advertentie All about details reclame

de 206

Moderator: Axel

Gesloten
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

de 206

Bericht door Axel »

De Peugeot 206 is een auto van het Franse merk Peugeot. Het model werd in september 1998 geïntroduceerd als nieuw model in het B-segment, ook wel de compacte klasse genoemd, waar verder auto's als de Renault Clio, de Ford Fiesta en de Fiat Punto opereren. Tot op heden is de Peugeot 206, met inmiddels meer dan 9.000.000 geproduceerde exemplaren, de meest verkochte Peugeot en tevens de meest verkochte Franse auto aller tijden.

Levensloop:
Peugeot probeerde de succesvolle 205 oorspronkelijk te laten opvolgen door twee modellen. De 205-klanten moesten als vervanger voor hun compacte Peugeot kiezen voor de iets kleinere 106 of de iets grotere 306. Dit bleek echter niet helemaal te zijn wat de kopers in gedachte hadden. Daarop besloot Peugeot toch een directe opvolger voor de 205 te gaan maken.

In september 1998 presenteerde Peugeot de 206, een auto met een verfrissend design, waarbij vooral de scherpe en gerekte vorm van de koplampen in het oog sprong. De auto begon zijn levenscyclus met twee carrosserievarianten, namelijk een driedeurs en een vijfdeurs hatchback.

In 2003 kreeg de 206 een subtiele facelift. Een aantal zaken die eerder alleen op de XS- en GTI-uitvoering werd geleverd, werden nu standaard op alle uitvoeringen, zoals onder andere heldere in plaats van matglas koplampen en de sportieve achterbumper. De 3- en 5-deurs kregen een groot verchroomd logo op de achterklep, in plaats van het kleine logo in de handgreep. Ook waren de handgrepen op de deuren en de achterklep nu standaard meegespoten in de carrosseriekleur, evenals de sierstrips op de deuren. De grille vóór bestaat nu uit een honingraat in plaats van horizontale lamellen.

ABS werd standaard met ingang van modeljaar 2004.

Na de introductie van de 207 in 2006, bleef de 206 nog zeer succesvol. Peugeot besloot dan ook om de wagen in 2009 een ingrijpende facelift mee te geven en zelfs de modelnaam te veranderen. De Peugeot 206 kreeg een + achter zijn naam waardoor hij nu bekendstaat als 206+. Zowel het interieur als de neus van deze 206+ is sterk geïnspireerd op het design van de 207. In China werd de auto door Dongfeng geproduceerd als Dongfeng Citroën C2.

Op 18 december 2012 werd de productie van de 206/206+ in Europa (Mulhouse, Frankrijk) gestaakt; de Peugeot bleef in de EU nog tot mei 2013 leverbaar. Hij werd opgevolgd door de 207 en de 208. In andere werelddelen, zoals in Zuid-Amerika, rolde het oude model tot in december 2016 van de band, maar in Azië, Iran, het Midden-Oosten, gaat de productie van de 206 tot op heden onverminderd voort.

Meer varianten:
Het succes van de 206 inspireerde de fabrikant tot het ontwikkelen van nog meerdere varianten. Peugeot introduceerde in 2002 een stationwagon met de naam 206 SW, waar tot dat moment de benaming "Break" gebruikelijk was voor die carrosserievariant bij Peugeot.

In 2001 verscheen een cabriolet met de naam 206 CC, waarbij CC staat voor coupé-cabriolet. Een variant op de traditionele cabriolet met linnen vouwdak, waarbij een stalen dak uit twee of meer delen wordt opgevouwen in de kofferbak. Het systeem van een hard vouwdak in de auto werd in de jaren dertig ook al gebruikt in auto's als Peugeot's eigen 402 Eclipse, maar tot de introductie van de Mercedes SLK in 1996 was het systeem al decennialang niet meer gebruikt.

Voor een aantal markten werd in 2006 een sedan-uitvoering geïntroduceerd. Dit model is ongeveer 35 cm langer dan de 3- en 5-deurs en heeft een groter koffervolume.

De Peugeot Hoggar is een pick-up-variant van de Peugeot 206 die in 2010 verscheen op de Zuid-Amerikaanse markten.

Uitvoeringen:
Reguliere uitvoeringen: XN, XR, XT, XS, GTI, RC (vroege modellen) en Access, Urban, Trendy (latere modellen).

Doorheen de productiecyclus werden er ook verscheidene luxueuze uitvoeringen en speciale series geïntroduceerd. Voor de Belgische markt waren dit onder andere: Enfant Terrible, Color Line, One Line, X-Line, Pack Line, XS-Line, JBL, Roland Garros, Quiksilver, Bruno Thiry, ... Als afscheidsmodel werd de Génération een tijdlang gevoerd.

Motorisch:
De 206 verscheen bij de introductie in 1998 met de 1.1 44 kW (60 pk) en 1.4 55 kW (75 pk) benzinemotoren uit de 205, een 1.6 66 kW (90 pk) bekend uit de 306 en een 1.9 51 kW (70 pk) metende atmosferische dieselmotor.

Gedurende de levencyslus zijn er steeds wijzigingen in het motorengamma doorgevoerd. In 1999 verscheen de 2.0-16v 100 kW (138 pk), bestemd voor de GTI-uitvoering. Een jaar later bracht Peugeot van de 1.6 een 16-kleppenvariant met 80 kW (110 pk) uit en in 2003 kwam de 16-kleppenversie van de 1.4 met 65 kW (90 pk) daarbij, die indirect de in 2001 verdwenen 8-kleps 1.6 verving. Voor de topuitvoering RC liet Peugeot in 2003 de 2.0-16v eens nazien door Lotus om zo 130 kW (177 pk) te bereiken.

Ook bij de dieselmotoren veranderde er een en ander. In 2001 kwam de 2.0 HDi 66 kW (90 pk) dieselmotor het gamma versterken en verscheen de 1.4 HDi 51 kW (70 pk) in 2002 als vervanger voor de ouderwetse 1.9 diesel. Tussen 2002 en 2003 was er een speciale ecoversie van de 2.0 HDi. Die had hetzelfde vermogen, maar een aanzienlijk lager verbruik en uitstoot (120g CO2/km i.p.v. 136g CO2/km). Tegen het einde van zijn carrière kreeg de 206 de 1.6-16v HDiF 80 kW (110 pk) ter beschikking die ook voorzien was van het FAP-partikelfilter (de aanduiding 'F' achter HDi). De 1.4 en 1.6 HDi dieselmotoren werden in samenwerking met Ford ontwikkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”