advertentie Nova reclame

peugeot partner tepee: olie-topic

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

hallo,

heb een tweedehands partner tepee gekocht.
50K - 2012 - 75pk (geen fap filter).

probleem: de olie stond te hoog.

voor de verkoop heeft de vorige eigenaar nog een oliewissel laten doen...
en dat heb ik geweten. Na 200km zelf te rijden even het pijl nakijken....
wat bleek: ver boven het max-streepje.

heb er 1 liter uitgezogen en nu staat die op 70% tussen max en min... zal morgen nog eens nakijken. dus waarschijnlijk gewoon een kleine 5 liter in gekapt ipv de 3.8 /4.2?

kan iemand me vertellen of er 3.8 of 4.2 liter in deze wagen moet ? ik kan het nergens niet vinden ook niet in het onderhoudsboekje. (daar staat aanvullen tot aan max streepje).

kan iemand me ook vertellen of je beter de 5W40 of de 5W30 C2 olie erin doet ? beide mogen, maar misschien is een beter dan de andere.

Ik vraag me af of 200km (voornamelijk autostrade) schade kan veroorzaakt hebben. zoals: olie die schuimt en niet rondgepompt wordt: kleppen en zuigers ? afdichtingen stuk van de hogere oliedruk ? olie lekken in koppeling ?

kan ik dit zelf nagaan of een eerste indruk hiervan opdoen ?
alvast bedankt,
ik hou jullie op de hoogte

fillemon
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door jurgen_s »

katalysator kan aangetast zijn door het teveel aan olie

maar 200 km is op zich niet zo heel veel
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door PUG(z)OT »

daar gaat zowiezo 4.25 5W30 of zelfs 0W30 in mogen, bij peugeot zijn ze overgeschakeld op dat laatste om oa problemen met turbo's tegen te gaan.

Als je oliepeil zo snel stijgt kan je een probleem hebben met een injector die teveel brandstof inspuit en daardoor komt er onverbrande mazout langs je zuigers in de olie terecht komt
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

dankjewel voor de informatie.

de katalysator... oja, helemaal vergeten. Heb wel geen roetfilter maar wel een katalysator.

@pug(z)ot
1)weet je zeker dat er 4.25 ingaat ? ik weet dat vanaf een bepaald jaar van 3.8 naar 4.25l zijn gegaan, maar weet niet zeker of mijn model dat is. kan het ook niet terugvinden.
2)is er ergens een databank waar je al die informatie kan terugvinden ?
3)In de handleiding stond dat mijn blok (omdat het geen FAP filter heeft) mag gevoed worden met 5W40, 5W30, 10W40......

ik lees dat de 5W30 C2 goed zou zijn om inderdaad verstopping in de turbo tegen te gaan. maar dat een 5W40 een beter smering geeft, zeker bij warm weer.

maar wat raad jij (of anderen) aan ? met of zonder fap toch voor 5W30 of 0W30 gaan ? en voorkeur voor een bepaald merk ?

3)ik ga er bodemplaat eens afvijzen, maar moet eerst een krik en assteunen kopen en eens zien of er ergens olie uitloopt.

4)er zou dus mazout in de olie kunnen terecht gekomen zijn... dus best van al: alle olie aftappen, en nieuwe erin met nieuw filter...

dank
peugeotlover
Pug Driver
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:52
Locatie: riemst-millen (B)
Contacteer:

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door peugeotlover »

ge zou eens moeten weten hoeveel het oliepeil zakt bij draaiende motor,
ge gaat u dan ook geen zorgen moeten maken ivm olielekkage enz....
de DV motor werd vroeger gesmeert door 3.75L olie en huidige 4.25L olie (alleen indien de cater gemodifiseerd is) anders 4L olie. het enige verschil tussen vroeg en nu is de peilstok :roll: .
en ne 2012 zou ik 5w30 of 0w30 gebruiken.
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

dank.

ik heb er terug wat olie in gedaan, ik zit nu op 90% tussen min en max.
en zal er ook 5w30 c2 in kappen.

ik zou ook graag een extra zeefje en banjobout bestellen, maar waar kan je zo'n onderdelen online bestellen... de meeste zaken hebben zo'n kleine onderdelen niet in hun gamma.

ja ik snap als de olie wordt rondgepompt dat het pijl dan zal zakken in de carterpan.

dank
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door Steven »

De banjobout kan je best origineel bestellen, daar is ondertussen denk ik zelfs een "verbeterde" versie van.
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

die banjobout origineel, dat wil zeggen bij een peugeot garage langs gaan en daar eentje bestellen ?
of kan ik dat onderdeel online bestellen ?
maar wie weet dat onderdeelnummer ?
en hoe vast moet zoiets staan ?

ps: nog steeds op zoek naar een goed onderhoudsboek voor deze motor.
of weet iemand iets van de peugeot service box ? kan je daar als particulier in ? en heb je dan toegang tot onderdeelnummers en aanhaalmomenten... om maar iets te zeggen

dank
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door Steven »

Peugeot servicebox kan je als particulier ook een inlog voor vastkrijgen, onderdeelnummers kan je dan perfect zelf opzoeken. Technische informatie moet je betalen... Je kan een abonnement nemen per uur, per dag, per maand of per jaar. Werkt perfect. Ik heb laatst nog even een uurtje rondgestruind en een paar werkplaatshandleidingen gedownload. Altijd leuk als je ongeveer weet waar je aan begint en wat je kan tegenkomen. :Y
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

dankjewel,

ik wou net registeren, maar er stond: site niet toegankelijk voor particulieren, desondanks deze optie kon aangevinkt worden...

hoeveel kost zo'n abonnement ? ook al zie ik niet de optie om dat te kiezen.

ik heb op ebay een serie dvd's gevonden die de peugeot service box aanbieden, misschien ook een optie.


ps: nog een aantal vraagjes
1)ik heb geen dakrails op de tepee staan, maar er zitten op die plek ook geen plastic beschermingen over het koetswerk... is dit normaal ?

2)ik zou graag een dakdrager kopen, koop ik best een dakdrager waarvan ik de voeter erop schroef, of eerst dakrails kopen en dan een dakdrager ? ik denk vooral aan overlast lawaai en verbruik

3)mijn tepee heeft 75 pk, op sommige momenten wel wat weinig. is het zinvol en veilig om die te laten chippen ? ik heb eens rondgekeken, maar dan chippen ze tot 115pk; met 90 zou ik al blij zijn.. is het een probleem dat de motor op 115pk staat ? ik veronderstel dat het niet schadelijk is als je niet te hard in de toeren gaat met een koud blok.

4)kan iemand een richtlijn geven van hoe je het best met een koud blok rijdt ?
stadsverkeer en autostrade ? bijvoorbeeld ik woon heel dicht bij de autostrade (1km... de motor is helemaal niet warm voordat ik de autostrade opmoet en dan moet er toch flink geacceleerd worden om mee te kunnen en het toerental is snel 3000...
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door jurgen_s »

da's geen probleem die 3000 toeren

chippen ook niet
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door Darl'mat »

Bij nieuwe motor zou ik 0w30 gebruiken van een goed merk welk ook 0W40 heeft, als hij op ouderdom dan beetje olie begint te verbruiken kunt u overschakelen op 0W40. ( zeker als u praat over chippen).
fillemon
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jun 2015, 00:27

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door fillemon »

ok bedankt, ik heb nog een 5w30 staan, dus die gaat er eerst in en dan de 0w30.
ik zal het olieverbruik in de gaten houden als ik dunnere olie begin te gebruiken. een beetje omgekeerde wereld. eerst met dikkere olie rijden, daarna met dunnere....

vandaag eindelijk na 1 maand de boordcomputer gevonden... (een andere tepee bestuurder maakte me er attent op... ook duidelijk geworden dat ik geen cruise control heb).(tja mondjesmaat leer ik het ding kennen).

kan iemand op de andere vragen antwoorden, of moet ik beter toch een nieuwe topic aanmaken ? (admin ?)

oja: 3000rpm geeft geen problemen en tunen ook niet ? zijn die blokken dan zo ondergedimensioneerd ?


dank
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: peugeot partner tepee: olie-topic

Bericht door jurgen_s »

ik zou voor uwdakdrager eens bij een dealer passeren

via uw vin nummer (identificatienummer van de auto) kunnen ze direct zien wat mogelijk is
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”