advertentie Automotive Group reclame

Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Hallo iedereen,

Heb voor een kleine maand bestelling geplaatst van een 3008 GT hybrid4 (facelift)

kleur : gris artense
Alle opties behalve leder en trekhaak.

Vond de 508 een heel mooie wagen, heb zelfs getwijfeld om de 508 in hybride te nemen maar uiteindelijk een beetje voor mijn gemak gekozen. De 3008 is gemakkelijker qua in en uitstap, en dit heeft de doorslag gegeven.

Nog enkele maandjes wachten, tot eind februari begin maart als alles goed gaat.

Marc
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Steven »

Proficiat met de aankoop!
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Darl'mat »

Mooie aankoop, die gaat vooruit gaan.
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Indien alles goed gaat, zou ik eind deze maand de auto moeten hebben :Y :Y


Groetjes,

Marc
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Steven »

Dikke maand gewonnen op de leverdatum, mooi meegenomen. 8) Prachtig model trouwens een 3008.
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Wat doe je op een regen- en sneeuwachtige dag zoals vandaag ?
Je gaat naar je verdeler om je nieuwe 3008 te wassen en polieren zodat hij morgen zijn coating kan krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcdtm op za 30 jan 2021, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Levering voorzien dinsdag of woensdag

Marc
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door jurgen_s »

beter gij dan de dealer :Y
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Je hebt volledig gelijk,

Dus hier met de coating

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten

Marc
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Johan D B »

Mooie wagen en prachtig kleurtje hoor, proficiat met deze aanwinst en alvast veel veilige en prettige kilometers gewenst. Die wordt in ieder geval al heel erg goed gesoigneerd van in den begin!
Is het je eerste hybride (je komt van een 508 sw Hdi hé) dan ga je misschien toch eens in je haar krabben de eerste tijd. Ik kan het weten omdat ik zelf al tijdje rij met de broer Ds 7 Crossback Grand Chic E-tense 4x4 die over krak dezelfde hybridetechnologie beschikt en daar zijn een paar wetenswaardigheden over te vertellen waar jij (en andere forumvolgers) mogelijk wat aan hebben.
Positief aan deze hybrides zijn de geluidloze manier van rijden, indrukwekkend in één woord en zelfs als de verbrandingsmotor aangaat wordt de rust nauwelijks verstoord. De overgangen tussen de 3 motoren zijn soms wel een beetje voelbaar maar echt storend zou ik het niet noemen. Maar er is wel een zekere reactietijd merkbaar als je b.v. in elektrische modus rijdt en het gaspedaal plots vloert, dan wordt er omgeschakeld naar hybride modus en gaat de verbrandingsmotor bij aan. Het systeem heeft eventjes de tijd nodig dit alles aan te sturen en persoonlijk vind ik dat dit beter had gekund. Gelukkig verdwijnt dit fenomeen van zodra je in hybride modus aan het rijden bent en al helemaal in de sport modus waar je de reacties best snel mag noemen, de wagen zelfs is dan duivels rap en de prestaties zijn indrukwekkend en Gti-waardig (kan ik weten kom zelf uit een 308 Gti BPS).
De range is erg afhankelijk van de seizoenen, nu in de wintermaanden (koude , duisternis) haal ik 38-40 km puur elektrisch, bij 10 °C en zonder gebruik van lichten, zetelverwarming e.d. haal je 42-44 km. Mijn traject is een stuk E40 (120km/u), Brusselse ring (100km/u), stuk E19 (120km/u) en nog wat baantjes (70km/u).
Er zit echter er addertje onder het gras voor wie net als ik zijn dagelijks traject net niet kan halen in elektrische modus, de verbrandingsmotor gaat dan aan voor die laatste halve km of hooguit 2 km. Ik vroeg me al af hoe goed (lees dus slecht) dit is voor de benzinemotor, dat zullen ze bij PSA ook gedacht hebben en ze hebben er iets softwarematig voor geprogrammeerd. Enkel jammer dat ze er niks over communicerenden. Het is namelijk zo dat als je verbrandingsmotor teveel maal gestart is zonder op bedrijfstemperatuur te komen hij op een gegeven moment sowieso gedurende een langere tijd simpelweg in hybride modus gaat rijden met de motor de ganse tijd aan.
Toen ik dit de eerste maal voorhad (je kan de elektrische modus dan gewoon niet selecteren!) dacht ik “oeps, foute boel :oops: ”. Dus de dealer gebeld en ik mocht de wagen binnenbrengen zodat ze het konden nakijken, ik kreeg netjes een Ds 3 Crossback als vervangwagen. Ze hebben toen software-updates gedaan (ook voor nog een paar andere akkefietjes) en me toen de info gegeven dat er in de toekomst nog momenten gaan zijn dat de benzinemotor wat langer zal draaien. Wat intussen ook gebeurde maar ik krijg nu wel de melding “elektrische modus niet beschikbaar, automatische bewerking bezig” en je rijdt dan 60-100 km met de benzinemotor aan.
Wie steeds elektrisch (of veel hybride) al zijn kilometers kan rijden zal dit niet of nauwelijks tegenkomen denk ik, het zijn die net niet helemaal elektrisch gereden gevallen.
Ik ben dan eens gaan googelen en al héél wat 3008 hybrids, Ds 7 E-tensen en Grandland hybrids zijn hiervoor binnengebracht bij de dealers. En deze wisten in eerste instantie niks van dit fenomeen, waardoor men soms dagen op zoek was naar wat er mis was. Hallo PSA, waarom is hier niet over gecommuniceerd met de verkooppunten? Vooral op Franse forums zijn er tal van berichten over te vinden en ook wel enige uitleg over het hoe en waarom, het heeft te maken met verdunning van de motorolie door voornamelijk benzinedampen en condensatie (bevestigde ook de technieker van mijn dealer). Die moeten er uitdampen en daarvoor moet de motor nu eenmaal draaien. Maar ik veronderstel dat ook het uitlaatsysteem (katalysator en ik vermoed tegenwoordig ook partikelfilter) best eens goed op temperatuur komt en dus lijkt dit me een logisch iets en gezond voor de aanwezige techniek.
Ik dacht trouwens dat sommige andere PHEV’s dit ook hadden (Mitsubishi Outlander PHEV?), iemand weet van?
Die hybridetechniek is best complex, och arme de technici in de garage die dit op hun boterham krijgen (zie voor de techneuten onder jullie bijgevoegde link onderaan voor wat uitleg over PSA hybride aandrijftechniek, wel en français).
Moderne auto’s ontdekken en doorgronden is een serieuze bezigheid en ik vraag me af of het allemaal niet wat boven onze (en de dealers) hun hoofden aan het groeien is?
Verder valt ook nog te melden dat dit een bandenvreter is en dat andere gebruikers daar ook wel wat klachten over hebben. Zeker op de aangedreven achteras want na 10000 km’s zit er nog 4-4,5 mm profiel op de Michelin’s en ong 5,5 mm op de voorwielen. Dus om de pakweg 15000 vervangen, daar wordt je bandenleverancier alvast gelukkig van.
Persoonlijk vind ik de banden wel (te) smal 205/55/19 voor een voertuig van bijna 2 ton??? Geeft ook wat tractie problemen bij lagere temperaturen en vochtige ondergrond, dus volgende winter stel wintersloffen op de originele velgen. En voor de zomer liggen er al Ronal- velgen klaar met Michelin Pilot Sport SUV in de wat betere afmeting 235/50/19.
Welke afmeting banden ligt er onder jouw Peugeot?
Gezien je alle optie’s genomen hebt zit er ook de Focal-hifi op, klinkt geweldig en mooi geluidsbeeld mits goed ingesteld.
Zit er ook nightvision op of is dat niet verkrijgbaar op 3008?
Ben heel benieuwd naar je ervaringen met deze fraaie 3008 en wens je een fijne start op de ontdekkingsreis die eraan komt ;).

http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... ybrid4.php
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Hallo,

Bedankt voor de reactie en info, is inderdaad mijn eerste hybride na een 12 tal jaren met benzine en 33 jaar dieselen allemaal met Peugeot.
Heb ook al een en ander opgestoken van het Franse en Nederlandse forum.

Dat van het op temperatuur komen van de motor had ik me ook al afgevraagd, stond op mijn vragenlijstje voor bij de aflevering.

Bandenmaat op de 3008 225/55/18
Heb er inderdaad ook nightvision op. Had dat op de 508 ook, vind ik wel goed.

Hoeveel km rijd jij per dag en laadt je op op je werkplaats ?

Btw, we zullen mekaar misschien wel eens tegenkomen, ben van omgeving Putte

Groeten,

Marc
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Johan D B »

Ik hoef niet meer te gaan werken, mijn loopbaan zit er net op na +40 jaar 2-ploegen. Jammer alleen dat we nu effe in de Covid 19 gevangenis zitten, maar we duimen dat we de eindfase stilaan bereiken. Is trouwens spijtig voor ieder van ons, ook voor de werkenden en de jongeren.
Maar ik pendel wel enkele dagen in de week tussen het Pajottenland en de regio Boortmeerbeek, dat is 38 km enkel en lukt meestal puur elektrisch en ik kan daar ook laden tot 100% dus heen en ook terug lukt. Maar naargelang de omstandigheden zoals b.v. de file, koude of duisternis lukt het soms net niet en dan krijg je dus na x aantal keren de verbrandingsmotor te kort aan het omschreven fenomeen. Het blijft een hybride, wil je echt alles elektrisch rijden dan moesten we een EV gekocht hebben hé.
225/55/18 banden is de betere keuze in mijn ogen, beetje meer grip en hogere flank wat het comfort ten goede komt. Kan je me eens weten te zeggen welke bandendruk ze voor deze voorschrijven, die 205 maat op de Ds 7 staan op een nogal hoge 2,7 vooraan en 2,9 achteraan maar ik denk met de 235 zomerrubber toch wat te zaken omdat deze toch breder zijn.
Nightvision vind ik ook een fraaie optie, kost wel behoorlijke duit geld maar draagt bij aan de veiligheid. Zouden meer merken moeten aanbieden.
Ja, putte is niet zo heel ver van mijn 2 de verblijfplaats en wie weet zie ik je nog eens rijden.

Groetjes.
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Heb eindelijk eens tijd om wat foto’s te maken, wagen is niet helemaal proper maar ja

Afbeelding

Afbeelding

Kastje voor de beestjes, want er zitten er in de buurt :( :( :(
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
marcdtm
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 20:33

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door marcdtm »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De 3008 rijdt heel fijn, wel een verschil met de 508 die wat sportiever was.
Maar met deze rij je veel relaxter vind ik, en de in-en uitstap is veel makkelijker.

Is wel een beetje zoeken hoe je het meeste haalt met het elektrisch rijden maar komt wel voor mekaar, momenteel 2200 km

Marc
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: Nieuwe 3008 GT hybrid4 van Marc

Bericht door Johan D B »

Mooi hoor, ook al is die zogezegd niet helemaal proper (ik ken er genoeg die dit héél proper vinden :Y ). En natuurlijk al een 2-nummerplaat al heb ik er nog geen gezien in het straatbeeld. Ja, een beetje zoeken hoe je het laagste verbruik of het meeste elektrische kilometers kan halen is er wel bij, momenteel met het wat warmere weer zit ik met de Ds 7 E-tense op een 44 km’s bereik in puur elektrische mode.
Let wel dat als je hybride gaat rijden er een ander beeld ontstaat waar je in eerste instantie van in je haar krabt of zelfs ontgoocheld van bent. Ga je hybride rijden dan zet hij de wagen immers altijd elektrisch in beweging en gaat eenmaal op dreef en bij hogere snelheden op benzine rijden. Het is echter vooral dat opgang brengen van de toch niet geringe massa die het meeste energie vraagt en minder de constante snelheid rijden. Dus ga je minder ver geraken met een batterijlading als je deze enkel aanspreekt om de boel steeds uit stilstand te lanceren, maar je gaat natuurlijk minder benzine nodig hebben dan als je deze ook zou gebruiken om de ongeveer 1900 kg. in beweging te zetten. Je zet de elektriciteit in voor de meest verbruikende acties en de benzine voor de eerder zuinigste waardoor het aantal kilometers die je elektrisch kan rijden en die verschijnen op je dashboard lager komen te liggen. Althans zo is mijn ervaring toch en het is allemaal sterk afhankelijk van een aantal factoren (type gebruik puur elektrisch of hybride, buitentemperatuur, duisternis, gebruik van zaken als zetelverwarming en andere elektrische accessoires).
Mijn benzineverbruik ligt nu na ong. 8000 km op 2,4 l/100 km en ik rij gemiddeld een 76 tot 80 km’s per dag (met 2 ladingen van de batterij) maar ook soms wat meer waardoor er toch nog benzineverbruik ontstaat.
De dagen die ik puur elektrisch rij zit mijn elektrisch verbruik om en bij de 22 tot 23 KWh, ook weer afhankelijk van de externe factoren zoals ook het type rit (regionale wegen met veel stoppen en vertrekken, snelwegen en de gereden snelheid, vlot verkeer of veel files, enz...).
Alvast nog veel ontdekkingsplezier gewenst en hopelijk veel geluk met de nieuwe aanwinst want het blijft een serieus stuk ingewikkelde technologie, zo moet in mijn Ds 7 de tractiebatterij reeds vervangen worden :?. LG (fabrikant van deze) heeft blijkbaar een aantal slechte batterijen geleverd in het begin en het resultaat was dat mijn schoonheid er onlangs de brui aan gaf (foutmelding elektrische aandrijving). Gek genoeg kon ik helemaal niet meer van de oprit, ik zou verwachten dat je dan wel op benzine zou kunnen rijden maar ook dat lukte niet. Misschien had ik hem in de Sport stand moeten zetten omdat je benzinemotor dan steeds actief is, gelukkig wou hij na 4 maal opnieuw proberen uiteindelijk toch waarna een bezoek aan de dealer dus aan het licht bracht dat de tractiebatterij vervangen dient te worden en er was een technische nota van bestaande.
Kan natuurlijk overal gebeuren, Hyundai moet een hoop (ook LG) batterijen vervangen en Ford een hele boel (Samsung) batterijen in al zijn eerste Kuga’s vervangen. Blijkbaar nog niet zo simpel een PHEV bouwen.
Plaats reactie

Terug naar “30x”