advertentie Nova reclame

Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Waelvis
Berichten: 4
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 08:16
Locatie: Lokeren

Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door Waelvis »

Hey, direct een serieuze wall of text als eerste post hier.
Excuses voor het mogelijks onsamenhangend verhaal, dit is een samenraapsel van een mail die ik naar Peugeot wil sturen en enkele aanvullingen/aanpassingen voor hier. Dit is ook uitgetypt over een tijdspanne van meerdere weken.

Ik heb ook de namen van de garages verwijderd omdat ik geen klacht wegens laster aan mijn been wil.

Maar ik ben een beetje einde raad en wil een deftige oplossing voor mijn probleem.


Ik heb dus een Peugeot Partner uit 2017 met de 1.2 PureTech benzinemotor. Op dit moment (half januari) heeft deze ongeveer 48.000km op de teller. Aangekocht bij garage X die ondertussen is overgenomen door Citroën/Peugeot garage A.
Door de perte totale van onze vorige Partner (met 1.6 benzine) was het dringend en deze auto was dus een stockwagen met een hoop opties (oa GPS, achteruitrijcamera,...) wat hem veel duurder maakte dan de vorige. Daarom een deel op afbetaling (tot 03/2021) en bijgevolg verlenging van de garantie tot die datum.

Op maandag 20/01/2020 kreeg ik plots een melding op de boordcomputer: “motorstoring, laat de auto repareren”. Ik ben hiermee direct naar garage A gereden, waar ze hem hebben uitgelezen.
Ze vertelden mij dat het een tijdelijke storing was, en dat ze deze gereset hadden. Ze vertelden me ook dat als de melding terugkwam, ik terug mocht komen en dat ze dan verder gingen kijken. Hij sprak dan van het eventueel vervangen van de distributieriem, oliepomp, … Ik vond dit al raar dat deze zaken zo snel zouden moeten vervangen worden, maar schonk er verder geen aandacht aan. Ik dacht aan ergens een stofje dat op een sensor zat of zo en dat het iets eenmaling was.

De dag nadien, op dinsdag 21/01/2020 kreeg ik bij het starten de melding “Storing motoroliedruk, zet de auto stil”. Ik heb hierop direct de motor stilgelegd, en na het terug starten kreeg ik geen melding meer. Na ongeveer 10 minuten rijden kreeg ik terug de eerste melding “motorstoring, laat de auto repareren”.
Ik heb hierop naar garage A gebeld, en een afspraak ingepland om hier deftig naar te kijken.
Aangezien de auto bijna op onderhoud moest heb ik gevraagd om dit dan ook ineens te doen. Deze afspraak was op donderdag 30/01/2020. Ze verzekerden mij dat het geen kwaad kon om ermee te blijven rijden.

In de tussentijd kreeg ik de melding “Storing motoroliedruk, zet de auto stil” bij elke koude start (als de auto enkele uren had stilgestaan. Elke keer verdween deze melding na de auto te herstarten, maar na 10-15 minuten kwam de melding “motorstoring, laat de auto repareren” elke keer terug.
De auto is dan op donderdag 30/01/2020 terug binnen geweest, en als ik hem s ’avonds mocht afhalen vertelden ze mij terug dat het een tijdelijke storing was, en dat ze deze melding nogmaals gereset hadden. Maar de dag nadien kreeg ik weer beide meldingen, er was dus niets veranderd.

Op donderdagavond 06/02/2020 wou ik een tractor inhalen, en op het moment dat ik ernaast reed had ik plots vermogenverlies, ik kon geen kant meer uit aangezien auto’s achter mij ook al begonnen waren met hun inhaalmaneuver. Hierdoor had ik bijna een frontale aanrijding (met mijn 3 kindjes in de auto).

Op vrijdag 07/02/2020 ben ik dan terug naar garage A gereden, en dan stelden ze voor om mijn auto daar onmiddellijk te laten.
Ik ben mijn auto een volledige week kwijt geweest, en kreeg geen vervangwagen. Zelfs na meermaals aandringen aangezien dit onze enige auto is, en ik dat weekend moest werken werd hier geen gehoor aan gegeven. We kregen ook niets van informatie van de garage over de stand van zaken. Gelukkig mijn mama haar auto enkele dagen kunnen gebruiken.

Op vrijdag 13/02/2020 kon ik dan de auto gaan afhalen, ze hadden een heel aantal zaken vervangen, waaronder de distributieriem, oliepomp, leidingen, … Ze vertelden me dat de factuur nog moest opgemaakt worden, en dat ze deze zouden opsturen. Hierop viel ik al uit de lucht omdat ik ervan uit ging dat dit iets was dat onder de garantie zou vallen. Ze vertelden me dat de auto meer dan 2 jaar oud was, en ik dus geen recht meer had op garantie. Maar wij hebben dus een verlengde garantie via Optiway Extension (dankzij dat stuk op afbetaling). Ik moest hen hier zelf op wijzen, en ze geloofden mij niet. Pas nadat ze in hun systeem gekeken hadden gaven ze het schoorvoetend toe.

Intussen heb ik op het internet rondgekeken, op andere fora raad gevraagd, en daar iemand gevonden die me via via wist te zeggen dat dit een gekend probleem is bij dat type motoren door de manier waarop deze opgebouwd zijn. Hierdoor zijn alle kosten hieromtrent 100% voor Peugeot.
Ja, dit is een gekend probleem. Reden daarvan is te zoeken bij de brandstoffen in Benelux en Noorwegen.
Het bio gedeelte in de brandstoffen is bij ons op basis van zeewier ipv koolzaad. Deze tasten de distributieriem aan omdat deze in een olieomgeving draait (ipv klassiek droog)
Er komen stukjes van die riem af en verstoppen de zeef van de oliepomp en van de elektrokleppen van de nokkenasverstellers en de zeef die in de banjobout van de turbo zit.
Desondanks hebben ze mij een factuur opgestuurd voor de eerste 2 keer dat ze de melding gereset hadden. En wouden ze mij het vervangen van de distributieriem en oliepomp ook aanrekenen.

Op dinsdag 18/02/2020 bleef tijdens een korte stop de motor draaien. Het viel me op dat er een zware stank uit de uitlaat kwam. Bij het terug vertrekken zag ik een enorme rookwolk uit de uitlaat komen. Hierna ben ik erop beginnen letten en elke keer ik vertrok na even stilgestaan te hebben, bvb aan een rood licht, kwam er enorm veel rook uit de uitlaat. (voor alle duidelijkheid, dit is een benzine met warme motor)

https://www.youtube.com/watch?v=gLi5rxrQUio

Op woensdag 19/02/2020 ben ik terug naar garage De Smedt gereden om dit te laten nakijken. Ik mocht mijn auto er direct laten, maar eiste deze keer wel een vervangwagen. Ze konden mij op die moment enkel een Citroën C1 aanbieden die ik geweigerd had wegens te klein. We hebben 3 kindjes, en een Citroën C1 heeft maar 4 zitplaatsen.

Op donderdag 20/02/2020 zou er een grotere vervangwagen beschikbaar zijn. Dus heb ik mijn auto donderdag binnen gedaan, en kreeg ik een Citroën C4 Cactus mee als vervangwagen.(Een verschrikkelijke kutauto, ik kon daar niet inzitten zonder met mijn hoofd tegen het plafond te zitten, en ik ben maar 1m80, deze had ook de lelijkste zetels ooit, zetels waarvan de gemiddelde 90-jarige zou zeggen dat ze ouderwets zijn)

Vrijdag 21/02/2020 kreeg ik s ‘avonds telefoon dat ze mijn auto uitgebreid getest hadden, en dat ze niets abnormaal gevonden hadden. Er kwam volgens hen geen rook meer uit de uitlaat.

Zaterdag 22/02/2020 ben ik s ’middags mijn auto gaan halen. Toen ik een kwartier later thuiskwam liet ik mijn auto 2 minuten draaien op de oprit terwijl mijn vrouw en kinderen instapten om samen ergens naartoe te rijden. Toen ik vertrok kwam er terug een enorme rookwolk uit de uitlaat.

https://www.youtube.com/watch?v=bTE2oXOCZ20

Mijn geduld met deze garage was op, en op 24/02/2020 ben ik naar garage B gereden en heb daar mijn verhaal gedaan. Ik kreeg een afspraak om mijn auto binnen te doen op dinsdag 10/03/2020 voor hun diagnose. Zij erkenden onmiddellijk dat er wel degelijk een probleem was en raadden aan om als het mogelijk was zo weinig mogelijk met de auto te rijden om verdere problemen te minimaliseren.

Intussen hebben we een 2e auto gekocht (een goedkope tweedehands Ford Focus) en hebben we zo weinig mogelijk de Peugeot Partner gebruikt.

Op 10/03/2020 heb ik dan de auto binnen gedaan bij garage B, waar ze hem uitgebreid getest hebben.
Hun conclusie was dat er een heel hoog olieverbruik was (ze spraken van 1.5L op 500km), en volgens hen was er ook sprake van schade intern in de motor. Ze raadden me aan om terug naar garage A te gaan zodat zij het kunnen oplossen aangezien het dossier bij hen zit, maar blijkbaar kunnen garages hun werkuren niet vlledig doorrekenen aan Peugeot, enkel het materiaal. Het zou hen dus geld kosten om andermans onkunde op te lossen. Ze zeiden me ook dat door die interne schade in de motor het niet slim is om er nog veel mee te rijden aangezien de schade hierdoor enkel groter wordt. En dit ook slecht is voor onder andere de katalysator.
Die persoon die me off the record raad gegeven had, en waarmee ik blijven communiceren ben heeft me op dit moment gezegd dat hij er 99% zeker van is dat de motor kapot is en sowieso moet vervangen worden.

Ik ben daarop direct naar garage A gereden en daar deden ze onmiddellijk moeilijk.
Na aandringen hebben ze toch naar de auto gekeken. Eerst een testrit gedaan terwijl ik in de toonzaal mocht wachten. Toen hij daar passeerde bleef hij even staan om binnen iets te zeggen tegen de persoon aan onthaal. Ik was intussen aan de praat geraakt met een mevrouw die daar ook aan het wachten was, en had al een deel van mijn verhaal gedaan. Toen hij vertrok zagen we beiden al een rookwolk eruit komen.
Toen hij terugkwam zei hij dat hij niets abnormaal gezien had. Ik viel uit de lucht en zei dat we het gezien hadden. Die mevrouw bevestigde dat direct.
Hierop zei hij doodleuk dat die rook normaal was, en dat het gewoon condensatie was. Ik viel uit de lucht en begon te lachen waarop hij zei dat ik het dan eens zelf moest tonen wat ik bedoelde.
Dus samen met hem en nog een andere mechanieker naar de auto gegaan. Ze hadden hem natuurlijk afgezet. Dus ik heb hem gestart, en onmiddelijk zag je al wat rook uit de uitlaat komen. Ik zei hem dat hij gerust eens mocht ruiken aan de uitlaat wat hij niet wou omdat het uitlaatgassen waren, waarop ik zei dat hij net zei dat het condensatie was. Die andere mechanieker zag ik in mijn ooghoek zijn best doen om zijn lach in te houden.
Dan ben ik ingestapt en heb ik 5m gereden, met natuurlijk een enorme rookwolk. Dan konden ze niet anders dan het toegeven.
In plaats van direct actie te ondernemen om de auto deftig te herstellen (dus motor opendoen en evt nieuwe motor plaatsen) hebben ze het gewoon het oliepeil terug aangevuld, en me gezegd dat ik na 1000km nog eens terug moest komen. Zodat ze zicht hebben op hoeveel olie er verbruikt wordt.

Toen ik vroeg wat als de motor het dan ineens begeeft zei hij doodleuk: "dat zien we dan wel, maar ge moogt gerust zijn, het zal u niets kosten". Ik werd weer kwaad, want ik stond daar toen al voor de 5e keer voor hetzelfde probleem. Ik zei hem dat ik het beu was om hier steeds mijn tijd in te steken. Hij zei dat hij gewoon de voorschriften van Peugeot volgt. Ik zei daarop dat het me zou verbazen dat de voorschriften van Peugeot inhouden dat je een klant al 6x moet laten terugkomen, en pas iets doet als hij bijna een frontale aanrijding had. Daarop werd hij ook kwaad, en zei hij dat hij er ook zijn tijd in moest steken (ja duh, het is zijn werk, das ook logisch e) en dat hij meer dan werk genoeg had aan andere auto's (garage stond vol, ik heb m'n tong in 2 moeten bijten om er niet uit te flappen dat hij net had toegegeven dat Citroën/Peugeot brolauto's zijn en/of dat hij zijn werk niet kan omdat iedereen meerdere keren moet terugkomen voor hetzelfde probleem.
Omdat ik voelde dat er geen toegeving kwam van hem dan toch akkoord gegaan om er 1000km mee te rijden, ondanks dat een andere garage heel duidelijk zei om er zo weinig mogelijk mee te rijden, liefst zelfs totaal niet meer.

Ik heb het enkele dagen laten bezinken, en een mail beginnen typen naar de hoofdzetel van Peugeot (grootste deel van deze tekst heb ik daaruit gekopieerd en aangevuld, geen zin om alles opnieuw te typen. Daarom dat het misschien wat onsamenhangend is).

Maar aangezien Corona op 16/03 is losgebarsten is die mail nog niet vertrokken, en staat de Peugeot stil in onze garage. Gelukkig die Ford net op tijd gekocht.

Dus, de afbetaling loopt nog tot begin 2021, maar met het komende autosalon (hopelijk is Corona tegen dan al verleden tijd) gaan we kijken om een nieuwe auto te zoeken, en deze Peugeot over te laten aan een garage. Als er tegen dan een nieuwe motor zou inzitten zouden deze problemen normaal niet terugkomen aangezien Peugeot aanpassingen gedaan heeft (maar dit is nog te recent om te weten of hiermee het probleem effectief is opgelost).


Het perverse is dat deze motor al enkele keren de "engine of the year" gewonnen heeft https://www.peugeot.com.au/news/engine- ... year-2018/
Hierbij wordt niet naar de betrouwbaarheid gekeken :s

Ik ben nu aan het twijfelen. Zou ik die mail al versturen naar Peugeot of wacht ik tot de auto nog eens is binnengeweest en ik weet wat ze uiteindelijk ermee gaan doen??

Enerzijds kan Peugeot zelf al druk zetten op garage A, maar anderzijds weet ik niet of die mail wel gaat behandeld worden door Corona.

En in die mail, zou ik al iets van compensatie vragen/eisen, of gewoon vragen tussen te komen en te zorgen dat het opgelost geraakt?
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door PUG(z)OT »

U kan inderdaad best uw verhaal eens doen bij de klantendienst, is een jammere zaak om te lezen.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door Darl'mat »

Ik zou ook zeggen, stuur maar op, u bent eingenlijk niet goed genoeg geholpen, ieder normaal mens zou hier niet tevreden mee zijn.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door Steven »

Da’s inderdaad een heel relaas, maar beter te veel info dan te weinig. Bij de eerste generatie 1.2thp zijn inderdaad wel een paar pijnpunten bekend, of die van jou daaronder valt durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je sowieso niets fout kan doen door de zaak eens aan te kaarten bij Peugeot zelf, met respect voor alle partijen. Geen idee of ze er uberhaupt gehoor aan gaan geven.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door Darl'mat »

En euro 98 tanken, ook bij andere merken raad men dat al eens aan bij de mensen, fabrikanten gaan dit niet toegeven.
Waelvis
Berichten: 4
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 08:16
Locatie: Lokeren

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door Waelvis »

Even een update.

Ik heb dan contact opgenomen met de klantendienst van Peugeot. Deze hebben garage A gecontacteerd hierover en deze ontkennen bijna alles.

Ondertussen ook naar lijn verzekeraar gebeld, en die hebben er mijn rechtsbijstand op los gelaten.

Met hen samen overeengekomen om garage A volledig links te laten liggen en de herstelling door garage B te laten doen.
Ik heb bij garage B een afspraak vast gelegd volgende week dinsdag en ze zeiden direct dat er een nieuwe motor in moet.

Sinds 10/03 heb ik 233km met de Peugeot gereden. Sinds 15/03 stond hij in de garage tot gisteren. (Elke week heb ik hem een meter verzet door te duwen om de banden niet plat te laten worden).

Tot gisteren.

Aangezien hij volledig onder een dikke laag stof stond ben ik ermee naar de carwash gereden zodat hij mooi gewassen was om naar de garage te gaan. Op het einde van de carwash begon hij enorm te stotteren en kreeg ik terug de melding "motorstoring, laat de auto herstellen" en het lampje van de olie begon te branden. Toch geriskeerd om nog naar huis te rijden (5km)

Nu ben ik aan het wachten op de takelwagen om hem al naar garage B te laten slepen.


Ik ga toch blij zijn als deze zever achter de rug is. En ik hoop dat ik toch op een of andere manier iets van compensatie van Peugeot zelf of garage A kan krijgen.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Motorproblemen Peugeot Partner 1.2 PureTech

Bericht door jurgen_s »

ik raad je in het vervolg aan om bij elk bezoek aannde garage een factuur en werkovereenkomst te vragen. Dar us bewijs dat er aan de auto is gewerkt en zo vermijd je dat er achteraf over gediscussieerd kan worden. Het is in uw voordeel want zo kan je aantonen dat een probleem al lang bezig is en daardoor ook kan opgelost worden na de gaarantie.
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”