advertentie C&C reclame

partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

Bericht door fillemon »

ik heb een Cruise control geinstalleerd in mijn tepee, maar die moet nog open gezet worden in de software. ik zou naar een dealer kunnen gaan en dat laten doen (of iemand die dit kan).

een vriend van me vertelde me dat hij vele collega's kende op zijn werk die een diagnose tool hadden voor hun wagen .kost blijkbaar geen drol en ze kunnen storingen uitlezen. op zich lijkt me dat handig, als je tenminste de codes kan interpreteren.

daarom een eerste vraag: kennen jullie die toestellen en hoe bruikbaar zijn die, zijn er boeken beschikbaar waar je de codering kan in terugvinden en waarmee je iets weet ?

daarnaast kijk ik ook naar een "module" om niet enkel uit te lezen maar ook te programmeren. uiteraard zou het kunnen dat de leercurve zo steil is dat ik nooit behoorlijk met dat ding ga kunnen werken, dus weggegooid geld is. (had gezien dat zoiets 450 euro zou kosten).
is dit eigenlijk zinvol voor particulier ? en wat met updates ? kortom, heeft iemand van jullie dit en wat doen ze er mee ?

dankjewel
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

Bericht door jurgen_s »

ik verplaats deze straks naar het electronica gedeelte
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

Bericht door Steven »

Naar een dealer gaan en je cc laten activeren is één optie, als je tenminste een dealer vind die het wil doen. Naar het schijnt mogen ze het officieel niet activeren als een wagen er niet origineel mee uitgerust is. :|

Wat ik begrijp uit je tekst is dat je het hebt over de universele OBD scanners, die kosten inderdaad drieëntachtig keer niks, maar je kan dan ook weinig anders dan de foutcodes uitlezen en resetten, het interpreteren van die foutcodes zal je altijd zelf moeten doen, er is geen enkele tool die je een stappenplan uitprint naar de oplossing.

voor universele scanners moet je maar eens kijken op www.diagnoseapparatuur.nl

Als je een "tool" wil kopen die ook kan programmeren, en dan heb ik het over de originele opties, dus niet bijvoorbeeld het inleren van een EGR klep of het coderen van een verstuiver, zal je een originele tester moeten aanschaffen. Europese regelgeving verplicht autofabrikanten de dag van vandaag niet om optie specifieke software vrij te geven, enkel de motor- en veiligheidssystemen zoals vb. ABS en TPMS moeten vrijgegeven worden. ;) Dan mag je nog een Bosch KTS, een Hella guttman of een recente delpi kopen, je cruisecontrol activeren kan je vergeten.

Als je een beetje rondzoekt vind je de chinese klonen van peugeotplanet of diagbox (de originele Peugeot tool) onder de 100 dollar, dan heb je dezelfde mogelijkheden als een dealer, buiten het update gedeelte dan. Valt dus qua prijs goed mee en werkt eigenlijk heel eenvoudig en intuïtief. Dit op voorwaarde dat je het draaiend krijgt. Ik weet niet hoe het met de nieuwere diagbox is maar de oude Peugeot Planet 2000 moest je draaien in windows XP. Ik heb een oude laptop waar ik hem in virtual server op XP heb draaien, maar voor ik daar geraakt ben heb ik ettelijke uren voor de computer gespendeerd. :D

Kijk maar eens even op Ebay vb.
http://www.ebay.co.uk/bhp/lexia-3

Alles kan, afhankelijk van hoeveel voeling je ermee hebt, maar je zal je toch serieus moeten inlezen want er zijn nog tig aantal varianten op deze tool, zowel wat betreft hardware als software. Ik heb de mijne een aantal jaar geleden gekocht en voor mijn 407 en 307 voldoet hij nog prima. Voor nieuwere Peugeots zou ik hem weer eens moete updaten, maar daar gaat me teveel tijd in zitten. :)

Ps. Wat betreft de foutcodes, hier zijn ook weer europese richtlijnen over... Als je een universele tester hebt zal je vb. een foutcode krijgen als volgt omschreven:

P1351 - kortsluiting naar massa gloeirelais.

Waar dan het probleem zit zal je zelf moeten zoeken, bij het ene merk zou zoiets wijzen op een defect relais, bij een ander merk kan het zijn dat je een defecte gloeibougie hebt, ... Je hebt een aanknopingspunt, maar soms zijn de omschrijvingen van een universele tool zo vaag dat je er weinig mee verder komt. Je moet altijd proberen verband te leggen tussen verschillende codes en dingen proberen uit te sluiten op basis van advies, kennis, ervaring of gokwerk. :D

Veel zoekplezier. :)
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

Bericht door fillemon »

dankjewel jurgen voor het verplaatsen en steven voor de uitleg.

dus als ik het goed begrijp heb je voor 150 euro een tool die niet enkel fouten kan uitlezen maar ook herprogrammeren...

het draaibaar krijgen op pc kan soms idd een uitdaging zijn, maar de laatste versie zou op alle windows werken, (ik zelf heb nog een laptop met xp voor dit soort problemen... de software van de alarmcentrale wou ook xp...)

het lijkt me toch een betaalbare optie. als ik hiermee zelf de cc kan openzetten... en daarna alle fouten uitlezen.... daarmee ben je er inderdaad nog niet, maar wel handig om te leren.

ik ga het er op wagen. ik laat het weten hoe het loopt
met die lexia-3 zou ik er dus zijn ?

dank
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: partner tepee: uitleessoftware en/of programmeersoftware

Bericht door Steven »

het eerste deel heb je goed begrepen, je kan zelfs als je rondzoekt nog goedkoper vinden hoor, maar let vooral op welk type kabel je koopt en als je toch iets koopt kan je net zo goed de recente versie kopen met diagbox, die werkt inderdaad ook op nieuwere windows versies. :) Enige nadeel, voor zover het een nadeel is, is dat je met dat toestel alleen Peugeot en Citroën kan uitlezen. ;)
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”