advertentie Van Wijk reclame

106 bj 1996 vervangen motor

Moderator: P-unit

Plaats reactie
scattkiwi
Berichten: 6
Lid geworden op: do 19 aug 2021, 15:59

106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door scattkiwi »

hallo,

ik ben het volgende van plan :

heb een 106je van 96 met een 1.4 motor type kfx, heeft 55kw bij 5500 rpm

Bij de recentere 106 met 1.4 motor vanaf 2000 zit er echter een motor type kfw, ook 55kw/5500 rpm.
Dat laatste motortype (kfw) rijdt onnoemelijk veel beter, soepeler en verbruikt ook minder.
(en is beter voor het mileu, is een euro 3 met de cat tegen het spruitstuk etc..)

Nu wou ik dergelijke kfw motor inbouwen in de 1996. Ik dacht, geen probleem is nagenoeg zelfde blok, zelfde vermogen, zelfde ophangingspunten etc...
Maar toch eerst eens de schouwing gecontacteerd om te weten of dit kan.
Antwoord : je mag de motor vervangen door hetzelfde type, maar niet door een ander type, om administratief in orde te zijn, contacteer de overheid of de constructeur....

grrrrrrr.... achtergesteld prutsland (op dat gebied toch), maar da's een andere discussie ;-)

Maar ik geef niet op, ik ga de constructeur contacteren :-)
Maar de vraag is , waar doe ik dat best ? Ik las hier ergens op het forum dat er een dienst in Nijvele is bij de invoerder ? (heb eens gezocht op homologatie maar kreeg een massa berichten zonder adres)
Of dien je dat in Frankrijk te vragen ?
alvast bedankt
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door jurgen_s »

verloren moeite in België want dat krijg je nooit rond...

als de motortjes toch hetzelfde zijn en er ook zo uitzien, gewoon doen
scattkiwi
Berichten: 6
Lid geworden op: do 19 aug 2021, 15:59

Re: 106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door scattkiwi »

jurgen_s schreef:verloren moeite in België want dat krijg je nooit rond...

als de motortjes toch hetzelfde zijn en er ook zo uitzien, gewoon doen
bedankt voor de reactie
ondertussen naar peugeot gemaild. Ik vrees er ook voor ....

Ik weet niet wat dit betekent maar volgens

https://www.vlaanderen.be/nationaal-ind ... articulier

zou er nog een andere mogelijkheid zijn ?
Ik heb ondertussen contact opgenomen met één van die erkende technische diensten .... had ik nog nooit van gehoord
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door PUG(z)OT »

Het is mss simpeler om uit te zoeken waarom hij soepeler rijdt, andere nokkenas/versnellingsbak...
Dan is het mss makkelijker om die onderdelen te wisselen. Kfx en kfw zijn 2 verschillende ontstekinssystemen en dus ook ECU's, heb je daar de sleutel odes van enzo ? Want die motor gewoon erin hangen is 1 ding, hem draaiend krijgen iets anders
scattkiwi
Berichten: 6
Lid geworden op: do 19 aug 2021, 15:59

Re: 106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door scattkiwi »

PUG(z)OT schreef:Het is mss simpeler om uit te zoeken waarom hij soepeler rijdt, andere nokkenas/versnellingsbak...
Dan is het mss makkelijker om die onderdelen te wisselen. Kfx en kfw zijn 2 verschillende ontstekinssystemen en dus ook ECU's, heb je daar de sleutel odes van enzo ? Want die motor gewoon erin hangen is 1 ding, hem draaiend krijgen iets anders
dat heb ik ondertussen allemaal in het lang en breed bekeken, zelfs beide kabelbomen uitgepluist om op elkaar aan te sluiten, connectoren obd poort, ecu signalen etc.
Er zijn behoorlijk wat verschlllen inderdaad. Kfx heeft een brandstofdrukregelaar op de injectorrail, kfw heeft regelaar op de benzinetank (en geen retourleiding), ecu is anders, inlaatspruitstuk is anders, map-sensor en inlaattempsensor zijn anders, katalysator is anders (bij de één onder de wagen, bij de kfw in het uitlaatspruitstuk, ander nokkenassen etc etc, het lijkt identiek maar er zijn ontieglijk veel verschillen. Het volledige systeem moet overgebouwd, ecu + kabelboom motor, gehele motor, brandstoftank met koolstoffilter en afzuigssyteem etc etc.. ben daar reeds maanden mee bezig en nu alles nagekeken en uitgemeten om het effectief over te bouwen.
Het was een heel leuke en interessante uitdaging. Maar helaas. Geen wonrder dat er in NL veel meer (en ook soms betere) techniekers zijn op dat gebied. Omdat daar veel meer toegelaten is en dus ook meer interesse... etc..etc... het is eigenlijk een nutteloze klaagzang.
Ik zou het natuurlijk ook illegaal kunnen doen.. motortuning is verboden in B. Maar wat kan je verstaan onder motortuning. Het volstaat dat de verzekering ziet dat je een andere ecu hebt steken en ze kunnen je daarop pakken niet ?
scattkiwi
Berichten: 6
Lid geworden op: do 19 aug 2021, 15:59

Re: 106 bj 1996 vervangen motor

Bericht door scattkiwi »

en ja die immobiliser op de kfw dat is ook opgelost, die is eruit ondertussen. (en dat is heel eenvoudig als je weet hoe je het moet doen)
Plaats reactie

Terug naar “10x”