Evenementen 2019

2019 40 jaar/ans BCOP-CBAP
2019 15 jaar/ans Pugdrivers Belgium
2019 - NIEUW - NOUVEAU - 2019
2019 PEUGEOT CLUB BELGIUM 2019
 Het is nu za 21 sep 2019, 20:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peugeot 307 1.6 hdi 90 pk
BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012, 14:36 

Geregistreerd: zo 22 jan 2012, 14:00
Berichten: 1
Hallo, heb aan 118000 km de turbo moeten vernieuwen, kostprijs 1830 euro. Dit zou volgens een ander forum van vakmensen, te wijten zijn aan een gebrek van smering, door een sterk teruglopende oliekwaliteit én verstopping van oliezeven van de olieaanzuigbuis, de banjobout in de olie toevoerleiding van de turbo en in de vacuümpomp. Ik vernieuw nu alle 10000 km de olie ipv alle 20000 km én gebruik nog uitsluitend 100% synthetische olie. Zijn er nog mensen die hetzelfde probleem gehad hebben en vooral zijn er garages die de bovenvermelde oliezeven preventief vervangen ?

Alfredo


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 307 1.6 hdi 90 pk
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012, 11:48 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 16:04
Berichten: 13456
Woonplaats: Zelem City
'typisch' probleem zullen we maar zeggen, maar mits het respecteren van het juiste onderhoudsinterval (en dat is dus niet altijd 20.000 km's) zijn de problemen haast onbestaande. Kijk eens in het instructieboekje na wanneer ge de onderhoudsintervallen van 20.000 km's moet verkleinen. Als uw rijstijl (afstanden, lengte van de ritten) onder die voorwaarden valt dan moet ge in principe elke 10.000 km op onderhoud.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 307 1.6 hdi 90 pk
BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 18:06 

Geregistreerd: ma 29 jun 2009, 22:55
Berichten: 3654
Woonplaats: Leopoldsburg
Komt inderdaad "regelmatig" voor bij de 1.6 Hdi motoren, zowel bij Peugeot, als Ford en Volvo... Mensen rijden, zoals jurgen al zei, heel vaak te lang met dezelfde olie of met olie die niet de juist specificaties heeft... Als de olie slecht is wordt hij dikker (sludgevorming) en dan verstoppen inderdaad de zeven van de oliepomp en de zeef die in de banjobout zit van de toevoerleiding naar de turbo.

Heel belangrijk is bij het vervangen van de turbo ook alle leidingen en filters te vervangen of op zijn minst te reinigen... Minimum opbrengst van de toevoerleiding naar de turbo moet bij stationair toerental 0.5l per minuut zijn, optimaal is zelfs 2 liter/min.

Ik heb zelfs weet van leveranciers die het afraden om de zeef in de banjobout terug te plaatsen, kwestie van de turbo liever te laten draaien met "vuile" olie dan zonder olie...

Wat ook preventief kan helpen is af en toe bij de oliewissel een "oil system cleaner" toe te voegen. Dit product voeg je toe aan de motorolie voor de vervanging, je laat de motor ongeveer een 15 minuten warm draaien en ververst hem dan. Dit product lost een deel van de aanslag op in de olie zodat de eventuele aanslag in olieleidingen en zeven afneemt...

Achjah.. je kan er een boek over schrijven...


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 307 1.6 hdi 90 pk
BerichtGeplaatst: za 18 aug 2012, 10:33 

Geregistreerd: di 24 jul 2012, 22:00
Berichten: 27
Woonplaats: Harelbeke
ik ben vertegenwoordiger van auto-onderdelen en ik merk dat de garages die om de 10.000kms onderhoud doen, bijna nooit een turbo moeten steken.
Bij diegene die om de 20.000kms onderhoud doen, komen we dit fenomeen meer tegen. Op tijd verse olie+filter is mijn bevinding.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 307 1.6 hdi 90 pk
BerichtGeplaatst: za 18 aug 2012, 11:44 

Geregistreerd: ma 20 feb 2006, 23:46
Berichten: 1170
Bij een 1.6HDI komt het probleem ook vaak voor door drukverlies aan de injectoren. Die zwarte pap wat er dan te zien is komt ook in de olie te zitten en zo verstopt het oliezeef en ook het zeefje in de banjobout en het zeefje van de vacuumpomp. Om dit te voorkomen is het aan te raden bij ieder onderhoud even de injectoren opnieuw aan te spannen. De smering van de turbo controleren is gemakkelijk te doen door met koude motor 1min draaien de retourolie van de turbo op te vangen. Bij de grote turbo 90 - 110 PK min. 450ml en bij de kleine turbo 75pk min. 250ml.
Maar inderdaad ook door slechte olie, nalatigheid, te lang rijden met dezelfde olie, met andere woorden niet geven aan uw auto wat ze nodig heeft, kan dit probleem ook voorkomen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron