Goeiemiddag, Het probleem dat ik heb is dat de spanning in mijn 204 steeds op 14,5 – 14,6 Volt blijft. Zowat alles van elektriciteit is vernieuwd : batterij, bougies en -kabels, ontsteking, bobijn, spanningsregelaar (2x), kooltjes vd alternator, zekeringen, massakabels… Motor af meet ik op de batterij 12,3 V. Eens gestart gaat het voltmetertje – dat ik heb geplaatst ipv de sigarenaansteker – op korte tijd naar 14,5 tot 14,7 V. Wanneer ik elektriciteit verbruik (lichten, ventilator) daalt het naar 12 V. Eens de elektriciteit uit, kruipt het terug naar die hoge waarde. Tijdens het rijden staat het constant op 14,5. Ook staat de ampèremeter dan tegen het rood. De alternator geeft 14,8 V door. Ik meet ook geen verlies tussen alternator en batterij. Overal lees ik dat de piekspanning 14,4 V mag zijn, dus ik vrees dat de hoge spanning op termijn de batterij gaat beschadigen en de lampjes (stoplichten!) doet springen . Hebben jullie een idee naar de oorzaak ? Moet ik me zorgen maken ? Beste groet van Guy
|