advertentie Nova reclame

2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door Steven »

Zou zo’n product niet, eventueel gedeeltelijk preventief, een hoop problemen kunnen oplossen/voorkomen?
https://www.wynns.be/product/direct-inj ... e-cleaner/
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door jurgen_s »

mmmm, dat zou wel eens een goed preventief middel zijn

men zou beter een soort van schuim ontwikkelen dat je in het inlaattraject spuit en zo de vervuiling oplost... zonder draaiende motor. 10 à 15 minuten laten trekken en klaar. Desnoods nog eens herhalen.
Dries
Pug Driver
Berichten: 931
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 16:23
Locatie: Heusden-zolder
Contacteer:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door Dries »

Ik doe er bij de 1.6thp ook om de 7500 km zo een product bij de benzine en om de 15000km doe ik een motorspoeling en nieuwe olie op. Geen idee of dat helpt, maar we kunnen maar proberen voor hetgeen wat dat maar kost.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door PUG(z)OT »

Zo een schuimmiddel moet bestaan, of toch bestaan hebben, ik heb ooit zo is iets gedaan bij een 2.2 hdi waarvan de inlaat en de turbo fel vervuilt waren, dit moest ik dan via de egr inspuiten, dit werd dan een dikke schuim, die zich uitzetten zoals pur, een half uur laten inwerken dan dan de motor starten en met een plank de inlaat afstoppen zodat hij alles vacuum trekt en zo dus opeet... Maar ik vrees dat de aanslag van een benzine motor veel hardnekkiger is, dit is een soort van steenkool bijna, dat moet je er echt afstralen, lost niet op...
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door Joske »

De olie van de egr is volgens mij maar een klein issue.
Groter probleem is de roet en koolstofafzetting op de inlaatkleppen volgens mij.
Veel kunt ge daar nie mee doen. Kleppen en klepzittingen van een ander materiaal maken dat de afzetting nie zo goed kan hechten of de vorm van de verbrandingskamers zo maken dat de flow van gassen meer vuiligheid mee pakt lang de uitlaatkleppen.
Volgens mij helpt zelfs veel toeren maken daar minder aan dan bij een diesel.

Elke direct ingespoten motor heeft daar last van.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door jurgen_s »

voilá, klaar voor morgen

tot in de puntjes gewassen binnen en buiten
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door Darl'mat »

Kan de toonzaal in dan.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door jurgen_s »

de auto net gaan terug halen

en zonder boe of bah... ik voel al duidelijk een verschil. Waar de auto hiervoor na het lossen van de gas precies eindeloos bleef doorbollen (door de lage compressie dus geen motorrem), voel ik die nu terug wel aanwezig.

Dus... wat heeft men gedaan?

Het oorspronkelijke plan was om heel het inlaattraject naar de verbrandingskamer te reinigen, da's dus ook het stralen van de kleppen om de ingebrande roetaanslag te verwijderen. Echter na inspectie van zowel het inlaattraject als de verbrandingskamers zelfs, bleek de vervuiling niet van die aard te zijn dat die zware ingreep nodig was. Men heeft dus met verschillende producten de motor gereinigd. Eerst een product bij de olie waar men 45 minuten mee moest rijden, daarna een nog straffer product waar men de motor 20 minuten stationair heeft laten draaien. Dan oliewissel gedaan (terug de originele 0W30 om de effecten van de additieven te kunnen nagaan) en nog een additief bijgedaan welke bestanddelen zou bevatten dat minuscule beschadigingen aan de cilinderwand ook zou kunnen herstellen (die zagen er trouwens nog heel goed uit volgens de garage vermits men de hoon'krassen' nog netjes kon zien op de cilinderwand). Voorts moet ik bij de volgende tankbeurt een product erin kappen welk nog een verdere reiniging doet (en welk dus ook de vervuiling aan de zuigerringen verder moet terugdringen). Binnen 1000 km terug voor verdere opvolging.

Voor de producten heb ik niets moeten betalen omdat ik als testcase ga dienen voor Tunap in België. De garage Kenens heeft ook de oliewissel op hun rekening genomen. Ik heb uiteindelijk enkel betaald voor de werkuren.

Fingers crossed!!! De toekomst zal uitwijzen hoe het gaat evolueren. Moest er olie worden bijgevuld dan moet ik naar de garage gaan en volgen zij het nauwgezet op.
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door peugeot-gek »

dat is goed nieuws.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door PUG(z)OT »

Idd, nu duimen :Y
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door jurgen_s »

de nieuwe motor is een feit.

Maandag de auto binnen gedaan en gisteren terug gaan oppikken.
De motor is via garantie gegaan, de werkuren heb ik zelf betaald. Zo hebben alle partijen toch hun deel van de kosten gedragen.
Ook is bij de herstelwerkzaamheden de koppeling vervangen (die had serieus doorgeslipt aangaande de eerdere problemen met het plastieken kniegewricht toen we de auto nog niet zo lang hadden, koppelingspedaal bleef kort hangen waardoor je steeds met slippende koppeling van versnelling wisselde). Sindsdien was er dan ook vrijwel niet meer normaal met de auto te vertrekken. Ofwel hobbelde je in gang ofwel opnieuw met teveel slippende koppeling. Da's nu verleden tijd.
Ook de accessoireriem is vervangen omdat die zowat uit elkaar dreigde te vallen.

Aangaande het olieverbruik toch een aantal bevindingen. De laatste paar duizend kilometers zoop de motor letterlijk olie. Elke tankbeurt van met moeite 700 km's ging er 2 liter olie door. In het begin steeds bijgevuld met de officieel voorgeschreven olie van peugeot zijnde ineo first 0w30. Motor bleef ruw van karakter, reed schokkerig, bij koude start altijd een hoop schrapende bijgeluiden waar je schrik van kreeg. Gemiddeld verbruik zat toen rond de 8 liter super 98. Maw stevig verbruik van olie en benzine.
Na verloop van tijd had men geen ineo meer staan in de auto 5 en een bus champion meegenomen. De eerste bussen waren ook 0w30.
Nou, het verschil was onmiddellijk voelbaar. Motor draaide vrijwel meteen veel rustiger, geen schokken meer, de schraapgeluiden bij koude start waren volledig weg en toch wel het meest in oog springende: het verbruik. Zonder anders te rijden of andere omstandigheden zaten we nu plots terug op ons oude vertrouwde verbruik, zijnde 6.5 super 98. Olieverbruik 1 bus op elke tankbeurt (da's dus al een halvering van het olieverbruik). Men had er evenwel maar 2 bussen van staan in auto 5.
Olie op en gegaan naar 5W30. Verbruik zakte nu naar 5.9 super 98, zonder ook weer verandering van rijstijl of omstandigheden. En dat tijdens de winter, iets wat we zelfs met een goede motor nooit gehaald hebben. Olieverbruik zakte ook drastisch (wat logisch is gezien het dikkere olie is) naar 1 liter elke 1500 km. Om een voorbeeld te geven omtrent rijbereik: van met moeite 700 km's met total naar 860 km met de champion. Toch al de moeite vind ik.

Het doet me allemaal wat de wenkbrauwen fronsen over de officieel voorgeschreven olie die peugeot gebruikt. Waarschijnlijk goede deal gedaan met total, maar de kwaliteit is dan precies ook niet het van het gezien de toch wel duidelijke verschillen met de champion olie.

Iedereen doet met deze bevindingen wat hij/zij wil. Ik kan alleen maar vaststellen dat er een duidelijk voordeel is met de champion olie. De nieuwe motor rijdt nu ook op de total en die is rauwer van karakter dan de vorige kapotte motor met de champion olie.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door jurgen_s »

ow ja, kilometerstand op dit ogenblik 114.000
KrisKe
Pug Driver
Berichten: 3149
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
Locatie: The big city of Merksplas

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door KrisKe »

TOP

ja die champion :)

ik en meerder collega's van brezan, zeggen het al jaren dat het een top product is,

verminder olie verbruik vooral bij vw en de bekende thp motoren is fenomenaal als ik de klanten hier hoor 8)
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door silverlion306 »

Zitten er dan zoveel verschillen in kwaliteit bij die grote olie merken? Ik gebruik nu zelf goei 2 jaar op de 3 wagens (309, 206cc, 2008) olie van merk Castrol. Toch nog geen problemen mee ondervonden.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Bericht door Steven »

Castrol is op gebied van olie de absolute top... zeg ik zonder verdere belangen want wij verdelen het niet en ik heb er geen aandelen in. Maar ik ken verschillende mensen die op vrij hoog vlak in de autosport werken en die zweren allemaal bij Castrol...
Plaats reactie

Terug naar “30x”