers ontvangen:

Onderstaand de situatie zoals deze was met de S16 drijfstanglagers in een aftermarket gesmede T16 drijfstang.
Drijfstanglagers zijn dus duidelijk te smal, waardoor ze niet netjes tegen over elkaar liggen.

Afbeelding

Gemeten ziet het verschil er als volgt uit:
+/- 20mm voor de S16 en +/- 21,9mm voor de T16

Afbeelding

Afbeelding

Verder zie je aan de achterkant de verkleuring door het verhardings proces van de race lagers.

Afbeelding


Resultaat:

Afbeelding

Eerst alle zuigerveertje op maat gemaakt.
Was helaas vergeten er foto's van te maken.

De slotspeling van de zuigerveren is te bereken, afhankelijk van de toepassing.
Ik heb gekozen voor de Street-moderate Turbo/Nitro.
Top ring 0,43mm
Second ring 0,475mm

En dat is dan heel vaak je ringetje in de cilinder doen, voelermaatje ertusen en weer slijpen. Pffff

Daarna is Eugene komen meten wat de lager speling is van de drijfstangen.

Afbeelding

Vervolgens even serieus staan stoeien met de clips...
Maar jongens wat gaan die er moeilijk in.
Gelukkig geen V12
Afbeelding

Zo ziet het uit als het allemaal gelukt is:
Afbeelding

Daarna de positie van de slots in de 5 zuigerveren allemaal op de juiste plek gepositioneerd.
En toen kon het mooie werk beginnen...

2 zuigertjes op hun plek
Afbeelding

+2 en dat maakt 4.
Afbeelding

Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm

slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc

CR van 1:9,05


Verder nog gestart met het maken van de sleuven in het bobine kapje.

Afbeelding

De bobines worden sowieso vervangen door Audi coilplugs in het S16 kleppendekseltje
Afbeelding

Echter passen ze net niet lekker onder het dekseltje
Afbeelding

Met de hoekjes iets uitgeslepen gaat het passen
Afbeelding

Paar mm dieper in het dekseltje.
Zodra het kleppendeksel definitief op de kop gemonteerd zit ga ik het nogmaals checken en evt. de hoogte bijstellen met een ringetje onder het kapje als ik net wat ruimte te kort kom.
Afbeelding

Zo kastje gezien kastje dicht
Afbeelding

Cilinder kopje uitgeliterd: 370ml

Afbeelding


Toen kon ik aan het rekenen:
Dikte koppakking: 1,3mm
Dekhoogte: 0,75mm

slag volume: 505cc
kop volume: 37cc
zuiger volume: 14cc
pakking volume: 7,5cc
dek volume: 4,3cc

CR van 1:9,05

Het kopje:
Ingekort RFS inlaat spruitstukje, met dicht gelaste aansluitingen van onder andere resonantie potje.
Verder alle vacuum aansluitingen aan de onderzijde geplaatst zodat de bovenkant clean blijft.
De paspennen, zoals bekend zitten ze bij de S16 kop weer net anders
Afbeelding

Keramiek gecoat uitlaat spruitstukje van DP engineering met EGT aansluiting.
Afbeelding

Meer leesvoer volgt....

Gr,

Stefan


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 09:15 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 18:31
Berichten: 8440
Woonplaats: Sint-Huibrechts-Hern
Dag Stefan. Ik volg uw project al op 205gti. :Y

Zou je er in de toekomst op willen letten om max 6 foto's per post te zetten?

:9~ :9~ :9~


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 10:23 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 16:04
Berichten: 13719
Woonplaats: Zelem City
dik!!

welke waardes van koppel en pk's verwacht ge hiermee te bereiken?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 12:00 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 00:54
Berichten: 8921
Woonplaats: Tielt-Winge
prachtig project idd 8)


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 20:22 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
@ Jurgen,

Op oct98 zal het blokje zo rond de 370pk gaan doen met een dikke 400Nm op 1 bar druk.
Op E85 zal hij gemapt worden en dan zal hij 450-500pk en een dikke 500Nm moeten kunnen doen.

In ieder geval genoeg voor een CTI-tje voor op de weg ;)

Dan even iets berichten over de remmen en de velgen.

De velgen waarmee de CTI uitgerust gaat worden zal voornamelijk 15" SL434 zijn.
Deze zijn dan voorzien van de R888, zodat we een beetje grip hebben.

Zodoende was de standaard voor de set remmen ook gezet. Mijn tweedelige Brembo set was zodoende niet mogelijk ivm de maat van 330mm die niet gaan passen in de 15" velgen.
Wat dan wel...
Megane RS remklauwen met 302mm schijven.
Adapter platen laten maken door mijn schoonvader en zie het resultaat:

Afbeelding

Verder is er nog een setje 17" velgen voor een beetje show.
Deze zijn voorzien van Parada bandjes, maar eigenlijk zijn ze net iets te groot.
Achja we zien wel hoe het staat als de auto af is.

Afbeelding

De achteras is voorlopig gewoon origineel revisie asje van een 1.9GTI.
Ook de remmen. Als de rest van de auto af is wil ik nog een ander achterasje gaan maken. Combinatie van 309/306/205/206SW. Maar tot die tijd achter gewoon standaard 1.9 remmen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 20:29 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
Intrieur..

Ja ik zoek nog een beetje wat ik precies wil.
Heb al wat geprobeerd met schroefkooitjes...
Waarom? Ik zou toch graag wat extra veiligheid hebben in het karretje.

Alleen als ik wat ga toeren met het dakje open moet het er ook uit kunnen.
In ieder geval het bovenste deel zodat hij niet zichtbaar is.

Foto's van het passen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie hij past bijna, maar dat is het zelfde als helemaal niet.
Het gaat dus sowieso een custom kooitje worden.

Maar daar ga ik in een later stadium pas mee verder.
Heb inmiddels wel al buizen etc. op voorraad liggen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 20:37 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
Verder met de stoelen.

Als aansluiting op de kooi, ik vind het erg belangrijk dat je toch zo veilig mogelijk in de auto zit.
De stoelen die origineel in de GTI's zitten zijn mooi, maar niet echt veilig.
Race kuipjes is misschien weer te extreme... dan toch maar verder zoeken naar de door mij zelf al heel lang zeer gewilde stoeltjes...alleen redelijk onbetaalbaar.

Maar door een tip ze gevonden:
Recaro A8
Afbeelding

Niet de beste foto, maar anders even google als je een beter beeld wilt krijgen van de stoelen.
Ze moeten nog iets opgeknapt worden, maar in principe zijn ze erg netjes.
Alleen vind ik persoonlijk de originele stof niet echt geweldig.

Leuk, maar niet noodzakelijk. De rug is electr. te verstellen.

Met deze stoelen en goede gordels zit ik straks in ieder geval goed ondersteund in mijn autooke.

De achterkant van de stoelen wordt vaak meegespoten in de kleur van de auto.
Echter vind ik persoonlijk dat de kleur van de auto dan meer moet afsteken van de rest van het interieur dan bij mij het geval zou zijn.
Daarbij vind ik het kunstof zwart mooi passen bij de bumpers en verbreders van de auto en worden de stoelen op die manier een geheel met de rest van de auto.

Over de nieuwe bekleding moet ik me nog even bedenken. Ergens zou ik het wel gaaf vinden om de originele bekleding terug te zien.
Maar alleen de half lederen Sorrento stoel bekleding zou ik dan vinden passen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012, 22:37 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 16:04
Berichten: 13719
Woonplaats: Zelem City
crap :shock:

ge wilt precies niet te lang doen met een setje banden :mrgreen:

de versnellingsbak zal dan toch ook voldoende sterk moeten zijn om dergelijk geweld op de weg te krijgen


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012, 08:26 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan 2010, 14:29
Berichten: 3882
Woonplaats: alken city
oh my god :9~


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012, 09:28 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
jurgen_s schreef:
crap :shock:

ge wilt precies niet te lang doen met een setje banden :mrgreen:

de versnellingsbak zal dan toch ook voldoende sterk moeten zijn om dergelijk geweld op de weg te krijgen


Heel veel km gaat de auto niet maken, dus ze moeten flink slijten anders drogen ze uit :lol:

De versnellingsbak is nog volledig origineel op een sperdiff na.
We gaan wel even zie hoe lang die het vol gaat houden. Als hij stuk gaat kan ik zien wat het zwakke punt is.
Heb nog wel wat ideeen hoe het beter kan, maar first things first.

Gr,

Stefan


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012, 21:39 

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 22:55
Berichten: 3721
Woonplaats: Leopoldsburg
RESPECT! Ik kende deze ook al vanop 205gti en ik ben fan!


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: di 15 mei 2012, 18:49 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 jan 2011, 13:18
Berichten: 373
Woonplaats: Leopoldsburg
wat een droomproject! :9~ respect alvast


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 11:30 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
Ik had verzuimd mijn up-dates hier te delen.
Bij deze dus snel inlopen op het project, dat de status hier weer actueel is :mrgreen:

Ik had verschillende oliepompen en aandrijvingen liggen.
In principe had ik graag een oliepomp tandwiel gemonteerd welke vast zit met een spie op de krukas.
Echter was dat niet mogelijk op de S16, omdat en de overbrenging zou veranderen en de offset van het distributie tandwiel.
Dat eerste zou betekenen dat de pomp minder toeren zou gaan draaien, dat twee zou betekenen dat de uitlijning van de nokkenas tandwielen en de krukas tandwiel voor de distributie niet meer in lijn stonden.

Dus het tandwiel wat de olie pomp aandrijft gewoon gemonteerd zoals het origineel op de S16 zit en dat betekend niet hard gelocked aan de krukas, maar gewoon ertussen geperst.

Verder de oliepomp van een 2.0 8V turbo genomen ipv de S16 pomp.
He verschil van de interne pomp wieltjes is echt enorm.
Verder zat er de 6bar veer in en heb ik deze nog wat strakker gezet door er twee ringetjes onder te leggen.

Omdat de S16 wel een groter olie schotje heeft dan een 2.0 8V T heb ik dat schotje een beetje aangepast, zodat deze op de 2.0 8V T pomp ging passen:

Zie het zwarte streepje, dat stukje heb ik eruit moeten slijpen omdat de oliepomp behuizing van de 8V T iets groter is.

Afbeelding


Vervolgens heb ik een spacer gemonteerd om de carterpan te verlagen. Geeft ongeveer een Liter extra olie. Samen met de Big Ass oliekoeler moet er in ieder geval genoeg olie aanwezig zijn om de temperatuur huishouding in order te hebben.

De spacer heeft normaal gesproken twee bruggen. Deze heb ik moeten verwijderen, daar de S16 gebruik maakt van het schot onder de krukas.

Afbeelding

Vervolgens moest de olie pickup verlaagd worden.
Dit heb ik gedaan door er een buisje aan te lassen en niet zoals Peter Taylor, omdat ik de toegevoegde waarde van zijn manier niet zie.

Dus een buisje erop gelast.
Om de lengte van het buisje beter te bepalen dan gewoon de dikte van de spacer toe te voegen heb ik gebruik gemaakt van wt kneedgum.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens alles lekker in elkaar gedopt en done:

Afbeelding

Afbeelding




Separaat is de spuiter lekker bezig geweest met het strak zetten van de auto.
(Bumpers, deuren, achterklep, motorkap staan al klaar)

Antenne verwijdert
Afbeelding

en rechterkant in progress
Afbeelding


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 11:32 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
Met het gecoate dekseltje op de motor is de motor af,
op wat kleine dingen na:
- kabelboom aanpassingen
- adapter oliekoeler
- turbo vastschroeven
- olie retour turbo
- KVS retour turbo
- keering aan vliegwielzijde

Afbeelding

Verder schiet het bij Rene ook al flink op met spuiten.
Alleen de linkerzijde van de carroserie en de achterzijde moet nog worden afgewerkt.

Afbeelding

Hier de foto's van het harde werk van Rene.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu even laten uitharden....


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwj - Peugeot 205 CTI T16 - 205 CTI T16
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 11:39 

Geregistreerd: za 12 mei 2012, 20:57
Berichten: 10
ik heb de wielkasten een beetje schoongemaakt.
Kleine plekjes ga ik nog wat bij werken met antiroest (zoals het plekje waar het beugeltje van de remleiding zat).
Daarna carrosserie kit erover en dan de hele wielkasten inspuiten met een vers laagje bodyshoot.

Zoals op de foto te zien is hij in de fabriek slecht gespoten.
Boven in de veerschotels zit bijna geen lak. Je ziet de gele kit zo zitten.
Gelukkig heeft de kit daar ook weinig te lijden.

Afbeelding

Dan nog wat foto's van de delen die nog gespoten zijn in fase 2:

De cabine:

Afbeelding


Mooi he zo vers gespoten. Ik heb zoveel mogelijk laten meespuiten.
Kan ik nog altijd kiezen om bijv. een zwarte veerpoot brug te monteren mocht dat mooier zijn. Maar om daarna erachter te komen dat ik het liever in kleur zou hebben is niet handig.
Maar waarschijnlijk monteer ik het alles netjes in kleur!
Afbeelding

Verder twee bumpers omdat ik niet kan kiezen...
Als de auto opgebouwd is ga ik op mijn gemakje bekijken welke het mooiste is.

Met de gele mistlampjes als indicatie.
Afbeelding

Gisteren even zitten meten, omdat achter de rechter mistlamp de oliekoeler komt te hangen ben ik bang dat de mistlamp net iets verder naar voren komt te hangen dan origineel. hhmmm


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: