advertentie Le Vin du Bâché reclame

De 404: breken met de traditie

Moderator: Axel

Gesloten
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

De 404: breken met de traditie

Bericht door Axel »

Geschiedenis:
De 404 werd op 11 mei 1960 gepresenteerd.[1] Het bleek een zeer succesvol model en de degelijkheid was ongeëvenaard[bron?]. Dat bleek ook uit de sportieve successen: de 404 behaalde in drie opeenvolgende jaren (1966, 1967 en 1968) de overwinning in de East-African-Safari Rally, nadat deze overwinning ook al in 1963 was behaald. Ook waren veel 404's in gebruik als taxi.

De laatste versies van de 404 werden nog in 1988 verkocht, al werden die niet in Frankrijk, maar in Nigeria geproduceerd.

Carrosserieën:

Peugeot 404

Vanaf 1967 ook als een "camionette" verkrijgbaar
De 404 verscheen in verschillende varianten. Naast de sedan (de 4-deurs versie) verscheen in 1961 een cabriolet en weer een jaar later een coupé. Ook werden een familiale (7 persoons), een break (Commerciale, Familiale en Break Super Luxe) en een pick-upversie (Camionnette en Fourgonnette) geproduceerd.

Motoren:
De standaard motor was een 1,6 liter benzinemotor. Vanaf 1961 was deze motor ook leverbaar met brandstofinjectie. Voor Commerciale uitvoeringen werd een 1,5 liter benzinemotor leverbaar. De 1,9 liter dieselmotor werd een van de meest succesvolle van dat moment en werd later ook in andere modellen van Peugeot gebruikt. Zelfs andere fabrikanten maakten er gebruik van.

De 404 werd geleverd met een handgeschakelde 4-versnellingsbak en een versnellingshandle aan het stuur (de stuurversnelling) en met een halfautomatische versnellingsbak (coupleur Jaeger électromagnétique). Later werd ook een drietraps ZF-automaat ingebouwd.

Productie:
De 404 werd niet alleen in Frankrijk geproduceerd. Assemblage vond ook plaats in België (Mechelen), Argentinië, Australië, Ierland, Nigeria en Zuid-Afrika. De miljoenste 404 liep van de band in juni 1967. Van 1963 tot 1968 werden gemiddeld 200.000 exemplaren per jaar verkocht.

De 404 werd in Frankrijk geproduceerd tot en met het jaar 1975. Al vanaf 1968 werd het aantal uitvoeringen flink beperkt, omdat in dat jaar de opvolger in de vorm van de 504 op de markt kwam en in 1975 de 604, die de productielijn moest gebruiken.

Uiteindelijk werden van de 404 2.885.374 exemplaren verkocht, waarvan er 1.847.568 in Frankrijk als complete auto werden geproduceerd

- Motor: 4 cylinders
- Cylinderinhoud: 1618 cm³
- Fiskale Pk: 9
- Vermogen Din Pk: 72
- Klassieke transmissie: 4 versnellingen
- Lengte: 4,42 m
- Breedte: 1,62 m
- Gewicht: 1.070 Kg.
- Maximale snelheid: 142 Km/uur.

De hele reeks motoren
XB2, 1468 cc, carburateur, 66 pk
XC5, 1618 cc carburateur, 72 pk
XC6, 1618 cc carburateur, 72 pk
XC7, 1618 cc carburateur, 70 pk
XCKF1, 1618 cc injectie, 85 pk
XCKF2, 1618 cc injectie, 96 pk
XD85, 1816 cc diesel, 55 pk
XD88, 1946 cc diesel, 68 pk


Productiedata:

404 berline: van maart 1961 tot maart 1968

404 Cabrio werd gereleased in oktober 1961

404 Familiale en Commerciale: oktober 1962

404 Coupé kwam in 1963 op de markt

Peugeot 404:

Afbeelding
Afbeelding

Peugeot 404 Familiale:

Afbeelding
Afbeelding


Peugeot 404 Break:

Afbeelding


Peugeot 404 Cabriolet:

Afbeelding


Peugeot 404 Coupé:

Afbeelding


Peugeot 404 Pick-up:

Afbeelding
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: De 404: breken met de traditie

Bericht door Axel »

jurgen_s schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met de 404 heeft men ook verschillende malen deelgenomen aan afmattende onverharde rally's.

Safari Rally met overwinningen in 1963, 1966, 1967 and 1968, en 2 overwinningen in Argentine in 1968 en 1969.

Afbeelding
Afbeelding

Ook in de Rally van Monte Carlo was men actief.
Afbeelding

Afbeelding

Interessante link voor restauratie http://404peugeot.free.fr/catalogue_de_ ... achees.php
Gesloten

Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”