Evenementen 2019

2019 40 jaar/ans BCOP-CBAP
2019 15 jaar/ans Pugdrivers Belgium
2019 - NIEUW - NOUVEAU - 2019
2019 PEUGEOT CLUB BELGIUM 2019
 Het is nu ma 19 aug 2019, 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De 305: de nieuwe middenklasser
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2011, 17:26 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 08:15
Berichten: 6031
Woonplaats: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
In november 1977 brengt Peugeot zijn 305 uit. Hij vormt de belangrijkste nieuwigheid in het gamma 1978.
Deze wagen bezit een matige cylinderinhoud en wordt voorgesteld in drie varianten:
GL en GR met een 1,3 liter motor van 7 pk.
SR met 1,5 liter motor van 8 pk.

De wagen werd mede ontworpen door de Italiaanse carrosserieontwerper Pininfarina en mag technisch als geslaagd beschouwd worden.

In oktober 1977 presenteerde Peugeot de 305 en begon daarmee de -05 serie. Deze auto was technisch op veel punten verwant met de 304, maar was wel groter en qua concept veel moderner. De auto was direct afgeleid van de Peugeot VSS (Vehicule Synthese Securite). Dit was een studiemodel dat gericht was op het verbeteren van passieve veiligheid van de auto, nodig door de steeds strengere eisen die de overheid aan auto's ging stellen. De 305 werd uitgerust met de 1.290cc motor uit de 304 (305 GL/GR) terwijl voor de 305 SR deze motor vergroot werd tot 1.472cc. Begin 1979 werd de 305 ook leverbaar met een 1.548cc diesel van 49 pk. Dit was een compleet nieuw ontwikkelde motor, maar hiermee was de 305 nogal langzaam. Wel was de auto erg zuinig. In het voorjaar van 1980 verscheen de 305 break. Dit was door verschillende slimme ingrepen een zeer ruime stationcar met een compleet vlakke laadvloer.

Eind 1982 krijgen alle modellen een grote facelift. De 305 wordt geheel aangepast aan de VERA studiemodellen (gericht op lager verbruik). De auto werd zuiniger en aërodynamischer, de motoren werden aangepast en de uitrusting verbeterd. Kortom, de auto werd een stuk volwassener! Zeker met de nieuwe 1.580cc benzinemotor van 94 pk was het een snelle auto geworden. De 305 Diesel werd voorzien van de 1.905cc 65 pk motor waarmee de auto een stuk sneller en zuiniger werd. Eind 1984 werd de 305 GTX geïntroduceerd met een 1.905cc motor van 105 pk en een zeer luxe uitrusting. Ineens was de 305 een geduchte concurrent voor de Duitse GTI's! Ook werd in 1984 de 305 Automatique leverbaar met 80 pk en viertraps automaat. De 305 berline bleef tot aan de introductie van de 405 in 1987 leverbaar, de 305 break hield het nog tot 1990 vol.
Productieaantal: 1.649.176 exemplaren.



Peugeot 305:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Peugeot 305 Break:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
 Berichttitel: Re: De 305: de nieuwe middenklasser
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2011, 17:59 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 08:15
Berichten: 6031
Woonplaats: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
jurgen_s schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: