advertentie Le Vin du Bâché reclame

Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

106, 107, 108 en 1007

Moderator: P-unit

Plaats reactie
annvp
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 17:41

Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door annvp »

Beste,

Enige tijd terug ging ik naar de autokeuring en werd afgekeurd omdat de uitlaatgassen en lambdawaarden te hoog waren. In mijn garage (die ik in vertrouwen heb) raadden ze mij aan om katalysator,lambdafilter, bougies te vervangen. Vol vertrouwen ging ik terug en de controleur antwoordde ditmaal dat de lambdawaarden ok waren maar dat de uitlaatgassen meer dan 10x boven de normale waarde lagen, iets wat de vorige controleur niet heeft gezegd. Ik begrijp de redenering niet goed en ook onze garagist was stomverbaasd over deze uitslag. Hij stelde voor om de roetfilter alsnog te vervangen en een produkt te gebruiken om in de benzine te doen (wat ik in het verleden ook al gebruikt heb en altijd succesvol was) en dan zelf terug te gaan om te horen waar het probleem zit. Maar hij stelt zich vragen of deze aanpak voldoende zal zijn. Wie kan mij helpen met wat goede raad, zodat ik toch nog enkele jaren geniet kan hebben van mijn bejaarde, trouwe kameraad ? Ik zeg erbij dat mijn auto vroeger dagelijks op de baan was, sedert corona werk ik grotendeels thuis, misschien speelt dit ook een rol ? Ik kan mijn wagen hiervoor toch niet wegdoen als de carrosserie en de rest nog in orde is. Hij staat altijd binnen en wordt goed verzorgd. Ann
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9537
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door jurgen_s »

roetfilter bij een benzinemotor van die leeftijd kan niet

ik gok eerder dat de garagist de katalysator bedoelde. dat is een slijtage onderdeel en als die vol zit gaan de uitlaatgassen inderdaad niet meer gezuiverd worden. dus vervangen zal nodig zijn.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4706
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door Darl'mat »

Na vervanging gaat hij mss ook terug iets minder verbruiken.
Luchtfilter ook vervangen, en als hij veel stil staat best E5 tanken. Bij E10 zeker zorgen dat benzine op 2 maand op is.
annvp
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 17:41

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door annvp »

Beste,

Bedankt voor reacties, katalysator is al vervangen en dat gaf nog slechtere resultaten bij laatste keuring qua uitlaatgassen dan eerste keer. Roetfilter nog niet, garagist gaat deze optie nu doen en hopelijk is hij er nu door. Uitlaatgassen waren meer dan 10x te hoog en deze zouden nu na plaatsing roetfilter ok moeten zijn, vind het zeer ongeloofwaardig. Maar hebben niet veel andere keuze momenteel. Garagist ging er zelf mee rijden na plaatsing roetfilter volgende week, we duimen alvast. Geef toe dat hij meer heeft stilgestaan door corona, nu al beter maar nog niet zoals vroeger, we zullen erop letten qua soort benzine en tank tijdig leegrijden. Ik hou jullie op de hoogte. Ann
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9537
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door jurgen_s »

lambdasensor beter vervangen en ook als je naar de keuring gaat auto goed warmrijden. beste is zelfs rit over de autosnelweg in lagere versnelling zodat de auto veel toeren maakt.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4706
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door Darl'mat »

Als dat benzine is, dan heeft hij toch geen roetfilter, roetfilters voor benzine zijn er pas gekomen ergens 2018.
Big-J
Berichten: 520
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door Big-J »

Was ik ook al aan't denken... Een roetfilter??
Als de katalysator vervangen was, wie is er dan mee naar de keuring geweest?
Normaalgezien als de katalysator vervangen is en die geeft nog steeds slechte resultaten, dan ga je als garagist eerst naar andere dingen kijken (lambda sensoren, injectoren, lucht-inlaat, ...)
Voor mij klinkt dit eerlijk gezegd als een garagist die u in't zak wilt zetten als die de "roetfilter" wilt vervangen, want dat onderdeel zit niet op uw wagen...
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 106 - bouwjaar 1997 - uitlaatgassen

Bericht door PUG(z)OT »

Als je waardes.te hoog zijn, welke waardes zijn dit dan.?
Als.de lambda waarde te hoog is draait hij te arm, dat kan duiden op simpelweg een gaatje in de uitlaat waardoor.er valse lucht wordt gemeten. Als de lambda waarde te laag is, en dus wss de CO te hoog, dan draait hij te rijk, kan.vanalles zijn.dan...slechte benzine, olie die.verzuurd is, injectoren, luchtfilter, lambdasonde...
Plaats reactie

Terug naar “10x”