Geplaatst: wo 03 dec 2008, 21:51
Mooi voorbij een bordje 30
In samenwerking met Peugeot Club Belgium
http://peugeotforum.be/
Ik heet dan wel niet Flappy, maar met deze uitleg kunnen we allemaal iet bijleren.Eric Yellow schreef:Zo beter Flappy ?
Dat spruitstuk van die 206 turbo heeft een vriend van mij destijds overgekocht, maar verder niets mee gedaan. Die ga ik als voorbeeld gebruiken voor mijn spruitstuk.Eric Yellow schreef:Ook al is het equal length manifold totaal wat langer dan een "log" manifold, de flow is 10x beter dan zo'n compacte waar je nu voor gaat.
Bij dat spruitstuk worden de gassen met een noodgang in een hele krappe bocht en kleine ruimte gedwongen wat veel tegendruk in het spruitstuk geeft, bij een equal length manifold zijn de bochten ruimer, de trajecten even lang en is de tegendruk dus VEEL minder = betere flow = sneller opspoelen van de turbo = meer vermogen enz...
Het enigste 'nadeel' van een gelast equal length manifold is de levensduur, die gaat misschien geen 15 jaar mee, maar "slechts" 10 of zo.
Als je niet het maximale vermogen eruit wilt halen dan is een 'log' manifold een aardige oplossing.
Het is alleen wel krap, ook al gebruik je zo'n compact manifold.
Ik heb een 206 GTI met turbo gemaakt waarbij ik toen ook zelf zo'n spruitstuk in elkaar gelast heb, maar je zit hoe dan ook op een hele kleine ruimte te werken.
De 206 waar ik het over heb had een T3 turbo van een Ford Sierra Cosworth, hij draaide op ongeveer 1 bar druk en had ongeveer 255 pk.
Het ding ging ondanks zijn 19 inch wielen toch heel aardig van zijn plek.
Een kleine vergelijking tijdens een rot naar Magny Cours in Frankrijk is gedaan:
De 206 reed in zijn 5 en een MR2 turbo (200 pk) in zijn 4, allebei ineens plankgas en de MR2 kwam er niet voorbij.
Volgens mij staat er ergens nog een filmpje van die 206 op internet, zal eens gaan zoeken.
Zo beter Flappy ?
Veel beter. Uw uitleg wist ik zelf ook wel, maar niet iedereen hier op het forum weet dat ook. Beter een leuke uitleg waar iedereen wat aan heeft en wat van kan bijleren , daar dient een forum per slot van rekening toch voor.Eric Yellow schreef: Zo beter Flappy ?
weet je toevallig de grote van het turbinehuis en het compressorhuis van de dat je gebruikt heb voor deze setup. Dan weet ik wat ik ongeveer kwijt kan...Eric Yellow schreef:Ik ben niet de eigenaar van die 206, maar heb em wel gebouwd
Kijk nu komen er een hoop handige tips binnen. Ik werk bij een leverancier van o.a brembo, ngk, K&N, Remus en Turboworld, waar ik dus oem garret turbo's voor een leuke prijs kan krijgen.Eric Yellow schreef:De compressie was wat omlaag gebracht, meer niet, stock zuigers, stock cilinderkop enz.
Was een SMT6 als extra ECU gebruikt.
Eric ik probeer me even dat spruitstuk voor me te halen, maar zat de turbo erboven of hing hij eronder?Eric Yellow schreef:De GT25 is nooit standaard op een 200sx geleverd, dat was een gewone T25 en levert veel te weinig vermogen voor wat jij wilt hebben.
De T3 van Cosworth levert max zo'n 320 pk, komt al meer in de richting van wat je zoekt.