Pagina 1 van 1

Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: do 09 apr 2015, 20:36
door Michel.
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe koppelingskabel te plaatsen op m'n partner Hdi van 2005.
De oude is er uit en de nieuwe hangt al vast aan de pedaal maar als ik de binnenkabel aan de versnellingsbak hang dan is de buitenkabel te lang voor in de beugel te passen.

Dus heb ik gebeld naar de peugeot dealer waar ik de kabel heb gekocht en daar zegt men dat de buitenkabel korter gemaakt moet worden aan het zelfregelend gedeelte van de kabel om hem te monteren. Eens gemonteerd zet de regeling zich dan automatisch terug goed. Het voordoen zit er niet in bij de garage, het lijkt bedrijfsgeheim :)

Nu heb ik al alles geprobeerd om zo die buitenkabel korter te maken maar ik krijg het niet voor mekaar.

Weet iemand van jullie hoe dat nu juist moet? Ik ben het eerst aan het proberen op de oude kabel, ik heb er de rubber stofhoes aan de regeling afgedaan maar zie het nog niet...

Foto van het regelgedeelte:

Afbeelding

Het dikke gedeelte rechts op de foto zit aan het schutbord en moet volgens mij te verschuiven zijn om de buitenkabel te verkorten...

Alvast bedankt.

Groeten

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: do 09 apr 2015, 21:59
door Steven
Het voordoen in de garage? :shock: Anders kan je een sterrenchef in een keer zijn beste recept vragen? ;) Daar is toch niks abnormaals aan. Anders kan je ook gewoon een vrije bijdrage leveren om hun etablissement in stand te houden. :mrgreen:

Een zelfstellende kabel monteer je met de huls nog op zijn plaats, pas na het plaatsen haal je de huls er af en spant hij zich op. Deze kabel kan je volgens mij gewoon weggooien, want mij is altijd geleerd dat 1 keer die huls er af is de kabel niet her te gebruiken is. Correct me if i'm wrong.

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 10:25
door Michel.
Op de nieuwe kabel hangt geen huls hoor, die ziet er net hetzelfde uit en net even lang als de oude...

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: vr 10 apr 2015, 12:22
door PUG(z)OT
je hangt de kabel vast aan de pedaal, dus dat ijzer bolleke erin. om het gemakkelijk te maken moet je nu met twee zijn. ene probeert aan de kabel te trekken, en de andere moet binnen lichtjes op de pedaal duwen zodat je met een lange schroevendraaier op dat witte busje rond de ijzere kabel kan duwen, dan schiet de regeling los. Gisteren nog zo eentje gezet, geen 20 min werk ;)

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: za 11 apr 2015, 11:40
door Michel.
Hartelijk dank voor de uitleg man. Ik had het gisteren namiddag zelf ontdekt door de oude kabel met een ijzerzaag door te zagen zodat ik de binnenkant van dat mechanisme kon zien. Zit ik daar uren aan te kl*ten terwijl het zo simpel is. :D
Ik wilde het nu met jullie delen maar je was me voor ;)

Waarom ze zoiets niet op de verpakking zetten begrijp ik niet maar ik heb weeral iets bijgeleerd.

Toch bedankt voor de hulp!

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: za 11 apr 2015, 11:54
door Lander
Omdat mensen die dit kopen meestal proffesionals zijn en die hebben meestal wel ergens een handboek of kennen het systeem.
Wel goed dat het gelukt is.

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: za 11 apr 2015, 13:04
door PUG(z)OT
ik heb het ook moeten ondervinden door te zoeken hoor, een keer terug naar het magazijn, al vloekend die kabel is echt te kort :mrgreen:

Re: Hoe werkt de automatische koppelingskabel?

Geplaatst: za 11 apr 2015, 14:42
door Michel.
Ik ben inderdaad geen professional maar heb wel automechanica gestudeerd en er zijn zoveel soorten systemen en merken... En normaal vind je wel iets terug op het internet maar hiervan vond ik dus nergens iets terug. Dus nu staat het wel op het internet :+