Pagina 2 van 3

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: vr 02 jun 2017, 20:34
door Darl'mat
Juist antwoord zal niemand niet kunnen geven denk ik.

Best zou zijn de oorzaak aan te pakken, maar welk is de oorzaak, de olieschraapveren?, Toch ergens een afdichting van kleppen? Of nog wat anders.

Draaiende delen zijn eigenlijk gemaakt voor 0w30.
Ligt het nu aan de Mobil?

Op internet zie ik soms ook iets staan in het Spaans of zoiets ( versta ik niet) wat ik wel zie staan is thp en 0w40.? Daar is het weer meestal wat warmer.

Vraag is ook, hebt u blauwe uitlaatdamp, verbruikt hij meer in de zomer?

Vroeger (heel) gebruikte men single grade, en zomers andere dan in de winter.

Wat ik zou doen ( maar of dit het beste is?)

Spoelen, ongeacht dat hij reeds zo vroeg olie verbruikte.
Dan andere 0w30, Total eneo bv. die voldoet aan Peugeot standaard B71 2312

Nog niet goed, opnieuw spoelen
Dan Mobil 5w40 die voldoet aan Peugeot standaard B71 2296

En olie wissel min 1x per jaar, direct ingespoten benzines vervuilen de olie meer.

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: vr 02 jun 2017, 20:47
door Darl'mat
gtsboy schreef:Als de 30 te laag is wat kan er dan gebeuren ?
Motor de warm ?
Niet goed meer smeren ?
Materiaalbreuk ( intern ) ?
Vroegtijdige slijtage ?
of wat nog meer ?
Heeft nu juist een onderhoud gehad moet nog 7000 tot volgende onderhoud .
In het oog houden ( zoals altijd ) of vroegtijdig olie verversen .
Ik dat ge niets moet vrezen van hierboven, zolang ge maar regelmatig gaat bijvullen. De 30 is niet te laag voor de slijtende delen, enkel voor de olieafdichtingen.

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: za 03 jun 2017, 11:08
door gtsboy
Darl'mat schreef:Juist antwoord zal niemand niet kunnen geven denk ik.

Best zou zijn de oorzaak aan te pakken, maar welk is de oorzaak, de olieschraapveren?, Toch ergens een afdichting van kleppen? Of nog wat anders.

Draaiende delen zijn eigenlijk gemaakt voor 0w30.
Ligt het nu aan de Mobil?

Op internet zie ik soms ook iets staan in het Spaans of zoiets ( versta ik niet) wat ik wel zie staan is thp en 0w40.? Daar is het weer meestal wat warmer.

Vraag is ook, hebt u blauwe uitlaatdamp, verbruikt hij meer in de zomer?

Vroeger (heel) gebruikte men single grade, en zomers andere dan in de winter.

Wat ik zou doen ( maar of dit het beste is?)

Spoelen, ongeacht dat hij reeds zo vroeg olie verbruikte.
Dan andere 0w30, Total enesto bv. die voldoet aan Peugeot standaard B71 2312

Nog niet goed, opnieuw spoelen
Dan Mobil 5w40 die voldoet aan Peugeot standaard B71 2296

En olie wissel min 1x per jaar, direct ingespoten benzines vervuilen de olie meer.

Blauwe uitlaatdampen heb ik niet juist zwarte uitlaat .
Verbruikt idd meer als het warmer is .
Volgens mijn boekje mag de thp 5W30 B712290
of 0W30 B712312 hebben
0W40 heb ik ook in mijn gedachten van Mobil .
Kan beter tegen hogere temperaturen

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: za 03 jun 2017, 17:28
door Darl'mat
Laat uw beslissing alle sinds weten, en het resultaat.

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 05:10
door Lander
Ja, dit volg ik ook [emoji6]

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 10:03
door gtsboy
Darl'mat schreef:Laat uw beslissing alle sinds weten, en het resultaat.
Ik hou het voorlopig op 0W40 van Mobil .
zal eens uitpluizen in de warmere landen wat ze daar gebruiken van olie
Ik moet nog 6000 km gaan tot volgende onderhoud .
ik hou jullie op de hoogte .
Bij iedere oliewissel wordt trouwens de oliefilter ook vervangen .
Andere RCZ eigenaars en thp gebruikers mogen natuurlijk hun ondervindingen blijven doormailen .
Bij de Mini trouwens gebruikt men ook 0W40 is hetzelfde blok jcw mini .
Niet iedereen praat graag over iets dat mis is aan zijn auto ( is een veronderstelling )

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: di 06 jun 2017, 20:05
door gtsboy
Na nog wat opzoeken vooral op Franse forum deze site gevonden .
Is wel in het Frans voor degene die Frans niet kennen ;
Google kent hem wel .
hier en daar wel een foutje in .
Heel opmerkelijk .
zeker wat er staat bij de THP motoren .
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... UOSAZLyWxQ

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: di 06 jun 2017, 20:28
door Gertjan
uit ervaring: motor openen, schraapveren en compressieveren vervangen.
Ook de cilinderwand honen. Bij de meeste EP6 motoren zijn de schraapveren volledig vervuild (of zitten vast) en zijn de hoonsporen gewoon verdwenen.
Schraapveren kunnen gekuist worden met een spoeling of additief maar de hoonsporen zullen niet terugkeren ;)
Ikzelf heb al enkele EP6 - EP3 motoren met extreem hoog olieverbuik op die manier hersteld.

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: di 06 jun 2017, 20:51
door gtsboy
Gertjan schreef:uit ervaring: motor openen, schraapveren en compressieveren vervangen.
Ook de cilinderwand honen. Bij de meeste EP6 motoren zijn de schraapveren volledig vervuild (of zitten vast) en zijn de hoonsporen gewoon verdwenen.
Schraapveren kunnen gekuist worden met een spoeling of additief maar de hoonsporen zullen niet terugkeren ;)
Ikzelf heb al enkele EP6 - EP3 motoren met extreem hoog olieverbuik op die manier hersteld.

Mijn olieverbruik is al van in het begin .
Ik kan moeilijk geloven dat dan de schraapveren al vast zitten .
Als je alles zelf kan doen is de kostprijs veel lager dan dat je het laat doen in een garage .
ik veronderstel dat je in een garage werkt ?
Ik ben wel handig maar om dit te doen.....
Zijn het dan speciale schraapveren en compressieveren .
Thp 200 heeft als ik me niet vergis speciale zuigers ( hoge druk zuigers )
Zijn bij de herstellingen de olieconsumptie verdwenen .
Dat is het bijzonderste

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: di 06 jun 2017, 23:56
door Gertjan
Ik werk idd bij het merk.
Ik heb ooit een thp200 gehad met extreem olieverbuik. had rond de 10000km. Er is toen onder garantie een nieuwe motor in gekomen.
Gaan waarschijnlijk wel speciefieke schraapveren zijn naargelang de motor. Ik zie wel dat de zuigerveren een andere bestelnummer gekregen hebben. Mogelijk is er dus een wijziging gebeurd in constructie of materiaal,..
De motoren die ik hersteld hebben toch terug maar een minimaal olieverbruik. Enige vrees is dat het probleem na X-aantal km terugkeert. Maar daar kunnen goede olie en additieven preventief wel hulp bieden.
Belangerijkste is dat er eerst een deftige diagnose gemaakt wordt op uw motor. Compressie-lektest ok? Turbo ok? lekkages?... Handig kan zijn om de bougies te verwijderen en met een camera de cilinderwand te bekijken.
Maar ik vrees dat slechts revisie de oplossing zal bieden.

Hoeveel km heeft uw wagen ondertussen?

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 18:54
door gtsboy
De wagen heeft ondertussen 345000 km gelopen .
Bobine vervangen op 30000km is het enige wat ik heb moeten laten vervangen dat stuk is gegaan .
De thp motoren op je werk op welke olie lopen deze ?
In Frankrijk zweren ze bij OW40 na de garantie periode ( Zie link )
Kan beter tegen hogere temperaturen bij flink gassen en warm weer

OW30 en 5W30 zou te maken hebben met het halen van normen voor de auto uitstoot en verbruik ;
Wat is miniem olieverbruik voor jou .
Het probleem ( vastzitten van de zuigerveren ) zal wel blijven voorkomen is een beetje eigen aan de thp als ik de forums mag geloven
Een goed olie zeg maar ...
Additieven in de brandstof bedoel je dan ?

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 20:54
door Steven
Ik denk dat je een nulletje te veel hebt getypt. Met een tellerstand van 345000km zou een beetje olieverbruik niet abnormaal zijn. :mrgreen:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 21:32
door gtsboy
Steven schreef:Ik denk dat je een nulletje te veel hebt getypt. Met een tellerstand van 345000km zou een beetje olieverbruik niet abnormaal zijn. :mrgreen:


Klopt idd een nulletje te veel moet 34500 km zijn .
Een geluk dat er heel aandachtige lezers zijn .

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 22:12
door PetDig2
ik dacht al, waar maakt diƩ zich druk om [emoji33]

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Geplaatst: zo 11 jun 2017, 08:58
door Gertjan
Hey,

De motoren bij ons krijgen 5w30 ineo. Olieverbruik zal er sowiso nog zijn. das eigen aan een EP motor ;) . Maar 1l op 10000 zou toch moeten lukken denk ik. En Idd zowel brandstof als olie additieven zullen volgens mij helpen om de motor langer in een goede conditie te houden.
Motor heeft idd niet veel km om al zo een olieverbruik te hebben. Maar jammergenoeg niet uitzonderlijk.