Pagina 1 van 2
Elektrische iMiEV ook met Peugeot en Citroën logo
Geplaatst: do 08 jan 2009, 22:27
door Axel
Mitsubishi gaat de elektrische stadswagen iMiEV leveren aan PSA. Die brengen de kleine vierdeurs onder de eigen merknamen Peugeot en Citroën op de markt vanaf 2010.
Mitsubishi heeft al sinds jaar en dag in Japan de kleine "i" in het assortiment, in de in Japan zo belangrijke 660 cc klasse. Binnenkort is die er ook als elektrische auto met MiEV-techniek (Mitsubishi Electric Vehicle) met een 16 kWh lithium-ionbatterij en een 46 kW elektromotor.
In juni 2008 zijn Mitsubishi en PSA met een haalbaarheidsstudie gestart over de iMiEV in Europa. De Japanse zakenkrant The Nikkei meldt dat de levering aan PSA in het begin van 2010 start.
Mitsubishi en PSA hebben overigens al meer ervaring in het uitwisselen. Zo is de 4007 van Peugeot en de C-Crosser van Citroën in feite een aangepaste Mitsubishi Outlander.
2000 stuks dit jaar
Dit jaar wil Mitsubishi 2.000 iMiEV's bouwen voornamelijk voor Japan zelf. In de volgende twee jaren moeten dat er 4.000 en 10.000 worden. Vanaf 2011 moeten er alleen al 10.000 iMiEV's met een Peugeot of Citroën-logo worden gemaakt.
De Mitsubihi i is 3,40 meter lang, 1,48 meter breed en 1,60 meter hoog en biedt plaats aan vier personen. De elektrische versie weegt 1.080 kilo, heeft een elektromotor van 47 kW en een maximaal koppel van 180 Nm. Hij haalt er een top van 130 km/u mee en heeft een actieradius van 160 kilometer. (autoweek.nl/jvr)
Geplaatst: do 08 jan 2009, 22:35
door Dragoon
dit?
das verdikke nog lelijker dan de 107/c1
Geplaatst: do 08 jan 2009, 23:23
door silverlion306
Ik was eerst ook niet echt zot van de 107, maar eigenlijk is dat nog een knap bakske. Maar toen ik er een keer enkele dagen mee reed...

Daar zit pit in! Maar in dit wagentje... Daar zie ik toch niet direct die Peugeot pit uitkomen...

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 05:40
door happy
107 is nen jap en geen peugeot,dus ne rijstkoker en naar mijn normen gaat da gene zak vooruit!!
mijnen 106 van 18 jaar oud en dik 220.000km is veel vlotter!!
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 12:42
door Gtiler
eerlijk gezegd
mottig dienne oto maar oude mensen (leeftijd 60 70 ofzo) zullen da toch ng kopenofzo.
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 13:20
door Romaric
Als da spel voor mij rijdt, rij ik het van de baan

!
Zo'n gedrocht, wie wil daar nu mee gaan rijden...?
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 15:09
door Dav-E
De 107 heeft wel maar een 3 cilinder motortje, en daarvoor heeft de 107 toch wel wat pit. Ie haalt zelfs effectief het einde van de snelheidsmeter, dus 170km/u
PSA is trouwens zelf bezig aan een 3 cilinder motor, zodanig dat ze hun eigen motor kunnen inplanten in de 107/C1, en niet die van Toybota moeten lenen.
Spijtig dat ze meer en meer beginnen samenwerken met de jappen

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 16:42
door jurgen_s
Ik vrees dat jullie de boodschap niet snappen!
Als peugeot deze auto's niet op de markt brengt, ze dan binnen een paar jaar hun deuren dicht kunnen doen!!
Een eco wagen is nooit echt stijlvol. Maar geeft het nog een paar jaar geduld en we zullen dan eens zien.
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 17:46
door Dragoon
Dav-E schreef:
Spijtig dat ze meer en meer beginnen samenwerken met de jappen

ben ik het niet mee eens... psa werkt wel samen met bvb bmw... dus waarom niet met 'jappen', die in mijn opinie nog bij de betrouwbaarste auto's horen... kan nog mooie resultaten geven
(zoals eindelijk es meer of 200 pk

)
408 met evo blokje ofzo
er word ier beke onterecht tegen enkele merken ingegaan imo...
samenwerkingen drukt ook de prijs/kosten é
ontopic: kdenk idd ook da het wel nog wa jaren zal duren eer er een deftige 'eco' wagen op de markt komt...
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 18:04
door Taz Devil
dees zijn de eerste modellekes eh
geeft da wa tijd
het volgende model zal al mooier zijn
wacht ma tot ze tegen de chevrolet? volt moeten opnemen
Geplaatst: za 10 jan 2009, 12:06
door Dav-E
Ik snap wel dat autoconstructeurs moeten gaan samenwerken om de kosten te drukken, zeker in tijden van crisis (kostenbesparend).
@Dragoon:
Maar de samenwerking tussen PSA en Mitsi is helemaal anders dan tussen PSA en BMW.
Bij PSA en BMW wordt er enkel samengewerkt voor 1 bepaalde benzinemotor. En de Mini krijgt het begeerde 1.6 HDI blok in het vooronder. Net zoals bij Ford enzo.
Bij PSA en Mitsi wordt gewoon het japanse chassis gepakt, een franse front opgeplakt en de eigenste PSA blok ingeplant. Net zoals de 4007-C-Crosser-Outlander, of de 107-C1 en die Toybota Aygo, of de Bipper-Nemo en dat Fiat ding! Dat is dus géén eigen chassis, maar een geleend chassis.
Dat is dus een groot verschil in samenwerking hé

Geplaatst: za 10 jan 2009, 12:30
door jurgen_s
is ook al omgekeerd gebeurd hoor: 806, 807 die ook gewoon door fiat en lancia zijn overgenomen mits een andere front...
Geplaatst: za 10 jan 2009, 12:55
door Jumping_Jack_Flash
erhm.... denk dat het omgekeerd is, vele onderdelen zijn atypisch voor peugeot... de draagarmen, uitgezonderd rubbers, zijn dezelfde als fiat en alfa romeo gebruiken, bvb....
de "originele" remschijven voor een 807 zijn Brembo, net zoals bij fiat en alfa.... echte peugeots krijgen geen brembo schijven in de garage...
op zijn minst is er een serieuze uitwisseling gebeurd van onderdelen....
Geplaatst: za 10 jan 2009, 15:30
door peugeotfreak
ik vind de samenwerking tussen al die constructeurs nie slecht dat betekent voor ons ook dat de onderdelen goedkoper worden omdat er veel meer auto's zijn met de zelfde onderdelen en dus ook allemaal onderling uitwisselbaar is
Geplaatst: za 10 jan 2009, 16:14
door Donny
Jumping_Jack_Flash schreef:erhm.... denk dat het omgekeerd is, vele onderdelen zijn atypisch voor peugeot... de draagarmen, uitgezonderd rubbers, zijn dezelfde als fiat en alfa romeo gebruiken, bvb........
Steek velgen is ook Fiat, maar motoren + asemblage is PSA.
Jumping_Jack_Flash schreef:
de "originele" remschijven voor een 807 zijn Brembo, net zoals bij fiat en alfa.... echte peugeots krijgen geen brembo schijven in de garage.......
406Coupe 3 liter en sommige HDI's hadden ook standaard Brembo's.