advertentie Automotive Group reclame

partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagje pk

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagje pk

Bericht door fillemon »

hallo,

even een update van de tepee partner.
(met dank aan outdoor die via pm tips en info gaf over deze modificaties die hij zelf ook heeft gedaan)

1)ik heb er een cruise control op gemonteerd.
het onderdeel via ebay besteld: 42 euro incluis verzending; de kap rond het stuurhuis losgedaan met 2 torxen; de hendel voor de instelling van de stuurkolom loszetten; het bovenste kapje komt los via 4 plastic klik bevestigingen - recht naar omhoog trekken; het onderste deel beetje naar voor en achter schuiven, over slot heffen en komt los ; gat voor hendel maken: is al mooi aangeduid waar; cruise control hendel gewoon vastklikken in de voorziene ruimte ; alles weer dicht draaien.

de cruise control werkt nog niet want in de software staat deze nog niet open.
(ps: vraagje: kan deze optie aangezet worden bij een persoon die motor tuning doet ? want 99% kans dat ik de 75pk ga laten chippen).

2)led verlichting
1 licht in de koffer is te weinig: daarom ledverlichting gestoken. niets fancy ala cambus: gewoon 3cm op 2cm : 15 SMD 5050 LED plakjes. eentje in de verlichting vooraan, twee in de koffer; resultaat: geweldig licht.
probleem: de led blijft lichtjes branden ook als alles uit zou moeten zijn; dit komt omdat er een lekstroom loopt. deze loopt ook door de originele lamp. METEN: in bedrijf verbruikt 15 led: 0.1A dus 1.2w; tijdens non-bedrijf verbruiken ze 13µA (inderdaad micorampere); dus de 3 unites verbruiken 40µA; niet echt iets om zorgen over te maken.

3)usb-cigaretten-adapter met 4 ingangen van elk 2A gestoken. dacht zelf usb aanslutingen in het dashbord in te bouwen, maar de onderdelen waren pokkeduur. ik denk dat de cigarettenaansterker afgezekerd is met 8A; wie kan dat bevestingen ? o ja: als je op een bepaald circuit wil aftakken : bijvoorbeeld voor een constate 12v dan kan je gebruik maken van "fuse-tap" of een "add-a-fuse" (zoek maar op internet).

4)ik heb een 75pk, z'n maximum koppel zou moeten liggen op 1750 toeren, toch is het vooral boven 2500rpm dat de auto echt gaat versnellen. chippen dringt zich toch meer op. op de autostrade al een paar keer een trekker opleggen zien wegversnellen van me tijdens gas-plaché, (zat gewoon nog niet boven 2250-2500rpm...) (als iemand een goede peugeot chipper weet zitten, mag je dit altijd laten weten, desnoods via pm als dit niet mag via het forum)

4)ik vind de versnellingsbak niet super; of toch niet afgesteld op belgische snelheid: 50km/h moet je in 4de zitten ; in 5de versnelling heb je niet het koppel om dit te doen, moet je zeker 60km/h rijden....
ook loopt het verbruik snel op; de boordcomputer geeft meer dan 7 liter aan als je 120km/h rijdt op de autosnelweg. de grootte van de wagen zal er voor iets tussen zitten ?
een dwaze vraag: maar kan je een nieuwe zes bak in een wagen met een 5 bak plaatsen ? (just to know not to act upon).

dank
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagj

Bericht door Lander »

Ik zou eens luisteren bij dt205 of sparco op het forum ivm het chippen. Dt205 heeft zijn 1.6hdi 75pk partner op 130pk staan. Sparco is dan weer expert in 1.6hdi blokken.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagj

Bericht door jurgen_s »

cc moet inderdaad geactiveerd worden via pps

en voor uw motor en de pk's: contacteer eens sparco op het forum hier (kan je doen via de pm functie= persoonlijke boodschap). Die weet heel veel van de 1.6 blokken.

Voor de 5 naar 6 bak: dat kan zeker. Maar uw auto is gehomologeerd met een 5 bak. Op de keuring moet er maar ene slimme zijn die het gezien heeft en ge hebt prijs. En een bak is ook niet goedkoop, ook niet tweedehands. Maar alles is te doen. Kan wel zijn dat er ook software moet aangepast worden om de juiste snelheid te zien op het dashboard.

Verbruik zou na de tuning best kunnen zakken. Nu moet de motor met maar 75pk veel moeite doen om dat grote frontale oppervlak door de wind te laten klieven.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagj

Bericht door Steven »

De cruisecontrol kan een gewone chipboer niet activeren, je moet iemand zoeken die specifiek de peugeotplanet heeft en hopen dat alle andere cruciale onderdelen in je wagen aanwezig zijn, zoals o.a. een dubbele remlichtschakelaar en hier en daar een paar verbindingen tussen de bsi en de rest van de auto. :)

Als je ledjes steekt met een weerstand (ala canbus) zullen ze niet meer nabranden, het is maar hoe fel je je eraan stoort. :)

Let ook op, je zegt maximum koppel ligt bij 1750 toeren, echt versnellen doet hij pas vanaf 2250 toeren, koppel en versnellen zijn niet hetzelfde verhaal... Als de volle pk's er maar beginnen uitkomen op 2250 toeren is het niet abnormaal dat je vanaf dan het snelste accelereert, hang er maar eens wat gewicht achter of zet hem maar eens bergop, dan ga je merken wat koppel is... :Y

Je versnellingsbak moet niet afgestemd zijn op belgische wegen, maar op de motor... Als jij een bak wil die 50km/h in vijfde kan trekken, dus waar je in je powerband wil zitten, hoe ga je dan nog 130 rijden denk je... Alles kan, ombouw naar een zes bak, maar hoe liggen de eindoverbrengingen van die bak? Je kan niet verwachten van een 75pk dat die bij 50km/h in vijfde versnelling full power heeft, en daarna bij 120km/h maar 2000 toeren draait om zo je verbruik naar beneden te krijgen. Dat zijn twee totaal tegenstrijdige eisen. ;)
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: partner tepee : ledverlichting + cruise control + vraagj

Bericht door fillemon »

dankjewel voor de reacties,

ik zal sparco een pm'tje geven.

die overstap naar een zesbak was puur uit interesse, zou dit niet doen. had er zelf niet aangedacht dat dit bij de keuring een probleem zou geven maar is logisch. vooral de prijs is indrukwekkend. een nieuwe bak laten steken is te duur, dan had ik beter een zesbak origineel gekocht (en herhomologeren... dat zal ook niet van de poes zijn, ik dacht 1500 euro of zo gelezen te hebben).

die CC activeren: ik ga er een nieuwe post over opstarten... (zou eens willen weten of ik zelf zo'n uitleesappartaat kan kopen en programmeren) (maar daarvoor een nieuwe post).
naar het schijnt zou alles in die wagens zitten om de CC te laten werken; de speedlimiter dan weer niet.

ledjes: ja ik kan er een weerstand over parrallel zetten zoals bij canbus, maar dat gaat het stroomverbruik alleen maar doen toenemen. ze lichten heel klein beetje op, maar totaal niet storend. je ziet gewoon de ledjes zitten achter het afdekplastiekje van de lamp, niet meer dan dat.

ik weet het, ik rij graag laag in de toeren... onlangs betrapte ik me er op dat ik schakel en daarbij terugvan naar 1000rpm, dus ik schakel te vroeg... ben een iets krachtigere diesel gewoon en nu moet ik wat meer toeren maken, iets wat ik niet gewend ben....

bedankt voor de info mannen
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”