advertentie C&C reclame

206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Trackcars, rallywagens, maar ook de rallyes op de weg

Moderator: P-unit

white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Bericht door white Noise »

Zo de laatste twee weken flink bezig geweest met wat aanpassingen aan de 206. Er waren nog een paar kinderziektes die ik wilde verhelpen voordat de 206 terug gaat naar DP voor de remap naar 300+ pk's.
Om te beginnen was de koeling naar de radiateur niet optimaal. Na het verwijderen van de aircoradiateur die voor de gewone radiateur zat en wat andere kleine aanpassingen was dit echter wel verholpen, maar ik was er toch niet helemaal gerust van dat de tempratuur op het circuit goed zou blijven. Dus is heel de voorkant op de schop gegaan.

Het kunstof voofront dat normaal de radiateurfan behuist heb ik ter grote van de radiateur uitgezaagd, zodat de radiateur nu niet meer bedekt wordt. Hierdoor kwam de oude radiateurfan te vervallen en inplaats daarvan zit er nu een 12" inch "Push & Pull" radiateurfan. Het voordeel van deze fan is dat hij direct op de radiateur gemonteerd zit, meer toeren draait en bovendien een stuk stiller is. De fan staat zowel aangesloten op de huidige tempratuursensor als op een losse schakelaar die te bedienen is vanuit de auto.Ook is op de foto te zien dat de oliekoeler nu een nieuwe positie heeft gekregen ten opzichte van de oude situatie. Eerst zat deze aan de bijrijderskant achter de bumper, volledig uit de rijwind. Door het aanpassen van het voorfront en het verplaatsen van de claxcon past deze nu netjes links naast de radiateur, zonder dat hij achter de intercooler valt. Hierdoor zit de oliekoeler nu lekker met zijn smoel in de wind!

Oude situatie:
Afbeelding

Nieuwe situatie:
Afbeelding
Afbeelding

Doordat de motorruimte zo volgebouwd is, is het echter heel lastig om te zorgen dat slangen en kabels niet te dicht langs het gloeiend hete spruitstuk en downpipe lopen. Ik had dit destijds al uit voorzorg de downpipe in de heatwrap gezet en de turbo voorzien van een hitteschild. Toch zat er een slang die achter het spruistuk door liep vanaf het koelvloeistofreservoir naar de ingang van de kachelradiateur in het schutbord erg dicht op het spruitstuk. Dit heb ik opgelost door deze te vervangen voor een aluminiumpijp met hierop een tweetal flenzen gelast voor de vloeistof retour van de turbo en retour naar de waterpomp.

Afbeelding

Momenteel wacht ik nog op een nieuwe oliedruk meter en boostmeter. Ook wordt de carterpan voorzien van een custom baffleplate, deze zorgt ervoor dat er ten alle tijden olie in het laagste gedeelte van de carter blijft staan. Hierdoor voorkom je dat de oliepomp in snelle bochten droogt komt te staan, omdat olie zich normaliter dan naar 1 kant van het carter verplaatst.

Dat ziet er zo uit:

Afbeelding
sparco
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 23:42
Locatie: Tienen-Peer

Bericht door sparco »

Leuke updates.
De slimline fan wordt veel gebruikt door de HDi rijders op engelse tuningfora :wink:
white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Bericht door white Noise »

Klopt ik zit zelf ook veel op engelse foras!
Ilcotje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 feb 2011, 13:02

Re: 206 Gti turbo Time Attack Racer "+300pk"

Bericht door Ilcotje »

Wat een brute bak zeg, dat heb je echt netjes voor elkaar.
Heb je 206 nog nooit gezien op internet, en aangezien je in omgeving Rotterdam woont daar ook niet gezien. Woon zelf in Rotterdam, hoop hem snel een keer te zien. Succes met je project.
white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Re: 206 Gti turbo Time Attack Racer "+300pk"

Bericht door white Noise »

Zo tis ff geleden, maar afgelopen week is de 206 eindelijk afgesteld op zijn definitieve vermogen. Momenteel rijdt de 206 met 310pk en 352nm koppel rond op 0.8 bar turbodruk. De setup is goed voor ruim 350 pk, maar momenteel zitten we op de max van wat het standaard onderblok aan kan.

Dyno uitdraai:
Afbeelding

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=lmJKOerqZ6g

Foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door Joske »

Sow, t zijn toch nog mooie waardes geworden. :shock: :shock:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door jurgen_s »

310pk lijkt me toch meer dan voldoende te zijn voor zo'n auto
white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door white Noise »

Jah is ook wel genoeg hoor. DP Engineering heeft momenteen een 206 RC van een Oostenrijker opgekirikt naar 520pk, maar of je hier nog fatsoenlijk mee kan rijden denk ik niet. Met 310pk is het al een hele opgave! :mrgreen:
red205xs
Pug Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: do 14 jun 2007, 17:06
Locatie: belgium

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door red205xs »

:-o prettig gestoorde 206 8) :twisted:
natnek
Berichten: 320
Lid geworden op: do 06 jan 2011, 12:18
Locatie: Leopoldsburg

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door natnek »

mooie nummers, maar mss heel wat vermogen is dat wel te gebruiken in tragere bochten ? in ieder geval knap werk geleverd !!
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door Steven »

Ben je nog van plan om richting die 350pk te gaan? of loopt het nu stilaan op zijn einde en ga je er gewoon van genieten?
white Noise
Berichten: 31
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door white Noise »

Neeh inprincipe wil ik er sowieso dit jaar motorisch niet veel meer aan doen en gewoon lekker rijden en veel circuitdagen pakken. Er komen nog wat aanpassingen aan het onderstel, waardoor hij nog strakker op de weg gaat liggen. Zolang het blok heel blijft ben ik tevreden met het vermogen. Mocht het blok kapot gaan dan wordt er wel een onderblok gebouwd, maar dat zal eerder naar de 400pk dan gaan. Maar vooralsnog wil ik er niet veel meer aan doen dit jaar.
peugeotlover
Pug Driver
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:52
Locatie: riemst-millen (B)
Contacteer:

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door peugeotlover »

Afbeelding

op een ander forum tegen gekome :(
Jethro
Pug Driver
Berichten: 1657
Lid geworden op: wo 25 apr 2007, 20:21
Locatie: Lierke Plezierke

Re: 206 GTI turbo project -> 310Pk en 350NM @ 0.81 bar boost

Bericht door Jethro »

Jammer om te zien, twas ne knappe 206 :|
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport”