advertentie PDK Pallets reclame

104 - Koppeling

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

104 - Koppeling

Bericht door Jantjebravo »

Hi Hi!

Ondertussen zo'n 150 km rondgereden met de 104 uit 1974. Bitter weinig problemen.

Voor de keuring dienden de voorste remslangen vervangen worden ivm met aanlopende remmen. De achterste remslangen zijn besteld en worden hopelijk spoedig geleverd...

MAAR. Na een ritje van 50 km hangt een luchtje aan de auto. Vermoedelijk komt dit van aan de koppeling... Ook tijdens het rijden, met warme motor, maakt de koppeling een slepend geluid bij ontkoppelen en bij het lossen van het gas komt een gelijkaardig geluid van onder de motorkap.

Soms lijkt het of de auto heel zwaar is om te vertrekken. (Achterste remmen hebben wel iets warm, mogelijk zijn hier de remslangen de oorzaak van).

Dus mijn vraag :) Hoe controleer in de koppeling? Hoe controleer ik de afstelling?

Op te merken, geen noemenswaardige problemen tijdens rijden. Geen indicatie van slippen tijdens vertrekken of rijden. Veranderen van versnelling verloopt vlot zonder opvallendheden. Enkel de geur, die lijkt op de remmen of koppeling.

Ter zijde heb ik best wat koelvloeistof en olie gemorst op de motor. Dus de geur neem ik nog niet zo prior. Ik had gewoon graag even de koppeling kunnen controleren....
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 104 - Koppeling

Bericht door Jantjebravo »

Iets te vlug geweest. In de haynes stond wel degelijk hoe hem af te stellen.

Er zat geen speling op de koppeling, die er wel zou moeten zijn. Dus even volgens het boek afgesteld. Met lichte werkspeling en het schurende geluid lijkt flink gereduceerd te zijn. Hij blijft natuurlijk zijn leeftijd behouden, van wat gerammel val ik nu niet meteen achterover.

Ik hoop dit weekend nog een tochtje te kunnen doen en hier meer, hopelijk positief nieuws, over te posten.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 104 - Koppeling

Bericht door Darl'mat »

Hou ons op de hoogte
Plaats reactie

Terug naar “10x”