advertentie C&C reclame

UREA

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

Plaats reactie
jebbe
Berichten: 100
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 15:58

UREA

Bericht door jebbe »

auto net terug van eerste onderhoud 20.000 KM
kreeg ik net de melding dat het niveau UREA te laag was en dat ik binnen 2400KM niet meer mocht starten indien ik het niveau niet zou bijvullen.
wat is dit precies en kan je dit zelf bijvullen of moet de auto daarvoor aan de computer gehangen worden om te resetten?

iemand die hier iets vanaf weet?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: UREA

Bericht door jurgen_s »

dat is de vloeistof voor de NOx catalysator. Moet ge voor bij de dealer langsgaan ofwel zelf ureum bijvullen.
jebbe
Berichten: 100
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 15:58

Re: UREA

Bericht door jebbe »

Na wat zoekwerk blijkt dat je dit gewoon in het naburige ESSO station kan 'tanken'.?¿!¡??
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: UREA

Bericht door GT'tje »

Ja, in de volksmond heet dat dus gewoon Adblue. In mijn handleiding staat dat ik dat niet zelf mag tanken. Vermoedelijk omdat de dealer dan ook nog iets verdiend. Wel opletten als je het zelf doet, het schijnt een agressief goedje te zijn. Niet morsen is de boodschap. Ik weet ook niet of je hierin een gewoon vulpistool van een tankstation in die opening krijgt. Geen ervaring mee :+

Ik vind het nu wel straf als je je wagen binnen doet voor onderhoud, de dealer je tank niet automatisch bijvult (of de vraag stelt om 'm te vullen). Zij weten toch ook dat na 20.000km die tank leeg is.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: UREA

Bericht door Steven »

Adblie is toch niet zo aggresief? Bestaat voor een groot deel uit gedemineraliseerd water en ureum is een product dat je lever uitscheidt als afvalstof. In principe zou ke adblue dus zelfs kunnen drinken. :mrgreen:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: UREA

Bericht door jurgen_s »

toch oppassen want het kristalliseert als het in contact komt met lucht
Hilarious17
Berichten: 66
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 22:51

Re: UREA

Bericht door Hilarious17 »

Al 2 keer zelf gaan bijvullen bij de lokale Esso en idd direct opkuisen als je morst maar anders 2 keer niks. Gewoon zelf doen dus [emoji106]
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: UREA

Bericht door GT'tje »

jurgen_s schreef:toch oppassen want het kristalliseert als het in contact komt met lucht
En als dat gebeurt rond de vulopening (op je plaatwerk dus) zorgt dat voor schade.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: UREA

Bericht door PUG(z)OT »

nee, het spoelt gewoon weg met water ;)
Jurgen
Berichten: 728
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 22:46

Re: UREA

Bericht door Jurgen »

Moet normaal wel met de diagbox gereset worden.
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: UREA

Bericht door GT'tje »

PUG(z)OT schreef:nee, het spoelt gewoon weg met water ;)
Ja, maar in je koffer kan je niet zomaar met water spoelen. Bij mij zit de vulopening onder het reservewiel (erg handig dus).
Plaats reactie

Terug naar “30x”